New Public Management på norsk, byråkratikritikk og byråkratisk håndtverk Professor Tom Christensen, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Det norske Stortingets kontroll med utøvende myndighet Bjørn Erik Rasch Professor Institutt for statsvitenskap.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Skoleledelse og skoleutvikling
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Hvem skal eie fiskekvotene? Edgar Henriksen. Utvikling i lønn og pris på torsk 10. juli 2015UiT seminar på Riddu Riđđu.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Hva er prinsippene i modellen
Nøklene til handlingsrommet
Framtidens ledelse i kommunene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
”Grenselaust samarbeid”
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Rapport: Å ville utvikle skolen
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Varslere – helter eller bråkmakere ?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Definisjon av begrepet ”makt”
Samarbeid og medbestemmelse
Å lede ut fra skolens formål og visjon
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Reformarbeidet i offentlig sektor
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Kapittel 6 Lønn og belønning
Nå er vi spente!.
Utskrift av presentasjonen:

New Public Management på norsk, byråkratikritikk og byråkratisk håndtverk Professor Tom Christensen, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo Presentasjon for NTL, Sørmarka, 11.jan. 2016

1. Hovedspørsmål1. Hovedspørsmål Hva kjennetegner NPM globalt?Hva kjennetegner NPM globalt? Hva kjennetegner NPM på norsk?Hva kjennetegner NPM på norsk? Litt om klassisk byråkratikritikk og relevansen i dagLitt om klassisk byråkratikritikk og relevansen i dag Litt om ‘the craft of public administration’ – noe egentlig nytt?Litt om ‘the craft of public administration’ – noe egentlig nytt?

2. Innholdet i New Public Management globalt2. Innholdet i New Public Management globalt Effektivitet det sentrale hensynetEffektivitet det sentrale hensynet Økt strukturell fragmentering – mer fristilling og mer horisontal spesialiseringØkt strukturell fragmentering – mer fristilling og mer horisontal spesialisering Mer vekt på profesjonell ledelse – ‘let or make the manager manage’Mer vekt på profesjonell ledelse – ‘let or make the manager manage’ Mål- og resultatstyring, rammestyring, resultat- fokus, økt rapportering, insentivsystemerMål- og resultatstyring, rammestyring, resultat- fokus, økt rapportering, insentivsystemer

Endret lønns- og personalpolitikk – prestasjons- lønn, kontrakter, ulikheter, midlertidighetEndret lønns- og personalpolitikk – prestasjons- lønn, kontrakter, ulikheter, midlertidighet Konkurranseutsetting, kontrakter om tjenester, del- og helprivatiseringKonkurranseutsetting, kontrakter om tjenester, del- og helprivatisering Mer vekt på brukeren – innflytelse/styring, valg, kvalitetMer vekt på brukeren – innflytelse/styring, valg, kvalitet Kostnadskutt og budsjettdisiplinKostnadskutt og budsjettdisiplin

3. NPM på norsk3. NPM på norsk NPM er blitt tilpasset norsk offentlig kultur og resultatet er hybriditet:NPM er blitt tilpasset norsk offentlig kultur og resultatet er hybriditet: Mer samarbeid enn konfrontasjonMer samarbeid enn konfrontasjon Effektivitet balanseres mer mot andre hensynEffektivitet balanseres mer mot andre hensyn Mer vekt på management enn markedMer vekt på management enn marked Tilpasning med fokus på fristilling og mål- og resultatstyringTilpasning med fokus på fristilling og mål- og resultatstyring

Trekk ved fristillingen:Trekk ved fristillingen: Fra 90-tallet større frihet for direktorat, tilsyn og statlige selskap – nærmere ‘svensk modell’Fra 90-tallet større frihet for direktorat, tilsyn og statlige selskap – nærmere ‘svensk modell’ Men hele tiden også vilje til sentral styring fra Stortinget og departementeneMen hele tiden også vilje til sentral styring fra Stortinget og departementene Hvis politisk viktig område, modifiseres fri- stillingen – sykehus, NAV, innvandring, politiHvis politisk viktig område, modifiseres fri- stillingen – sykehus, NAV, innvandring, politi

Mål- og resultatstyring:Mål- og resultatstyring: Først veldig komplisert system av mål, resultatindikatorer og rapportering/kontrollFørst veldig komplisert system av mål, resultatindikatorer og rapportering/kontroll Nå mer tilpasninger av konseptet –Nå mer tilpasninger av konseptet – Integrert I budsjettarbeidet, mer resultat enn mål, kvalitative indikatorer supplerer kvantitativeIntegrert I budsjettarbeidet, mer resultat enn mål, kvalitative indikatorer supplerer kvantitative Insentivtankegang lite implementertInsentivtankegang lite implementert

