Dagskurs for barnehage 20. november 2015 Halvor Hals Kolsrud, fylkesstyremedlem Vurderingsarbeid i Oslo-barnehagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Stenrød Barnehage i Halden
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Et helhetlig barnevern i Oslo
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Prosjekt i Bærums Verk distrikt
Helsekontoret for barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kompetanseplan bydel Frogner
Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.
Mangfold og fellesskap
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Tiltak for å redusere sykefraværet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Inntak til videregående opplæring Januar Prosjekt med tema videregående opplæring, yrkesvalg og utdanning Besøk på vgs, ”Åpen dag” uke 3 og 4.
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Empowerment – teoretiske perspektiver
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Presidentens vin Et element av påskjønnelse for positive bidrag til klubbens virksomhet, indre miljø eller omdømme. Månedlig eller etter behov Tildeles.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Flere barnehagelærere!
Arbeidsmiljøundersøkelse
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR Ikke akkurat en fantastisk opplevelse.
Arkiv i Nordlands fokus på arkivplan Sveinung Meyer Svendsen Foto: Bjørn Erik Olsen.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Oppsaltunet barnehage Åpnet 1981/1999 Kommunal 8 avdelinger 114 barn 25,5 årsverk,10 pedagoger – alle fagorganisert i UDF.
Visjonen vår: Tilstede med glede for å sette gode spor. Organisering: 65 barn fordelt på 5 grupper. Den største gruppen består av 15 barn. 18 ansatte.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Land barneverntjeneste
Profesjonsetiske retningslinjer for veterinærer
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Observasjon og kartlegging av barns språk
Nettverk for foreldre i barnehager på tvers av barnehagene i bydelen
HVERDAGSREHABILITERING Gir hverdagsmestringmål
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Vi sorterer etter farger
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Velkommen til faglig seminar om språkveiledning!
2. Melissa, Petter og Cindy
Overgang for elever med spesielle behov
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Ledelse av læringsprosessen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Læringsverkstedet Åmot
Utskrift av presentasjonen:

Dagskurs for barnehage 20. november 2015 Halvor Hals Kolsrud, fylkesstyremedlem Vurderingsarbeid i Oslo-barnehagen

Innhold Gjennomgang av kartleggingsdebatten de siste månedene Debattnotat om vurderingsarbeid i barnehagen

Mange forsøk på metodetvang i Oslo 2006: ABC og 1,2,3 (Veileder) 2009: Her kommer jeg (Stoppet) 2014: Oslostandard for Systematisk oppfølging av barns språkutvikling (1. utg) 2015: Oslostandard for Systematisk oppfølging av barns språkutvikling (2. utg)

Aftenposten 16. august

Dagsavisen 20. august og 27. august /#post_ /#post_313291

Dagsavisen 2. september og 8. september /#post_ /#post_313543

Dagsavisen 10. september /#post_313598

Østlandssendingen 11. september Aina Skjefstad Andersen: «Vurderingen av hvilke barn som skal kartlegges og hvilke verktøy som skal brukes til kartleggingen må ligge hos fagpersoner og ikke politikerne. Dette handler ikke om for eller mot TRAS, men om at man har fått ett pålegg om å bruke ett bestemt verktøy på alle barn.» Carl I. Hagen: «Vi vil ikke lenger finne oss i at barn begynner på skolen uten å kunne forsvarlig norsk. Vi vil finne ut hvilke barn som trenger spesielle hjelpetiltak for å sikra at de kan norsk når de begynner på skolen. Men hvilket verktøy de bruker er ikke jeg opptatt av.» Carl I. Hagen: «Hittil har barnehagepersonell lukket øynene og ikke gjort noen ting, og produsert barn som har vært i barnehage i flere år uten å lære norsk» oestlandssendingen/DKOA / #t=1h5m37s

Dagsavisen 14. september Åtte barnehagelærere i bydel Grünerløkka boikotter Oslostandarden

Ny byrådserklæring 19. oktober Byrådet vil: Gi valgfrihet til barnehagene om hvilket kartleggingsverktøy de ønsker å bruke når de ser behov for en kartlegging 0administrasjon/Politikk/Byr%C3%A5det/Oslo%20byraadserklaerin g%202015% pdf

Dagsavisen 3. og 4. november

Dagsnytt 18 (P2/NRK2) 4. november #t=41m35s Tone Tellevik Dahl (Ap), byråd for kunnskap og utdanning Saida Begum (H), Kultur- og utdanningskomiteen Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge Solem: «Dette handler ikke om mistillit. Men det er ikke realistisk at pedagogene vil klare å fange opp alle barn uten en systematisk tilnærming.»

Dagsavisen 5. november /#post_314770

Dagsavisen 9. november /#post_314804

Dagsavisen 16. november /

Hva er godt vurderingsarbeid i barnehagen? Nytt debattnotat fra Utdanningsforbundet Bruk i bydelslag, klubbmøter, pedledermøter, personalmøter, planleggingsdager og over alt Felles forskningsprosjekt med Utdanningsforbundet, Kanvas og Oslo kommune er under utarbeidelse

3. Målet med debatten Heftet er ment som et bidrag til diskusjonen om vurderingsarbeid i barnehagen. Vi håper at heftet kan bidra til felles refleksjon over eget arbeid, og føre til en mer presis språkbruk i samtalen om hva vurderingsarbeid i barnehagen er og skal være. Både barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver skal revideres i nær fremtid. Det er forventet revidering også på området om vurdering. I den sammenheng er det viktig at barnehagelærerprofesjonen deltar i debatten om hvordan dette arbeidet kan gjøres best mulig.

Gruppediskusjon Hvordan kan dere ta heftet i bruk på arbeidsplassene? Start debatten rundt spørsmålene i heftet hvis dere har tid.