Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presis, ofte og behagelig

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presis, ofte og behagelig"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presis, ofte og behagelig
Bussveien Presis, ofte og behagelig Tenk bane kjør buss…

2 Knytter Sandnes – Stavanger – Sola sammen
Nå bygges del for del på det som blir Europas lengste bussvei. Bussveien blir en felles identitet og et felles kjennemerke for Nord-Jæren. Den vil bli 50 km og Europas lengste bussvei. Bussveien er også det største sykkelvei og egen gangvei prosjektet på Nord-Jæren. Vi får et kollektiv-system for flertallet av regionens befolkning som er pålitelig og gir lyst til å ta buss.

3 Presis, ofte og behagelig
Presis: Bussene kjører i egen veibane og hindres ikke av bilkø – du kan stole på at bussen kommer presis og har en reisetid som er fast, selv i rushtiden. Ofte: Linje A og B har tilsammen 16 avganger i timen. Linje A går hele døgnet. Behagelig: Bedre vei med rette strekninger og nye store busser med lavt støynivå. Raske stopp på holdeplassen er også en fordel. Busslommene erstattes av kantsteinstopp, det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at du kan gå rett inn i bussen. Bussbilletter kjøpes via mobil eller fra automat på holdeplassene. Passasjerene går raskt av og på gjennom fire doble dører. Sanntidsinformasjon på holdeplassene og universell utforming. Presis, ofte og behagelig

4 Bussveien blir ryggraden for kollektivtrafikken på Nord-Jæren.
Allerede nå går det flere busser der Bussveien bygges. Rute 2 og 3 vil bli A og B og har 16 avganger mellom Sandnes-Stavanger og 12 mellom Stavanger-Tananger + andre ruter.

5 Bussveien får et eget design.
Våren 2016 arrangerte Statens vegvesen en designkonkurranse for holdeplassene. Vinnerdesignet «Den røde tråden» skal videreutvikles og profilprogram skal på plass dvs. logo, grafisk profil og design på kjøretøy og mer.

6 Holdeplassen er en skulpturell tolkning av det dramatiske, poetiske, vakre og forførende landskapet i fjord-Norge. Taket er formet som Preikestolen. Det er tatt utgangspunkt i lokale materialer, bygnings- og naturelementer. Nå jobber Statens vegvesen med å gi holdeplassen bedre klimaskjerming, trafikksikkerhet og universell utforming. Det er ikke bestemt når først holdeplass bygges.

7 Holdeplassen vil de fleste steder bli 50 meter og tre meter bred
Holdeplassen vil de fleste steder bli 50 meter og tre meter bred. Mange steder vil det også bli bygget god sykkelparkering. Det blir lengre avstand mellom holdeplassene, slik at bussen kommer raskere fram.

8 Fylkestinget har vedtatt at utslippsfrie trolleybusser på 18 og 24 meter med lavt støynivå, skal kjøre på Bussveien. Batteribusser (mindre busser og kortere ruter) skal gradvis innføres på omliggende ruter etter hvert som teknologien modnes. Bussene vil ha moderne komfort med god plass og fungere som en bybane på hjul.

9 Hvorfor bussvei? Vi trenger et moderne kollektivtilbud, slik at flere velger buss framfor bil. Regionen vår vokser, til tross for nedgangstidene i arbeidsmarkedet. Flere folk betyr mer trafikk. Når vi tar bussen, sykle og går når vi kan, blir det bedre plass på veien for de som må kjøre.

10 Mer informasjon - Bussveien.no

11 Du finner Bussveien på Facebook, Twitter og LinkedIn

12


Laste ned ppt "Presis, ofte og behagelig"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google