1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Doping. Refleksjonsspørsmål I innslaget hørte dere at Therese Johaug har avlagt positiv dopingprøve etter en treningsleir i Italia. Hva er doping og hvordan.
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Kick Off bøsseaksjonen
Brukerutvalget i NAV Telemark
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Forbruker og finanstrender 2017
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Formalinprosjektet ved Biologisk institutt
Implementering av nytt ITSM-system
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Gang.
Jomfrusjekk.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Implementering og arbeidsprosesser
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
(Parent Management Training - Oregon)
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Målbildet Stab/støtte
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Matematikk på ungdomstrinnet
Erfaringer med bruk av sengesensorer
Status NAV i Oppland – august 2014
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
We serve.
Orientering HOV 4. juni 2019.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer

2 Behovsbeskrivelse Brukerne får ikke den hjelp som trengs. Måten service utføres på er ikke hyggelig og effektiv. Avstanden til IKT-avdelingen føles stor og brukerne opplever å ikke bli ivaretatt. HelpDesk systemet har en høy terskel. Dette svekker omdømme til IKT-avdelingen.

3 Løsningen E-post noen dager etter en avsluttet sak: «Hei! For noen dager siden hadde du et problem med datamaskinen/fagprogrammet/osv. som du meldte til vår HelpDesk. Vi tror vi har løst dette og lurte på om det fungerer som det skal? Er det ellers noe du vil si i saken?» Oppfølgingssamtale hvis behov. Ekstra test: Arbeide på/fra ulike lokasjoner i kommunen – på oppsatte tider. Formidling av løsning til berørte parter/superbruker dersom problemet kan løses lokalt neste gang; «Hjelp til selvhjelp».

4 Fordeler 1)Delvis løste saker blir helt løst: 1)Hyggeligere opplevelse. 2)Frustrasjon erstattes med trivsel. 2)Økt kompetanse i å løse tilsvarende problem ved en senere anledning. 1)Hjelp til selvhjelp. 3)Nærmere kontakt mellom IKT-avdelingen og tjenestene. 4)Positivt for både IKT-avdelingen og brukerne i organisasjonen. 5)Positivt for omdømme. FRATIL

5 Ulemper Undersøkelsen er tidkrevende for IKT-avdelingen i en periode, og nye saker kan fort bli meldt inn utenfor HelpDesk systemet.

6 Alternativer SMS. Brukerundersøkelser.

7 Implementering og samarbeidspartnere Løsningen er tatt i bruk og testet med stort hell. Prosjektet er forankret hos Rådmannen. Involverte parter har vært prosjektgruppa, IKT-avdelingen og de som har meldt inn saker. NB! Det er prosjektgruppa som har hatt størst fokus.

8 Teamet bak Teamet har bestått av: Mette Sirnes (Søyland skole), Dag Ivar Staurseth ( Økonomi) og Lasse Fosse (IKT-avdelingen). Samarbeidspartnere i prosjektet har vært: De som har meldt inn saker og fått disse løst og IKT- avdelingen.

9 Økonomi For å ta i bruk løsningen har det ikke krevd investeringer i kroner, men i vel anvendt tid. Kostnader ved at ansatte ikke får utført jobben sin kan regnes til kr ,- tapt pr. dagsverk, og kan føre til overtid x 1,5. Inntekter i prosjektet er i form av tid. Stress og frustrasjon unngås, noe som kan forhindre sykemelding. Verdiskapning er god oppfølging, positiv opplevelse, ansatte i organisasjonen er på hugget, bruker systemet aktivt og gir gevinst.

Fremdrift AksjonKommentar ApplikasjonsforvaltningStartet, ikke avsluttet. ÅrshjulFerdig. PrioriteringerRett ressurser til rett tid. SLAHva skal IKT-avdelingen støtte? Kartlegging av behov for opplæringHva trengs av opplæring? Opplæring av superbrukere/andre genereltPlan for opplæring. 10 I prosjektet tok vi tak i en liten del av det vi mener bør jobbes med i forlengelsen av prosjektet. Den delen som går på oppfølging vil fortsett selv om prosjektet avsluttes. Det vi ønsker å fortsette med er de andre delene i kartet.kartet