Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringskonferansen 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringskonferansen 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringskonferansen 2018
Fylkesmannen i oppland 13. November 2018 Advokat Hans-Jørgen andersen

2 Barnets medvirkning i egen barnevernsak - hvordan sikre/dokumentere barnets mening/ønsker og uttalerett. Også noe om partsrettigheter for barn Ved utformingen av alminnelig lovgivning – som Barnevernloven – må staten holde seg innenfor de grenser som trekkes opp av Grunnloven og internasjonale menneskerettskonvensjoner. Norge har ratifisert FN’s barnekonvensjon og er dermed folkerettslig forpliktet til å oppfylle bestemmelsene i konvensjonen. Av den norske Menneskerettsloven framgår at FN’s barnekonvensjon er inkorporert i og gjelder som norsk lov. Konvensjonens bestemmelser skal ved motstrid gå foran norsk lovgivning.

3 Barnets medvirkning I konvensjonens artikkel 3 fastslås hovedprinsippet om at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører barn; altså både i konkrete saker om et enkelt barn, og for alle avgjørelser på mer overordnet nivå, som ved utforming av lover. I saker hvor barn risikerer å bli skilt fra sine foreldre skal samtlige berørte parter – altså også barnet – gis anledning til å delta i saksbehandlingen og framføre sine synspunkter.

4 Barnets medvirkning Grunnlovens § 104:
Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd.​1 De har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling.​2 Ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.​3 Barn har rett til vern om sin personlige integritet.​4 Statens myndigheter skal legge forholdene til rette for barnets utvikling, herunder sikre at barnet får den nødvendige økonomiske, sosiale og helsemessige trygghet, fortrinnsvis i egen familie.​5

5 Barnets medvirkning Barnevernloven § 1-1 Lovens formål:
Loven skal sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal bidra til at barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge oppvekstvilkår Lovens § 1-4 Krav til forsvarlighet: Tjenester og tiltak etter denne loven skal være forsvarlige

6 Barnets medvirkning Lovens § 1-5 Barnets rett til nødvendige barneverntiltak: Barn har rett til nødvendige tiltak etter loven når vilkårene for tiltaket er oppfylt. Lovens § 1-6 Barnets rett til medvirkning: Alle barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, har rett til å medvirke i alle forhold som vedrører barnet etter denne loven. Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter

7 Barnets medvirkning: Barnet skal bli lyttet til, og barnets synspunkter skal vektlegges i samsvar med barnets alder og modenhet. Barn som barnevernet har overtatt omsorgen for, kan gis anledning til å ha med seg en person barnet har særlig tillit til. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om medvirkning og om tillitspersonens oppgaver og funksjon

8 Barnets medvirkning Bestemmelsen erstattet § 4-1 annet ledd om medvirkning. Barnet er med lovendringen gitt en selvstendig og ubetinget rett til medvirkning etter Bvl. Barnet har rett, men ingen plikt til å medvirke. Barnets skal få tilpasset og tilstrekkelig informasjon, og skal fritt ha rett til å gi uttrykk for sine synspunkter. Barnet skal bli lyttet til, og barnets synspunkter skal legges vekt på i samsvar med barnets alder og modenhet. Retten gjelder i hele beslutningsprosessen og for alle forhold som gjelder barnet.

9 Barnets medvirkning Dette innebærer at barnet har rett til å medvirke ved for eksempel valg av foster- hjem/institusjon, i forhold til spørsmål om samvær, ved utarbeidelse av tiltaks-planer, ved tvangsbruk m.m. – altså i forhold til alle beslutninger som skal tas. Konsekvensen av dette: beslutningstakerne har en plikt til å gi barnet mulighet til å medvirke – det må tilrettelegges slik at barnet kan forklare seg fritt. Kan være unntak – Sivilombudsmannens uttalelse gjeldende akutt flytting (§ 4-17 m.m.). Av dette følger også plikten til å dokumentere barnets medvirkning og vurderinger knyttet til barnets beste i vedtak – Bvl § 6-3 a og § 7-19

10 Barnets medvirkning Bvl § 1-7 Barnevernets plikt til å samarbeide med barn og foreldre Barnevernet skal utøve sin virksomhet med respekt for og så langt som mulig i samarbeid med barnet og barnets foreldre Dette er en ny bestemmelse. En god dialog og godt samarbeid mellom Bvtj og barn og foreldre er en forutsetning for godt barnevern – det kan bidra til at flere barn får hjelp som virker på et så tidlig tidspunkt som mulig.

