Dagskurs for barnehage 20. november 2015 Halvor Hals Kolsrud, fylkesstyremedlem Vurderingsarbeid i Oslo-barnehagen
Innhold Gjennomgang av kartleggingsdebatten de siste månedene Debattnotat om vurderingsarbeid i barnehagen
Mange forsøk på metodetvang i Oslo 2006: ABC og 1,2,3 (Veileder) 2009: Her kommer jeg (Stoppet) 2014: Oslostandard for Systematisk oppfølging av barns språkutvikling (1. utg) 2015: Oslostandard for Systematisk oppfølging av barns språkutvikling (2. utg)
Aftenposten 16. august
Dagsavisen 20. august og 27. august /#post_ /#post_313291
Dagsavisen 2. september og 8. september /#post_ /#post_313543
Dagsavisen 10. september /#post_313598
Østlandssendingen 11. september Aina Skjefstad Andersen: «Vurderingen av hvilke barn som skal kartlegges og hvilke verktøy som skal brukes til kartleggingen må ligge hos fagpersoner og ikke politikerne. Dette handler ikke om for eller mot TRAS, men om at man har fått ett pålegg om å bruke ett bestemt verktøy på alle barn.» Carl I. Hagen: «Vi vil ikke lenger finne oss i at barn begynner på skolen uten å kunne forsvarlig norsk. Vi vil finne ut hvilke barn som trenger spesielle hjelpetiltak for å sikra at de kan norsk når de begynner på skolen. Men hvilket verktøy de bruker er ikke jeg opptatt av.» Carl I. Hagen: «Hittil har barnehagepersonell lukket øynene og ikke gjort noen ting, og produsert barn som har vært i barnehage i flere år uten å lære norsk» oestlandssendingen/DKOA / #t=1h5m37s
Dagsavisen 14. september Åtte barnehagelærere i bydel Grünerløkka boikotter Oslostandarden
Ny byrådserklæring 19. oktober Byrådet vil: Gi valgfrihet til barnehagene om hvilket kartleggingsverktøy de ønsker å bruke når de ser behov for en kartlegging 0administrasjon/Politikk/Byr%C3%A5det/Oslo%20byraadserklaerin g%202015% pdf
Dagsavisen 3. og 4. november
Dagsnytt 18 (P2/NRK2) 4. november #t=41m35s Tone Tellevik Dahl (Ap), byråd for kunnskap og utdanning Saida Begum (H), Kultur- og utdanningskomiteen Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge Solem: «Dette handler ikke om mistillit. Men det er ikke realistisk at pedagogene vil klare å fange opp alle barn uten en systematisk tilnærming.»
Dagsavisen 5. november /#post_314770
Dagsavisen 9. november /#post_314804
Dagsavisen 16. november /
Hva er godt vurderingsarbeid i barnehagen? Nytt debattnotat fra Utdanningsforbundet Bruk i bydelslag, klubbmøter, pedledermøter, personalmøter, planleggingsdager og over alt Felles forskningsprosjekt med Utdanningsforbundet, Kanvas og Oslo kommune er under utarbeidelse
3. Målet med debatten Heftet er ment som et bidrag til diskusjonen om vurderingsarbeid i barnehagen. Vi håper at heftet kan bidra til felles refleksjon over eget arbeid, og føre til en mer presis språkbruk i samtalen om hva vurderingsarbeid i barnehagen er og skal være. Både barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal revideres i nær fremtid. Det er forventet revidering også på området om vurdering. I den sammenheng er det viktig at barnehagelærerprofesjonen deltar i debatten om hvordan dette arbeidet kan gjøres best mulig.
Gruppediskusjon Hvordan kan dere ta heftet i bruk på arbeidsplassene? Start debatten rundt spørsmålene i heftet hvis dere har tid.