1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B 06.10.2008 Buddhisme,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hinduismen og Buddhismen
De 10 bud 10 måter å elske på.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Religioner og livssyn i dag
Etiske modeller - hva er det?
Buddhismen - En oversikt.
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Etikk.
Mangfold og fellesskap
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hentet Av Johann Grip Hentet Barn har en egen måte Å bruke språket på.
Ikke-teistisk Utbredt i Asia Fredelig
Etikk i pedagogisk arbeid
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Hinduismen.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Buddhisme.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Foreleser: Petter Hagen Mandag: Rammeplanen Under punkt 3.5 Etikk, religion og filosofi står det: ”(…) Barnehagen skal reflektere og respektere.
Humanetikk. Foreleser: Petter Hagen Dato:
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B Buddhisme,
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.
Livssynshumanismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Buddhisme og kristen tro
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Livssynshumanismen.
Religion i samfunnet.
Livssynshumanismen.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
Buddhisme Bilde: Buddha-hode blant røtter i Thailand.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Profesjonsgruppe B2 Elmira, Tarik, Jardar
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Utskrift av presentasjonen:

1 Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell KRL  RLE 5 stp Fagansvarlig / faglærer: Anne-Ruth Jangaard F1A og F1B Buddhisme, humanetikk, ekskursjon

2 Dagens forelesning Ekskursjonen Buddhisme Case-oppgave (pause i tilknytning til denne – disponer tida) Humanetikk Om neste forelesning

3 Ekskursjonen Buddhisme

4 Islam

5 Den norsk kirke

6 Felles lunsj – hvem kan ordne? Sånn?

7 Eller kanskje sånn?

8 Buddhisme Bakgrunn – historisk (ev. retninger) Religiøs lære og praksis Høytider BHp-Uhttp:// BHp-U

9 Den østlige religionsfamilien Variert gudsforståelse Tro på gjenfødelse Troen på at tiden går i sirkel (syklisk historieforståelse)

10 Tilflukten i de tre juvelene Jeg tar min tilflukt til Buddha Jeg tar min tilflukt til dharma Jeg tar min tilflukt til sangha

11 Siddharta Gautama Mirakuløs fødsel Beskyttet oppvekst De fire tegnene – alt er lidelse Hvordan finne veien ut av lidelse? Oppvåkningen: → blir en buddha Forkynnervirksomhet: → setter lærens hjul i gang

12 Ingen åpenbaringsreligion Erkjennelsen går fra det immanente til det transcendente: Gjennom meditasjon kan mennesket skue inn i det immanente.

13 Buddhas ideal Lykke Harmoni Fravær av alt vondt

14 Dharma - læren Samsara – gjenfødelse Karma – handlingenes lov Nirvana – frelsestilstand der man er befridd fra samsara Mennesket eksiterer ikke som sjel: Det som blir gjenfødt, er en opphopning av karma (filosofisk vanskelig, ikke folkelig)

15 Livshjulet Hane, grisen og slangen i midten; driver hjulet rundt

16 Karma

17

18 De fire edle sannhetene DiagnoseLidelse og utilfredshet ÅrsakBegjær, nytelseslyst, uvitenhet Hvordan fjerne årsakenSlokke begjæret Midler for å fjerne årsaken Den åttedelte veien

19 Den åttedelte veien Visdom 1. Rett erkjennelse 2. Rett intensjon Etikk 3. Rett tale 4. Rett handling 5. Rett yrke Meditasjon 6. Rett anstrengelse 7. Rett oppmerksomhet 8. Rett konsentrasjon

20 Den åttedelte veien De åtte leddene påvirker hverandre – et hjul med åtte eiker – den gylne middelvei

21 Buddha mediterer

22 Meditasjon

23 De fem levereglene Ikke drepe eller skade noe levende vesen Ikke stjele Ikke tilegne seg urette seksuell sansenytelser Ikke lyve Ikke beruse seg med noe rusmiddel

24 Religiøs praksis – alter hjemme

25 Høytider - Vesak

26 Høytider - Vulan

27 Ulike retninger Theravada Mahayana Vajrayana

28 Case-oppgave Tillegg: Forberede spørsmål til ekskursjonen.

29 Humanetikk HEF stiftet 1956 Seremonier Religionspolitisk Menneskerettighetene

30

31

32 Historie Sokrates - argumentasjon - dialog Protagoras - ”mennesket er alle tings målestokk” Lucrets - religionskritikk

33 Renessansen (1500-tallet) Innenfor den katolske kirkens rammer: Idealer fra gresk filosofi og kultur Kristent menneskebilde Positivt menneskesyn: - selvrealisering - Menneskelig livsutfoldelse Reaksjon mot kirkelig dominans → skille mellom det religiøse og verdslige

34 Opplysningstida (1700-tallet) Voltaire – opplysningsfilosof - kritikk mot kirke og presteskap - for full trosfrihet - deisme: en tilbaketrukket skapergud