11 Barnets medvirkning Barn og foreldre skal behandles på en respektfull måte ved at Bvtj skal møte barn og foreldre med verdighet og opptre hensynsfullt og profesjonelt. Barn og foreldre skal lyttes til og bli tatt på alvor. Bvtj må ikke være enig med barn og foreldre, men skal anerkjenne og vise respekt for deres synspunkter og behov. Det skal også tas hensyn til familiens språklige, religiøse og kulturelle bakgrunn (tolk) – God kommunikasjon er avgjørende for å skape tillitt og for å kunne samarbeide om barneverntiltak.

12 Barnets medvirkning Bvl § 6-3 a Krav til begrunnelse:
Det skal fremgå av vedtaket hva som er barnets synspunkt, og hvilken vekt barnets mening er tillagt. Hvordan barnets beste er vurdert skal også fremgå av vedtaket Denne lovendringen følger som en konsekvens av det som framgår foran; dersom vedtaket fraviker fra hva som har vært barnets syn i saken, bør dette begrunnes.

13 Barnets medvirkning Det bør framgå av vedtaket hvilke mulige konsekvenser avgjørelsen har for barnet, og hvordan relevante momenter er vektet for å finne fram til hva som er barnets beste. Kravet til begrunnelse øker jo mer inngripende vedtaket er. For barn fra andre kulturer (og minoriteter eller urfolk) bør det framgå av vedtaket hvordan det er tatt hensyn til barnets språk og kultur. Bestemmelsen skal ses i sammenheng med barnets rett til medvirkning i § Bestemmelsen tilsvarer krav til fylkesnemndas vedtak i § 7-19.

14 Barnets medvirkning Bvl § 7-19 (tredje ledd) Vedtak
Vedtak skal begrunnes som dommer. Tvisteloven​1 § 19-6 gjelder tilsvarende så langt den passer. Det skal fremgå av vedtaket hva som er barnets synspunkt, og hvilken vekt barnets mening er tillagt. Hvordan barnets beste er vurdert skal også fremgå av vedtaket. I meldingen om vedtaket skal det gjøres oppmerksom på adgangen til å kreve rettslig prøving, jf. § 7-24

15 Barnets medvirkning Fylkesnemnda blir i denne bestemmelsen pålagt konkret å redegjøre for hva som er barnets synspunkt, foruten å redegjøre for hvilken vekt barnets mening er tillagt. Av vedtaket skal det også framgå hvordan barnets beste er vurdert, mulige konsekvenser avgjørelsen har for barnet, og hvordan relevante momenter er vektet for å finne fram til barnets beste. Fraviker vedtaket fra hva som har vært barnets synspunkt, bør dette begrunnes.

16 Barnets medvirkning Forskrift om medvirkning og tillitsperson:
§ 1.Formål Formålet med denne forskriften er å styrke barn og unges medvirkning og innflytelse i barnevernet. Medvirkning fra barn og unge skal få frem barnets perspektiv og bidra til at avgjørelser som fattes er til barnets beste. Medvirkning skal styrke barnets posisjon og gi bedre rettssikkerhet for barnet

17 Barnets medvirkning § 3.Definisjon av medvirkning
Med medvirkning forstås at barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og gis mulighet til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter. Barnet skal bli lyttet til og barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modenhet. Barn kan medvirke i egen sak ved å uttrykke sin forståelse, valg og preferanser gjennom verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Medvirkningen skal ivareta barnets etniske, religiøse, kulturelle og språklige bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur

18 Barnets medvirkning § 4. Informasjon til barnet
Barneverntjenesten skal sørge for at barnet så tidlig som tilrådelig blir informert på en måte som barnet forstår om a) situasjoner der han eller hun kan uttrykke sine synspunkter b) saken og egen situasjon c) tjenestetilbud d) rettigheter e) hvilke valg og beslutninger som må treffes og konsekvenser av disse

