Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mulighetsstudie Grenland / Skien

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mulighetsstudie Grenland / Skien"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mulighetsstudie Grenland / Skien 2018-19
Skien kommune Ove Skovdahl

2 Om Jernbanedirektoratet
Ansvar for utvikling av framtidig jernbanetilbud i Norge; togtilbud, infrastruktur, persontogmateriell, kompetanse og andre innsatsfaktorer Utarbeider strategidokumenter og utredninger, grunnlaget for NTP og jernbanens handlingsprogram. Inngår avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny. Inngår trafikkavtaler med togoperatører om å tilby transporttjenester. Skal bidra til at togtilbudet er koordinert med øvrige transporttilbud og framforhandle takstsamarbeidsavtaler. Deltar på vegne av staten i arbeidet med byutredninger, bymiljøavtaler og byvekstavtaler.

3 Prioriteringer av investeringsmidler (NTP)
I retningslinjene fra Samferdselsdepartementet legges det stor vekt på at ressursbruken skal baseres på samfunnsøkonomiske analyser. Investeringsprosjektene skal rangere etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, samt etter deres betydning for samfunnssikkerhet, og sammenhengende standard og utbygging. Samfunnsøkonomisk rangering beskrives som nytte/ kostnad

4 Stasjoner prioriteres i ulike sammenhenger:
Stasjoner som bygges som en del av store prosjekter Stasjoner som har behov for tiltak for å øke transportkapasiteten til stasjonen på grunn av ruteendringer eller innfasing av nye tog  Stasjoner som prioriteres for å sikre universell utforming. Dette er disse tiltakene som prioriteres innenfor programområde stasjoner og knutepunkt * Stasjoner som skal inngå i byvekstavtaler i de byområdene som skal inngå dette Kommersielle inntekter fra Bane NOR Eiendom * Programområde sikkerhet og miljø *

5 Mulighetsstudie Grenland / Skien
Jernbanedirektoratet har behov for å kvalitetssikre, oppdatere og videreutvikle faglige vurderinger relatert til utvikling av jernbanen i Grenland. Byutredning fra 2017 er førende for Jernbanedirektoratets strategiske tilnærmingen i dette området. Målet er å bidra til oppdatert og kvalitetssikret kunnskap som Skien kommune og Jernbanedirektoratet har behov for Mulighetsstudie er gjennomført av Sweco i samarbeid med Jernbanedirektoratet. Det er også avholdt arbeidsmøter med Skien kommune. Rapporten og innholdet i den i all hovedsak er basert på Swecos vurderinger og kunnskap, og anbefalinger og konklusjoner er Swecos.

6 Mulighetsstudiet - mål
Undersøke om det er teknisk gjennomførbart å etablere et nytt stopp. Det har blitt gjennomført ingeniørfaglige og tekniske vurderinger av en holdeplassløsning. Gi et mer detaljert kostnadsestimat med lavere usikkerhet enn det som har vært utarbeidet tidligere. Vurdere markedsgrunnlaget og samfunnskostnadene ved å etablere et nytt stopp. Vurdere nytte og kostnader av forlengelse av og økt frekvens for lokaltogene på Bratsbergbanen. Ingen spektakulære illustrasjoner!

7 Avgrensninger og metode
Mulighetsstudie med begrenset omfang. Den har hatt til hensikt å vurdere noen spesifikke problemstillinger. Det ligger derfor en rekke forutsetninger og begrensninger til grunn for analysene og dermed resultatene i rapporten Rapporten presenterer de laveste realistiske kostnadene. Også i denne utredningen er det stor usikkerhet (40 %), Metoden i utredningen følger denne logikken; Vi definerer et teoretisk togtilbud, Deretter gjennomføres en kapasitetsanalyse  som viser om dette togtilbudet er mulig på eksisterende infrastruktur eller antyder hvilken infrastruktur som er nødvendig for å kunne realisere togtilbudet. Deretter er disse infrastrukturtiltakene detaljert og kostnadsestimert. Så har disse tiltakene, både infrastrukturtiltak og tilbudsforbedringer, blitt vurdert i et nytte-/kostnadsperspektiv

8 Avgrensninger Analyseområdet er avgrenset til Porsgrunn stasjon i sør og Skien stasjon Nylende i Nord. Det betyr at det kun er tiltak mellom Porsgrunn stasjon og Skien Nylende som er beskrevet i detalj, mens tiltak utenfor dette området, som vi vet er nødvendig for å realisere det definerte togtilbudet, ikke er beskrevet detaljert.

