Klasserom Framtidens. Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Utforskeren.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Velkommen til et nytt skoleår!
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
NORSKKURS GRUPPE A.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Elevenes framtid – vårt ansvar. Det er de som skal passe på miljøet og forvalte jordkloden – de er globale innbyggere med globalt ansvar.
NY VRI Nina og Ingvild.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
I Dibrastan bor dubridene…
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
God undervisning og dybdelæring i matematikk
«Bare bok gjør ingen klok»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

klasserom Framtidens

Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese Komme med nye ideer Analyse Sammenligne Årsak-effekt Beskrive hva som skjer Anvendel se Bruke Kalkulere Poengtere Forståelse Forklare Tolke Klassifisere Kunnskap Fastslå Gjengi Beskrive Ferdigheter Kan anvendes direkte, men ikke nok i seg selv. Krever ikke dyp forståelse Funksjonell kunnskap. Høyere ordens- tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Høye kognitive krav Elevene må tenke og lage mening av materialet basert på tidligere lært kunnskap Lave kognitive krav Ikke krav til mye tenking, læring kan foregå isolert

Hvor bor dubridene?Hva gjør dubridene på dagtid?Hva kjøper de til duredimlene?Hvorfor er det lurt å kjøpe dalager til duredimlene?Hvor fornuftig er det å draple og drugle hele dagen?Hva vil skje hvis de drogler istedenfor å drugle? I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen. Dubridene kjøper dalager til sine duredimler.

Refleksjon Uten IKT-ferdigheter, ingen jobb? Andelen jobber som krever at man har IKT-ferdigheter øker. Hva mener du blir igjen av jobber i framtiden for mennesker med ingen eller lite IKT-kompetanse? Er livslang læring mirakelkuren? Hvordan kan vi best forberede oss for en framtid hvor vi bytter jobb oftere?

Elevenes framtid – vårt ansvar

Det er de som skal passe på miljøet og forvalte jordkloden – de er globale innbyggere med globalt ansvar

Det er de som vil fortsette kampen med å bekjempe fattigdom og urettferdighet i verden Sosialt ansvar

Det er de som skal bli gode verdensborgere og sørge for at menneske- rettigheter har fokus og blir etterlevd – i hele verden

Det er de som vil finne kurer mot kreft og andre livstruende sykdommer

Det er de som skal bygge framtidens arbeidsplasser og sikre vårt velferds- samfunn

De skal utvikle sitt potensiale – vår jobb er å gi dem best mulig forutsetninger for å klare seg i et stadig mer digitalisert verdenssamfunn

Refleksjon Er digital kompetanse det samme som IKT- ferdigheter? Hvordan tror du de fleste forstår digital kompetanse? Hvordan forstår du begrepet? Dobbel teknologiutfordring; tilgang og bruk. Å ha tilgang til teknologi er en ting. Å vite hvordan man skal bruke teknologien er en helt annen. Hvilket aspekt mener du er mest utfordrende, og hvorfor?

Refleksjon 1.Teknologi vil øke skolens effektivitet, men har begrenset bruk i noen fag 2.Teknologi vil øke elevenes læring og lærerens effektivitet, men det må settes klare mål 3.Teknologi vil gjøre undervisningen mer motiverende for elevene, men vil ikke fundamentalt endre måten man underviser på i fagene 4.Teknologi vil hjelpe læreren i å bli mer effektiv, og forbedre samarbeid om læring mellom lærer og elev Hva er det sterkeste argumentet for strategisk investering i ny teknologi i skolen;

Tenk over; hva slags liv er det elevene skal utdannes til - hvilke ferdigheter har de bruk for i morgendagens samfunns- og arbeidsliv?

Rammeverk for digitale ferdigheter

Hva slags intrykk gir du av deg selv gjennom det du formidler?

Funksjonelle analfabeter?

Framtidens ledere?

Digital mobbing – dødelige konsekvenser

6. Kommunikasjonskompetanse 5. Samarbeidsegenskaper. 4. Kreativitet og innovasjon 3. Problemløsning 2. Kildekritikk og kritisk refleksjon 1. Informasjonskompetanse 7. Egenregulering. 8. Bruk av teknologi (effektivitet og kunnskapsbygging). 21 århundrets ferdigheter

Refleksjon Teknologi i hverdagen Nedgangen i barns kompetanse i dag er alarmerende. De gjør alt på datamaskinen og kan ikke skrive og regne lenger. Er du enig? Hvordan blir morgendagens voksne? Når man tenker på hvordan de bruker og konsumerer informasjon, hvor forskjellig eller lik sine foreldre tror du dagens ungdommer kommer til å være når de blir voksne? Ut med det gamle og inn med det nye. Det sies og skrives mye om innovasjon innenfor læring og undervisning. Hvordan oppfatter du at gamle metoder er sammenlignet med nye? Er nye læringsmetoder klart mer effektive?

Integrasjon teknologi og pedagogikk To hovedformål; jobbe mer effektivt støtte undervisning

SMIL-rapporten Hvilken sammenheng er det mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående skole? Primærindikatorer (teknologitetthet, kvantitativ bruk) Sekundærindikatorer (lærers kompetanse, faglig bruk, undervisningsmetoder, læringsklima, klasseledelse)

SMIL-rapporten Hovedfunn; digitale kompetansehevingstiltak for lærere generelt er nødvendig bedre forankring av digitale læremidler må til lærers digitale kompetanse hever elevenes læringsutbytte for elevene høyt læringstrykk/klare læringsmål/tilbakemelding for ikt- bruk er viktig utenomfaglig bruk og digital livsstil i klasserommet en utfordring lærer som rollemodell er viktig for elevers IKT-bruk sosiokulturell bakgrunn har sterk påvirkning på karakterer og digitalt bruksmønster

Ludvigsenutvalget Områder diskutert i hovedrapport; Fagkompetanse Lese- og skrivekompetanse IKT-kompetanser Vitenskapelige metoder Kommunikasjon og samhandling Metakognisjon og selvregulering Medborgerkompetanse og sosialt ansvar Kreativitet og innovasjon

OECD-rapport; Students, Computers and Learning – Making the connection Satsing på teknologi har ikke gitt forventet (ønsket) gevinst. En av hovedårsakene til dette er at man ikke har endret undervisningspraksis

Alle brikker må på plass Handlings- plan Ressurser Motivasjons faktorer Ferdigheter Endring Handlings- plan Ressurser Motivasjons faktorer Ferdigheter Forvirring Handlings- plan Ressurser Motivasjons faktorer Angst Handlings- plan Ressurser Ferdigheter Motstand Handlings- plan Motivasjons faktorer Ferdigheter Visjon Frustrasjon Ressurser Motivasjons faktorer Ferdigheter Visjon Falsk oppstart Mangler Visjon

Framtiden er ikke hva den engang var Eva Bratvold Digital Kompetanse Epost: Hjemmeside: på Twitter