19 Barnets medvirkning § 5. Barnets må gis mulighet til å medvirke: Barns medvirkning er en prosess som må utøves under hele sakens forløp i barnevernet. Barnet skal gis mulighet til å medvirke i alle forhold som angår barnet. Barnet skal ikke utsettes for press til å medvirke § 6. Barnevernets ansvar for å legge til rette for barnets medvirkning Barnevernet har ansvar for å sikre at barnets mulighet til å medvirke skjer i trygge rammer for barnet. Medvirkningen skal tilrettelegges utfra barnets alder og modenhet. Den som er ansvarlig for å høre barnet må snakke med ham eller henne

20 Barnets medvirkning Det skal legges særskilt vekt på at muligheten til å medvirke blir gjennomført for barn som har problemer med å forstå og få utrykt sine synspunkter i beslutningsprosesser. Barnets perspektiv og meninger skal inkluderes i vurderingen av hva som er barnets beste. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modenhet. Barnet skal informeres om de ulike avgjørelser som er truffet og hvilke vurderinger som ligger til grunn for disse

21 Barnets medvirkning § 7. Dokumentasjon Barnevernet skal i sin saksbehandling dokumentere barnets medvirkning. Det skal dokumenteres hvorvidt barnet har fått anledning til å medvirke, hva barnet er blitt hørt om og hva som var barnets syn § 8. Formålet med bruk av tillitsperson Formålet med en egen tillitsperson er å gi barnet en trygghet slik at han eller hun lettere kan gi utrykk for sine synspunkter i egen barnevernssak. Ordningen med tillitsperson endrer ikke andre aktørers ansvar og oppgaver etter barnevernloven

22 Barnets medvirkning § 9. Barnet kan ha en tillitsperson Barn som barnevernet har overtatt omsorgen for kan gis anledning til å ha med seg en person barnet har særlig tillit til i kontakten med barnevernet. Barnet skal informeres så tidlig som mulig om denne adgangen § 12. Barneverntjenestens oppgaver når det gjelder tillitsperson Barneverntjenesten skal så tidlig som mulig informere barnet om muligheten til å ha en tillitsperson. Barneverntjenesten skal legge barnets ønske om valg av tillitsperson til grunn med mindre denne personen ikke er egnet, jf. § 10

23 Barnets medvirkning Barneverntjenesten skal samarbeide med tillitspersonen og legge til rette for at tillitspersonen skal kunne utøve rollen sin. Barneverntjenesten skal dokumentere om barnet er a) Informert om muligheten til å ha med seg en tillitsperson b) Om barnet ønsker å ha med seg en tillitsperson. Tillitspersonen skal ikke ansettes eller administreres av barneverntjenesten. Barne- verntjenesten skal ikke yte økonomisk kompensasjon til tillitspersonen.

24 Barnets medvirkning Sitater og henvisninger foran leder til følgende synspunkter/vurderinger: Av NOU 2106:16 Ny barnevernslov framgår (s. 56) at tilsyn og undersøkelser viser at det er utfordringer knyttet til barns medvirkning i barnevernssaker – - barn medvirker for lite i barnevernsaker Bvtj mangler rutiner for samtaler med barn eller rutiner ble ikke fulgt, samtaler ble gjennomført men ikke dokumentert

25 Barnets medvirkning - Store variasjoner mellom tjenestene om og hvordan barnet ble trukket inn i en sak, særlig gjaldt det de yngre barna Selv om § 4-1 ble endret i 2013 mente utvalget det var behov for ytterligere å presisere barnets rett til å medvirke. Rett (men ingen plikt) for barnet – plikt for Bvtj. Dette betyr at det i saksbehandlingens alle ledd må tas i betraktning hvordan barnet skal hører; hvordan barnets syn skal komme fram. Dette henger klart sammen med kravet til dokumentasjon. Det føres journal for det enkelte barn, og her skal det også framgå (slik lyder lovforslaget § 81): -»b) beskrivelse av hvorvidt barnet har fått anledning til å medvirke, hva barnet er blitt hørt om og hva som var barnets syn

