Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Advertisements

Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Fra bekymring til handling – gjør noe med det Barneombudet v/seniorrådgiver Tone Viljugrein Bodø 6.september 2011.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vannskuterforvaltning KS
Innsyn og adgangsbegresning
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Bestemmelser om prestenes reiser
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Systemavgrensing og aktøranalyse
5 Marius Stub.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Hva er et tariffoppgjør?
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Trygt og godt skolemiljø
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Kometen - Nord-Norges forskningsfond
Lov om sosiale tjenester i NAV
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Hedda Bothne, NAV Fredrikstad
Nytt investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Matematikk på ungdomstrinnet
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Organiseringen av staten 28. februar 2018
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Erfaringskonferansen 2018
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Meld. St. 14 ( ) Natur for livet
Bufetats bistandsplikt
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering

Kilder ≡ Grunnloven ●§ 104 ≡ Sosialtjenesteloven ●Formålsbestemmelsen ≡ Rundskrivet ● Overalt hele tiden ≡ Barnekonvensjonen ●Barnets Beste ≡ Sivilombudsmannen ● Må kartlegges Skal vurderes

Landsomfattende tilsyn 2012 ≡ Tilsyn med økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar til barn «Undersøkt om kommunen sikrer forsvarlig kartlegging og at det gjøres individuelle vurderinger» «Særlig fokus på behandling av søknader fra personer med forsørgeransvar for barn»

≡ Hva som må kartlegges avhenger av søker og søker situasjon. Det skal undersøkes om søker har barn. Dersom søker har barn, skal barnas behov kartlegges i tilstrekkelig grad og tas hensyn til i vurdering av om det er grunnlag for å innvilge stønad. Det skal også tas hensyn til barns behov ved vurdering av utmåling av stønaden.

Kommunen skal sikre at det vurderes om det er behov for å kartlegge følgende forhold: ≡ søker og søkers familieforhold (sivilstatus og barn, antall og alder) ≡ søkers inntekter/inntektsmuligheter, her må inngå vurdering av reduserte muligheter for forsørger knyttet til kvelds- eller helgejobbing på grunn av omsorgsansvar, lang reise osv. ≡ utgifter (hvilke og hvor høye) ≡ gjeld ≡ behov for stønad til livsoppholdsutgifter eller spesielle utgifter knyttet til barn eller samvær med barn

≡ opplysninger om sosiale forhold, helsemessige forhold, andre forhold (ikke bare søkers forhold, men også barnas særskilte behov knyttet til sosiale og/eller helsemessige utfordringer) som har betydning for å vurdere søkers inntektsmulighet mv. ≡ opplysninger om søkers kontakt med andre etater i kommunen (barnevern, barnehageetat, helsestasjon, skole, hjemmetjenester osv.) ≡ opplysninger om barns deltakelse i aktiviteter og ev. kostnader knyttet til dette ≡ utgifter til barnepass, barnehage, SFO

≡ opplysninger om bolig og boforhold – i familier med barn og unge er det spesielt viktig at det er en trygg og god bosituasjon, og i vurderingen rundt en eventuell flytting for å redusere bokostnader må det vurderes hvilke konsekvenser dette ev. medfører for barna ≡ opplysninger om familiens behov for klær, sko, utstyr mv. til daglig- og fritidsbruk. ≡ behov for datautstyr ≡ opplysninger om behov for innbo og møbler knyttet til at det bor barn i huset eller fordi søkeren har samværsrett og følgelig har barn boende hos seg i den forbindelse ≡ opplysninger om utgifter en søker som ikke bor sammen med barn har til samvær

Tatt litt på senga…. ≡ Undersøkelsesplikten gikk lengre enn før ●Ikke bare telle ●Ikke bare hvis foresatte fremmet krav ●En viss aktivitetsplikt ●Stille noen spørsmål ●Informasjon om rettigheter ●Eget punkt i kartleggingsrutinen?

Funn ≡ Kartleggingen var tilfeldig og lite systematisk ≡ Opplysningene begrenset til hvor mange barn og barnets alder ≡ Manglet opplysninger om: ●Nødvendig innbo, seng, møbler etc. ●Behovet for klær, sko og utstyr ●Nødvendig datautstyr til skolearbeid ●Om mulighet til å delta i ulike fritidsaktiviteter ≡ Mange kommuner er for passive i kartleggingsprosessen!

≡ Mangler i kartleggingen gir mangler ved de individuelle vurderingene ●Behov, stønadsform og stønadsbeløp standardisert og sjablonmessige(norm uten nærmere begrunnelse) ●Ikke synlig at det ble gjort skjønnsmessige og konkrete vurderinger av hver enkelt søknad fra hver søker

INTERNKON - TROLL

Barnekonvensjonen ≡ Har den betydning for vår saksbehandling?

JA

Alle barn har rett til…

Fire hovedprinsipper ≡ Barnets rett til ikke diskriminering ≡ Barnets beste som et grunnleggende hensyn i alle avgjørelser som berører barn ≡ Barnets rett til liv og utvikling ≡ Barnets rett til medvirkning og til å uttale seg

Hvor sterkt står prinsippet? Overordnet hensyn? Hovedhensyn? Grunnleggende hensyn!

Hva vet vi? ≡ At barnets beste skal vurderes i alle saker ≡ Grunnleggende hensyn ≡ Tillegges stor vekt, men… ≡ Forrang ved motstrid

Hva betyr det? ≡ Om stønad eller ikke ≡ Stønadsform ≡ Vilkår ≡ Konsekvenser av vilkårsbrudd ≡ midlertidig bolig Konkret og individuell vurdering av hva som er det beste for det enkelte barn ●for at hensynet skal tillegges betydelig vekt

Retten til å bli hørt ●Grl. § 104 – en rettighet ●Statens ansvar ●Gjennomføres i rettslig og administrativ saksbehandling

Hvordan sikrer eller legger vi til rette for at barna blir hørt?