Mindre vekt på detaljert styring – reflektert i tildelingsbrevMindre vekt på detaljert styring – reflektert i tildelingsbrev Mer vekt på læring og forbedringMer vekt på læring og forbedring Mindre vekt på standardisering og lik bruk – mer vekt på tilpasning til type virksomhet og dens oppgaverMindre vekt på standardisering og lik bruk – mer vekt på tilpasning til type virksomhet og dens oppgaver Mer ‘regelorientert målstyring’Mer ‘regelorientert målstyring’

4. Klassisk byråkratikritikk og relevansen i dag4. Klassisk byråkratikritikk og relevansen i dag Offentlig administrasjon er ikke byråkratisk nok:Offentlig administrasjon er ikke byråkratisk nok: Ikke nok hierarkisk, regel-basert og profesjonellIkke nok hierarkisk, regel-basert og profesjonell En fasade som skjuler korrupsjon, upålitelighet, inkompetanse, ineffektivitet og lite kontrollEn fasade som skjuler korrupsjon, upålitelighet, inkompetanse, ineffektivitet og lite kontroll Den parlamentariske styringskjede virker ikkeDen parlamentariske styringskjede virker ikke Ikke egentlig en byråkrati-kritikk – til det er avvikene fra idealmodellen for storeIkke egentlig en byråkrati-kritikk – til det er avvikene fra idealmodellen for store

Offentlig administrasjon for byråkratisk:Offentlig administrasjon for byråkratisk: Regler følges for slavisk, gale kulturelle verdier og feil organisasjonsprinsippRegler følges for slavisk, gale kulturelle verdier og feil organisasjonsprinsipp Kritikken avspeiler ofte uenighet om organisasjons- og normative prinsipp, brede holdninger, symboler og legitimitetKritikken avspeiler ofte uenighet om organisasjons- og normative prinsipp, brede holdninger, symboler og legitimitet Ses veldig klart i NPM-inspirerte reformer – mer tro på bruk av markeder og nettverkSes veldig klart i NPM-inspirerte reformer – mer tro på bruk av markeder og nettverk

Til forsvar for byråkratiet:Til forsvar for byråkratiet: Hierarki og regler gir handlingskapasitet, effektivitet, orden og forutsigbarhetHierarki og regler gir handlingskapasitet, effektivitet, orden og forutsigbarhet Byråkrati gir økonomisk vekstByråkrati gir økonomisk vekst Byråkrati bidrar til demokratisk likhet – ‘relativt blind’ mht. ressurserByråkrati bidrar til demokratisk likhet – ‘relativt blind’ mht. ressurser Byråkrati en vesentlig del av et demokrati – reflekterer responsivitetByråkrati en vesentlig del av et demokrati – reflekterer responsivitet

5. ‘The craft of public administration’5. ‘The craft of public administration’ Utgangspunktet er New Public Governance, eller nettverksstyring i offentlig virksomhetUtgangspunktet er New Public Governance, eller nettverksstyring i offentlig virksomhet Hvilken rolle skal offenlige ansatte spille?Hvilken rolle skal offenlige ansatte spille? Trekkes opp et skille mellom:Trekkes opp et skille mellom: Managerialism og instrumentell rasjonalitetManagerialism og instrumentell rasjonalitet Praktisk, lokal kunnskap – ‘craft’, mener dette er klart nedvurdert og bør fokuseres merPraktisk, lokal kunnskap – ‘craft’, mener dette er klart nedvurdert og bør fokuseres mer

Hva menes med ‘craft’ i administrasjonen?Hva menes med ‘craft’ i administrasjonen? Erfaringsbasert kunnskap – basis i formell kunnskap, samt egne og andres erfaringerErfaringsbasert kunnskap – basis i formell kunnskap, samt egne og andres erfaringer Ikke alltid systematisk, ofte kompleks og implisitt, bærere av historie og integritetIkke alltid systematisk, ofte kompleks og implisitt, bærere av historie og integritet Vil variere med type organisasjon, posisjon, oppgaver og tradisjonerVil variere med type organisasjon, posisjon, oppgaver og tradisjoner Gir assosiasjoner til passenhetslogikk og kulturelle verdier i post-NPMGir assosiasjoner til passenhetslogikk og kulturelle verdier i post-NPM