9 Resultater Kapasitetsanalysene viser at det er mulig å etablere et nytt stoppested på Follestad eller ved Landmannstorget om man etablerer et kryssingsspor mellom Borgestad og Skien. Det er vurdert fornuftig å etablere kryssingssporet ved Eikonrød Det er ikke identifisert forhold som tilsier at noen av lokaliseringene ikke er gjennomførbare. Det er utarbeidet kostnadsestimater for holdeplass Follestad og Landmannstorget samt kryssingsspor Eikonrød. Alle kostnader er oppgitt uten mva og usikkerheten er +/- 40 %. Kostnader for forbedringer i togtilbudet er beregnet i verktøyet for nytte-/kostanalyser. Kostnader for ytterligere materiell (tog) er ikke med i beregningene.

10 Landmannstorvet holdeplass
Sideplattform til enkeltspor i tunnel med 2 atkomster Investering ca 130 mill kr Stengt for togtrafikk ca 20 uker Plattformlengde 250 m

11 Follestad holdeplass Sideplattform til enkeltspor med 2 atkomster
Investering ca 90 mill kr Plattformlengde 250 m

12 Eikonrød kryssingsspor
Investering ca 105 mill kr Kryssingspor lengde 350 m

13 Samfunnsøkonomi Menon har brukt standard verktøy fra Jernbanedirektoratet for beregning av persontransport og samfunnsøkonomi Analysen viser ca dobling av trafikken til og fra Skien pr år. Økt tilbud medfører økte driftskostnader, beregnet sjablonmessig etter standardverdier. Samfunnsøkonomisk netto nåverdi er på ca -820 mill kr alternativene med ny holdeplass, kryssingsspor og økt frekvens på Bratsbergbanen. Uten økt frekvens på Bratsbergbanen vil netto nåverdi være på ca -200 mill kr. .

14 Vurderinger Landmannstorget bidrar mest til økt trafikantnytte, mens Follestad kommer noe bedre ut totalt på grunn av lavere investeringskostnader til holdeplassen. Økt frekvens på linje L52 bidrar mest negativt, med store økte driftskostnader og liten nytte for trafikantene. Forlengelse av linje L52 også negativ netto nåverdi Økt utbygging av boliger og arbeidsplasser sentralt i Skien kan gi økt trafikantgrunnlag for nye togstopp. En del faktorer er ikke mulig å legge direkte inn i den samfunnsøkonomiske modellen og beregningene som gjøres med Jernbanedirektoratets verktøy. For eksempel mulighet for byutvikling, som på sikt kan gi økt marked for tog og miljøvennlig transport Vil sannsynligvis trekke i positiv retning for alternativene, og særlig for rimelige togstopp i Skien sentrum.

15 Veien videre Ny holdeplass for toget vil være et av flere virkemidler i byutviklingen Byutviklingen må styre lokaliseringen av holdeplass; ikke omvendt! Ny holdeplass i Skien ikke omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) og ikke finansiering i Jernbanesektorens handlingsprogram for samme periode. Byvekstavtaler mellom Staten og byområdene – prosess pågår Nasjonal Transportplan Ny prosess – dialog mellom SD og fylkeskommunen Tilbudsforbedringer persontrafikk Årlig ruteplandialog Ny trafikkavtale (konkurranseutsetting) fra 2024(?) Dobbeltspor Drammen-Tønsberg fra 2025

16


Laste ned ppt "Mulighetsstudie Grenland / Skien"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google