26 Barnets medvirkning -c) beskrivelse av de barnevernfaglige vurderinger av barnets situasjon og behov, og -d) referat fra samtaler og møter med barnet, foreldre og andre barneverntjenesten har vært i kontakt med». Dette har allerede lenge vært Bvtj’s hverdag. Med det fokus som nå fra lovgivers side er lagt på barnets medvirkning, vil dokumentasjonskravet nok øke – det vil i større grad bli etterspurt hva som er notert om barnets syn og uttalelser, også fordi det nå konkret også skal framgå av Bvtj’s vedtak og av nemndsvedtak hva som er barnets synspunkt. I den forbindelse vil det også bli vist til hvordan og i hvilke sammenhenger dette er framkommet (utover rapport fra talsperson i nemnda).

27 Barnets medvirkning Når barnet gis en rett til medvirkning/til å uttale seg, innebærer det også at barnet må få tilstrekkelig og tilpasset informasjon – hva slags informasjon barnet har fått utgjør også en del av dokumentasjonskravet. Alder og utvikling vil her styre hvordan, og hvor mye, informasjon som skal gis. Det er ikke gitt noen aldersgrense på medvirkningsretten. Dagens § 6-3: Et barn som er fylt 7 år, og yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal informeres og gis anledning til å uttale seg før det tas avgjørelse i sak som berører ham eller henne.​1 barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modenhet

28 Barnets medvirkning Pr i dag fungerer ordningen med talsperson – Talspersonsforskriftens § 1: Fylkesnemndas leder kan oppnevne en egen talsperson for barn som er fylt sju år og for yngre barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, i saker som skal behandles for nemnda. Barnets ønske om å få oppnevnt en talsperson skal tillegges stor vekt. Hvis ikke barnet ønsker å ha en egen talsperson, skal dette være avgjørende. I utgangspunktet en 7 års grense, men kan gå lavere. Barn kan også få møte personlig i nemnda; gjennomføres oftest slik at barnet møter nemnda alene. Lovforslaget innebærer at 7 års grensen ikke videreføres – retten til å medvirke skal heller knyttes til om barnet er i stand til å danne seg egne synspunkter. Konkret vurdering av dette. Tydeliggjør barnets rett til å uttale seg.

29 Barnets medvirkning Lovutvalget legger til grunn at barn over 7 år alltid vil være i stand til å formidle sine synspunkter til beslutningsorganet, og at det samme normalt vil gjelde barn ned i 5-6 års alder. Også yngre barn kan etter en konkret vurdering ha egne syns- punkter og være i stand til å formidle disse, og derfor ha direkte uttalerett. Utvalget foreslås at det skal oppnevnes en trygghetsperson for barnet i alle saker der Bvtj fremmer begjæring (lovforslag §§ 79 og 95). En slik ordning mener man også vil styrke barnets mulighet til å medvirke. Ordningen er ment å erstatte dagens ordning med talsperson, tillitsperson og tilsynsfører i fosterhjem. Fylkesmannen skal etter lovforslaget oppnevne trygghetsperson.

30 Barnets medvirkning Partsrettigheter for barn:
Bvl § 6-3 andre ledd lyder slik: Et barn kan opptre som part i en sak og gjøre partsrettigheter​2 gjeldende dersom det har fylt 15 år og forstår hva saken gjelder. Fylkesnemnda kan innvilge et barn under 15 år partsrettigheter i særskilte tilfeller. I sak som gjelder tiltak for barn med atferdsvansker eller tiltak for barn som kan være utsatt for menneskehandel, skal barnet alltid regnes som part Forvaltningsloven § 2 e) sier at en part i saken er den «en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder». Forvl har ingen aldersgrense. Det å innvilge partsrettigheter for barn under 15 år vil bygge på en skjønnsmessig vurdering

31 Barnets medvirkning Dersom barnet er 15 år eller eldre, må barnet samtykke i alle hjelpetiltak som direkte berører ham eller henne. Barnet er alltid part ved et vedtak om frivillig plassering på grunn av alvorlige atferdsvansker med hjemmel i barnevernloven § 4-26, jf. Barnevernloven § 6-3 annet ledd tredje setning. Det vil ved en slik plassering være tilstrekkelig med barnets samtykke. Når det gjelder alternativet om at «barnet har fylt 15 år og forstår hva saken gjelder» er det lagt til grunn at vilkåret om at barnet forstår hva saken gjelder, har begrenset betydning. Dersom barnet skal fratas retten til å opptre som part kreves det at en beslutning om dette er særskilt begrunnet i barnets forhold.3 et barn som har fylt 15 år vil således normalt være part i saken. Praksis er svært restriktiv når det gjelder å innvilge partsrettigheter for barn under 15 år.

