Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Maria Wirkola Plansjef
Klikk for å redigere undertittelstil i malen STØY Temamøte: Hvordan skal Oslo kommune revidere sin handlingsplan mot støy Ratab-Ul-Lissan Malik Statens.
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
GLAVA TOUR OF NORWAY Drammen Rittets status: Glava Tour of Norway har fått oppgradert status og vil i 2012 være et kategori 2.1 UCI.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Regional transportplan Agder
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Vinterdrift av kommunale veier
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trondheim sentrum fram mot 2040
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar

Til stede: Amund D. Ringdal (H), statssekretær Samferdselsdepartementet Lars Aksnes, direktør for styring- og strategistab, Statens vegvesen Anita Skauge, direktør for strategi og samfunn, Jernbaneverket Ordfører Rita Ottervik, Trondheim Fylkesordfører Tore Sandvik, Sør-Trøndelag Avtaleparter: Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune, og staten ved Statens vegvesen og Jernbaneverket.

Bakgrunn Hva er en bymiljøavtale? Helt ny avtale mellom stat, fylkeskommune og kommune for å klare målet om at all vekst i persontransporten skal skje kollektivt eller ved at folk sykler eller går. Ni byområder forhandler om en pott på til sammen 16,9 milliarder kroner Forutsetning i Stortingets klimaforlik: «Nullvekstmålet»: veksten i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gåing. Med andre ord: ikke flere bilreiser i de store byene, selv om det blir flere innbyggere.

Bymiljøavtale, Trondheim Trondheim får den første bymiljøavtalen i Norge Gjelder perioden Byen får i alt 3,76 milliarder kr fra staten for å hindre at biltrafikken øker Er i praksis en styrking av Miljøpakken

Dette gir staten – fordelt på tiltak: 1 milliard kroner til tiltak på riksveg innen programområdene kollektiv, sykkel, miljø og gåing – altså ikke biltrafikk. 1,4 milliarder kroner til superbussløsningen i Trondheim. Staten dekker 50 prosent av de samlede kostnadene I tillegg: Belønningsmidler: 1, 36 milliarder kroner for perioden Belønningsmidlene går til tiltak som bidrar til bedre byluft og mindre kø i byområdene. Trondheim har i perioden fått 870 millioner kroner i belønningsmidler til tiltak innen kollektiv, sykkel og gåing.

Dette krever staten – forpliktelser: Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune må treffe tiltak som sikrer at veksten i persontrafikken tas med kollektiv, sykling eller gåing, f. eks restriksjoner på bilkjøring Det krever at man bygger en tettere by nær eksisterende og nye kollektivtraséer, spesielt rundt holdeplasser og stasjoner Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle et sammenhengende nett for alle som sykler og går, med god adkomst til kollektivsystemet Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle knutepunkter

Effekten skal måles slik: Trafikkutvikling fordelt på reisemåter Klimagassutslipp Begrensninger på parkering Fortetting av byen

Hva er superbuss? 1.Kjøretøy: Høy kapasitet og komfort, miljøvennlig og profilert Påstigning i alle dører 2.Stasjoner: Lang plattform, alle må kjøpe billett før de går ombord. Relativt langt mellom stasjonene 3.Kjørebanen: a)Ofte egne kjørefelt/gater b)Jevn kjørebane 4.Intelligent transportsystem (ITS) Sanntidsinformasjon og prioritering i lyskryss

Mulige superbussruter, avklares i 2016:

Mulige busser: