Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim"— Utskrift av presentasjonen:

1 Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim
Bilde fra Utrecht i Nederland, studietur 3 dager i starten på februar. Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

2 Bakgrunn for prosjektet
Oppdragsgiver Statens vegvesen i samarbeid med Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune Hvordan kan et høystandard busstilbud i Trondheim utformes – Superbusskonsept - Mulighetsstudie Hovedhensikt: Flere fornøyde kunder – Flere kollektivreisende Politisk forankret gjennom den vedtatte ”Miljøpakken for Trondheim”, ”Program for miljøvennlig transport” (STFK) og ”Belønningsmidler” Høyt ambisjonsnivå for superbussprosjektet Oppdragsgiver har gitt signaler til gjennomføringen av prosjektet: TENK STORT OM SUPERBUSS Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

3 Oppdraget: Honorarramme 944.000 kr
Oppdragsperiode november 2009 – mars 2010 Tillegg ekstra alternativ kr mars-april 2010 Vunnet i konkurranse med Rambøll og VSO Consulting Asplan Viak var: Høyeste pris – 15% over laveste Beste løsningsbeskrivelse og spesielt beste metodikk og prosess Bredeste og mest relevante tverrfaglige teamet Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

4 Hva er superbuss ? – BRT Bus Rapid Transit ?
Kjørevegen: Egne og tydelige traséer og bussfelt adskilt fra andre kjørefelt Ikke tillatt for andre kjøretøy enn busser i bussfeltene Godt tilpasset kjøreveg slik at førerne klarer å sørge for jevn og myk kjøring med høy punktlighet og rask fremføring Prioritet i signalanlegg, rundkjøringer og kryss Gjennomsnittshastigheter på opp mot 30 km/t Utforming av kjørevegen som muliggjør en ombygging av traséen til bybane Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

5 Prinsipp tverrsnitt holdeplass på Tempe
Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

6 Lett gjenkjennbare med ensartet design gjennom hele traséen
Holdeplassene: Moderne og universelt utformede holdeplasser med svært høy standard og kvalitet Lett gjenkjennbare med ensartet design gjennom hele traséen Holdeplassavstand meter Høye plattformer som gjør det mulig med sikker og trinnfri av- og påstigning Romslige lehus eller overbygninger Komfortable ventearealer Sanntidsinformasjon (på skjerm og med høyttaler) Servicetilbud (kiosk) ved større holdeplasser og kollektivterminaler Lengre avstand mellom holdeplassene enn i dag. Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

7 Holdeplass - eksempel Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

8 Universelt utformet med lavgulv og kontrastmarkeringer
Bussen: Universelt utformet med lavgulv og kontrastmarkeringer Flere dører med tillatt av- og påstigning gjennom alle dørene for kortere oppholdstid på holdeplassene Store busser med god komfort Sanntidsinformasjon (på skjerm og med høyttaler) Lave skadelige utslipp Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

9 Ledesystemer: Systemer i bussen og bussfeltet som leder bussene tett inn til holdeplassen og/eller langs traséen Etableres for å unngå horisontale og vertikale gap mellom bussen og holdeplassen En del problemer med dagens systemer - løpende teknologisk forskning og utvikling Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

10 Skal skje raskt både med hensyn til billettsystem og av- og påstigning
Billettering: Skal skje raskt både med hensyn til billettsystem og av- og påstigning Ikke billettsalg om bord på bussen Integrert billettsystem som enkelt tillatter overgang mellom forskjellig kollektivtransporttilbud Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

11 Høy frekvens på bussene – 1-6 minutt mellom avgangene
Kollektivsystem: Høy frekvens på bussene – 1-6 minutt mellom avgangene Viktig med god takting av bussene Differensierte tilbud med lokalbusser og ekspressbusser Mulighet for matebusser til holdeplasser eller terminaler Bruk av teknologi (GPS) med en trafikksentral med overvåkning av trasé og holdeplasser som styrer og holder oversikt over busstrafikken og kan varsle raskt ved eventuelle problemer i trafikken Høy standard på kundeservice, renhold, sikkerhet, komfort og informasjon Godt utarbeidet markedsstrategi og stor satsing på markedsføring Nye regimer for busskonsesjoner, regulering og kompensasjon for busselskapene Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

12 Kollektivsystem Antall avganger pr. time inn mot sentrum i morgenrush
26 36 3 14 39 53 22 8 61 47 44 Ila Sluppen Strindheim Kongens gate Solsiden Prinsens gate Samfundet Abels gate Lerkendal Tempe Persaunet Rosendal Mellomvegen 10 77 4 12 Sentrum Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

13 Servicetilbud i tilknytning til holdeplassene og kollektivterminalene
Omgivelsene: God tilgjenglighet til holdeplassene og kollektivterminalene for drosjer, fotgjengere, syklister med tilfredsstillende parkeringsplasser for sykler Universelt utformet adkomst til holdeplassene inkludert god utforming på holdeplassene som gjør det mulig for rullestolbrukere å komme raskt av og på bussen Tilpasset arealbruk som legger til rette for fortetting rundt superbussholdeplassene Servicetilbud i tilknytning til holdeplassene og kollektivterminalene Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

14 Organisering av prosjektet hos
Oppdragsleder Birgitte Halvorsen Veg Knut Forsmark Landskapsarkitektur Stine Ruud Arkitektur Knut Auganes Kollektivtrafikk RESSURSGRUPPE KS-ansvarlig Tor Medalen Universell utforming Sigrid Vasseljen Veg og trafikk Terje Simonsen Kollektivsystem Jørgen Rødseth Arkitektur Eystein Pladsen REFERANSESGRUPPE Statens vegvesen Trondheim kommune Sør-Trøndelag fylkeskommune Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

15 Faser i prosjektet Superbuss - Fagdag Plan og analyse |

16 Studietur i Nederland Amsterdam Eindhoven Utrecht
Superbuss - Fagdag Plan og analyse |


Laste ned ppt "Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google