32 Barnets medvirkning I en HR-avgjørelse fra 1998 er det uttalt om dette: «Det avgjørende for kjæremålsutvalget var ikke om barnet hadde interesser som gikk på tvers av de andre partene, men om innvilgelse av partsrettigheter var nødvendig for at barnets mening ville komme «klart til uttrykk». Utvalget kom til at dette ikke var nødvendig, idet barnets syn ville komme klart frem gjennom sakkyndiges samtaler med ham og ved at han fikk møte som vitne i retten». Erfaring viser også at dersom et barn mest sannsynlig vil fylle 15 år i løpet av den periode som saken forventes å ta gjennom fylkesnemnda, vil Bvtj kunne foreslå overfor nemnda at barnet innvilges partsrettigheter før fylte 15 år. Fylkesnemnda avgjør.

33 Barnets medvirkning Hva innebærer det å ha partsrettigheter ?
Rett til forhåndsvarsel og underretning om saken, jf. Forvaltningsloven § 16 første ledd og § 17 andre og tredje ledd,1 Rett til dokumentinnsyn, jf. Forvaltningsloven § 18,2 Rett til å få underretning om vedtaket, begrunnelse og klagerett, jf. Forvaltningsloven § 27 og § 24 andre ledd tredje setning, Rett til å klage på vedtaket, jf. Forvaltningsloven § 28, Rett til egen advokat for fylkesnemnda

34 Barnets medvirkning Barnevernlovutvalget foreslår å senke aldersgrensen for barns partsrettigheter til 12 år. Etter gjeldende barnevernlov er det i all hovedsak barn over 15 år samt barn som er part i sak etter § eller § 4-29 som har partsrettigheter. Utvalget har kommet til at barns partsrettigheter bør styrkes gjennom at aldersgrensen senkes til 12 år, se § 78. En slik endring er i tråd med det moderne synet på barnet som et rettssubjekt, og innebære at barn i større grad kan gjøre egne rettigheter gjeldende. Særlig viktig vil dette være i saker der det ikke er sammenfallende interesser mellom barnet og en eller begge foreldre.

35 Barnets medvirkning Videre har utvalget lagt vekt på at det vil kunne innebære en belastning for et barn å stå som part i saken, og at barnet bør ha nådd en viss modenhet før partsrettigheter innvilges. Selv om andre faktorer enn alder kan være vel så viktige for å vurdere et barns modenhet, mener utvalget som nevnt over at det er grunn til å ha en klar regel om når barn har partsrettigheter i stedet for at dette avgjøres konkret i den enkelte sak. Utvalget legger til grunn at barn på 12 år normalt vil ha forutsetninger for å vurdere om barnet ønsker å opptre som part i saken. Av hensyn til belastningen det kan innebære for barnet å stå som part, har utvalget foreslått at barn bare har partsrettigheter der barnet selv ønsker dette.

36 Barnets medvirkning En del barn med partsrettigheter velger å møte og være tilstede under hele forhandlingsmøtet Noen barn velger å være delvis tilstede; viktigste er å få deres partsforklaring Påvirker barnets tilstedeværelse hvordan Bvtj legger fram sin sak for nemnda ? Muligheten av å ha en samtale med barnet og advokaten i tid før forhandlingsmøtet for å orientere mer om hvordan forhandlingsmøtet gjennomføres, hva barnet kan forvente, og at aktørene har litt forskjel- lige roller. Kan også ha en slik samtale rett før forhandlingsmøtet starter (om man ikke lykkes før). *****


Laste ned ppt "Erfaringskonferansen 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google