Helsepedagogikk 15.10.2015 ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Aktivitet på Mestringssenteret
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Forberedende samtaler
Pårørende.
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
- Ta kontakt med kursledere:
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Håndtere endringer i organisasjonen
Helsesøsterkongressen 2017
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
Kapittel 1 SAMSPILL.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
- Ta kontakt med kursledere:
Velkommen til foreldremøte
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte 9.klasse
Validering- å lytte til følelsene
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier Sandefjord kommune / USHT-V Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Helsepedagogikk, hva og hvorfor? ”Hvordan samhandler helsepersonell med pasienter i praksis?” ”Helsepedagogikk handler om kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter, brukere og deres pårørende. Målet er å skape tillit og trygghet, og oppnå bedre helse ved å fremme læring og mestring”. ”Hensikten med kurset er å bevisstgjøre deltakerne på deres verdi- og kunnskapsgrunnlag, og videreutvikle relasjons- og kommunikasjonsferdigheter”. Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Joyce Travelbee, Amerikansk sykepleieteoretiker ”En humanistisk revolusjon” som reaksjon på avhumaniseringen i amerikansk helsevesen etter 2.verdenskrig. 1971: ”Mellommenneskelige forhold i sykepleie” Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

SYKEPLEIE (Travelbee) Def. av sykepleie: ”Sykepleie er en mellommenneskelig prosess der den profesjonelle sykepleiepraktikeren hjelper et individ, en familie eller et samfunn med å forebygge, eller mestre erfaringer med sykdom og lidelse og om nødvendig finne mening i disse erfaringene”. S Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

HELSE (Travelbee) Def. av helse: ”Subjektiv helse defineres individuelt, det vil si i samsvar med den enkeltes vurdering av sin fysiske, emosjonelle og åndelige tilstand slik vedkommende selv opplever den”. (Jfr. ”Livskvalitet”- et nyere begrep) S Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Grunnleggende tanker hosTravelbee: Det enkelte individ skal stå i sentrum Sykepleie dreier seg alltid om mennesker; om ”pasient”, ”sykepleier” og familie! Helsefremmende undervisning! Etablering av ”et menneske-til-menneske- forhold” Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Etablering av ”et menneske-til-menneske-forhold” Def.: ”Et menneske-til-menneske-forhold” er primært en erfaring eller en rekke erfaringer som finner sted mellom en sykepleier og de(n) hun har omsorg for. Hovedkjennetegnet ved disse erfaringene er at den syke (eller familien hans) får sin behov ivaretatt. Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Etablering av ”et menneske-til-menneske-forhold” - skjer over tid, kort eller lang, og baseres på sykepleierens kunnskap og å ”bruke seg selv terapeutisk” -begrepene ”pasient” og ”sykepleier” opphører, - > unike menneskelige individer, som i utgangspunktet er likestilte -baseres på ekte interesse, empati og gjensidig tillit, (som må bygges opp) Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Joyce Travelbee`s teori er at sykepleie ikke skal ha handlinger som et mål, men som et middel til å hjelpe et annet menneske. Travelbee mener at i det mellommenneskelige forholdet kan den syke hjelpes til å finne håp og mening, og til å mestre opplevelsen av sykdom og lidelse. Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

To viktige begrep hos Travelbee: KOMMUNIKASJON HÅP Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

KOMMUNIKASJON Er den største mulighet for å bli kjent med et annet menneske - kartlegge behov og ønsker Er nødvendig for å utvikle et menneske-til- menneske-forhold --> oppfylle sykepleiens mål og hensikt (jfr. def.) Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

KOMMUNIKASJON Rammen rundt, mål, kommunikasjons-teknikker m.m.m. er viktig, men viktigst: VIS AT DU ER TILGJENGELIG / INTERESSERT!! Verbalt / Non-verbalt! Hjelpe pas. å rydde i kaoset -” Hva betyr mest for deg nå?” ”Hva er det verste?” ”Er det mer du ønsker å snakke om?” osv. Slike samtaler er klargjørende både for pasienten og personalet! Humor, - er en del av ethvert menneskes liv og integritet selv når sykdom rammer, - - bekrefter livet. Humoren må være på pasientens premisser! Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

KOMMUNIKASJON Kommunikasjon er en gjensidig prosess. ”Kommunikasjon er en dynamisk kraft som kan ha dyp innvirkning på graden av mellommenneskelig nærhet i sykepleiesituasjoner; den kan brukes til å trekke andre mennesker nærmere, til å støte dem bort, til å hjelpe eller til å såre.” Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

HÅP Håp blir sett på som en motiverende faktor bak menneskelig atferd, og er en viktig faktor for mestring. Def.: ”Håp er en mental tilstand karakterisert ved ønsket om å nå fram til eller oppfylle et mål, kombinert med en viss grad av forventning om at det som ønskes eller tilstrebes, ligger innenfor det oppnåelige” Travelbee: Den profesjonelle sykepleierens rolle er å hjelpe syke mennesker til å oppleve håp for å mestre sykdom og lidelse. Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Hva fremmer håp? Bekreftelse, --- pasientens livshistorie er en bekreftelse på livet Mening, - håpet må i alle situasjoner utgå fra en mening, og kan ikke eksistere uten grunnlag. Håp og mening er subjektive fenomen, kan ikke gies til noen, men vi kan bidra til at pasienten selv finner fram til håp og mening i situasjonen Fellesskap Trygghet og tillit, - bygger på hva som er viktig for pasienten Valg, - opplevelsen av å ha valgmuligheter i situasjonen Håpet skifter fokus! (i fht. situasjonen og hva som er oppnåelig) Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Salutogenese -hva er det som skaper helse? Se det friske/ressurser som fortsatt er tilstede, til tross for sykdom eller skade! Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

EMPOWERMENT ”En prosess som gjør folk i stand til å øke sin kontroll over egen helsetilstand og til å forbedre egen helse”. Hvem er DU som menneske? KOMMUNIKASJON vil gi oss et svar hvis vi er interessert i å vite! (jfr. nekrologer; da får vi ofte vite hvem mennesket med diagnosen var). EKTE INTERESSE, EMPATI, BEKREFTELSE OG HÅP er kanskje stikkord for hvordan vi kan bidra til at pasienter og pårørende opplever kontroll og MESTRING i vanskelige livssituasjoner. Kommunikasjon og Samhandling krever ofte en aktiv innsats fra oss! Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

SAMVALG (Shared decision making) Samvalg anerkjenner pasientens rett til å bestemme over sin omsorg «Ingen beslutning om meg uten meg» Sikrer at de er fullt informert om alternativer Er en samarbeidsprosess Samvalg krever GOD KOMMUNIKASJON mellom pasient og helsepersonell for å klargjøre hva som virkelig betyr noe for pasienten, - verdier og preferanser avgjør Simone Kienlin, spl., tidligere kreftsyk, prosjektleder Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen

Litteratur Travelbee, Joyce: Mellommenneskelige forhold i sykepleie, Gyldendals sykepleieklassikere, Gyldendals Norsk Forlag AS 2001, opplag Rustøen, Tone: Håp og livskvalitet, en utfordring Gyldendal akademisk 2001 Kienlin, Simone: Konferanse Lillestrøm apr Sandefjord kommune Vestfold Sidsel Riisberg Paulsen