35 Charles Darwin ( ) - Artenes opprinnelse → utfordret skapertroen Karl Marx ( ) - religion – en trøst i uverdige forhold - politisk ideologi - verdslig livssyn 1800-tallet

tallet Sigmund Freud ( ) - religion som kollektiv tvangsnevrose Jean-Paul Sartre ( ) - ateisme og fri vilje → mennesket er fullstendig fritt og fullstendig ansvarlig Andrei Sakharov ( ) - ikke-religiøst livssyn - mot sovjetisk marxisme

37 Virkelighetsoppfatning

38 Virkelighetsoppfatning Agnostisisme - ikke-kunnskap Ateisme - ikke gud Praktisk ateisme

39 Menneskesyn Naturalistisk perspektiv: mennesket er en del av naturen Humanistisk perspektiv: mennesket står over naturen - evne til selvrefleksjon - evne til vitenskaplig tenkning - menneskets egenverd og likeverd som aksiomatiske sannheter

40 ”Din tanke er fri” – men har mennesket fri vilje? Determinisme (naturalistisk) Fri vilje (humanistisk) – Lamont: - arv - miljø - tilfeldigheter - fri vilje Jf. S. 47 hos Eidhamar Humanismen: Grunnleggende positivt menneskesyn

41 Etikk Verdslig og rasjonelt begrunnet – uten at guddommelig åpenbaring legges til grunn: begrunnes ut fra immanensen Skepsis til autoritær begrunnelse Alle etiske normer er relative og subjektive

42 Etikk Kritisk analyse av standpunkter: - konsekvenser - situasjon Normer grunnlagt på indre autoritet: Fornuft Samvittighet

43 Etikk To overordnede allmenngyldige, universelle prinsipper: Menneskeverdet Gjensidighetsprinsippet

44 FNs erklæring om menneskerettighetene av 1948 Grunnleggende, allmenngyldige prinsipper - må konkretiseres og utformes, tilpasses nye tider og erkjennelser

45 Neste forelesning

46 Hva er en religion? Relegere (lat.) – å være bundet til noe Eidhamars definisjon: Religion er tro på makter og ordninger som overstiger den materielle og sansbare virkeligheten. De kan være personlige eller upersonlige. Mennesket har et forhold til dem, oppfatter dem som vesentlige og forsøker å innrette livet sitt etter dem. (Eidhamar 2002: 14.)

47 Mening Religioner vil gi svar på menneskers livsspørsmål og gi livet mening

48 Faget KRL i det tverrfaglige Fra ”Studiets mål”, 1. semester: Studenten skal ved semesterets slutt ha kunnskaper om barnehagens verdigrunnlag og oppgaver ha kunnskap om hovedtrekk i noen aktuelle religioner og livssyn med vekt på høytider ha innsikt i utfordringer det religiøse og kulturelle mangfoldet representere for barnehagen og førskolelæreren

49 Sju dimensjoner ved religioner Den dogmatiske og filosofiske dimensjonen Den narrative eller mytiske dimensjonen Den etiske og juridiske dimensjonen Erfaringsdimensjonen Den praktiske og rituelle dimensjonen Den sosiale og institusjonelle dimensjonen Den materielle dimensjonen Ninian Smart 1989:10-11 etter Sødal 2006:39.

50 Spissformulert: religion sitter i beina, livssyn i hodet religion er et kollektivt fenomen, livssyn et individuelt religion er et livsmønster, livssyn et rasjonale (Afdal m.fl.:1997:46)

51 Religiøse livssyn åndelig virkelighet ut over det materielle Verdslige livssyn ingen virkelighet ut over den materielle Alle religioner er også livssyn, men ikke alle livssyn er religioner. Alle på et visst modenhetsnivå har et livssyn. Refleksjon varierer.

52 Hentet Barn har en egen måte å bruke språket på. I barnehagen der sønnen min går, blir de for eksempel "henta". Sunniva, du er henta! roper de, når for eksempel Sunniva blir hentet, og Sunniva slipper det hun har i hendene løper hvinende nedover skråningen rett i armene på den som står ved porten og er kommet for å hente. Når også jeg en gang får øye på at noen står i porten og skal hente meg da håper jeg at det vil skje nøyaktig slik. Johann Grip Fra Enkle dikt, Cappelen Damm 2003 Diktet "Hentet" ble kåret til Årets dikt av P2 lytterne.

53 Kilder Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker – stort mangfold. Religioner og livssyn i barnehagen. Høyskoleforlaget. Sødal, Helje Kringlebotn (2006): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Høyskoleforlaget Afdal, Geir m.fl. (1997): Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk. Tano Aschehoug. Holhjem, Bodil Hov og Jangaard, Anne-Ruth (2000): - Hai er buddhist - Unnveig er humanetiker - Ressursbok (Bøker i serien På samme jord – en bokserie om religioner og livssyn for barn.) Læremiddelforlaget – Skagerrak Forlag. Jacobsen, Knut A. og Notto R. Thelle (1999): Hinduismen og buddhismen. Høyskoleforlaget. Heiene, Gunnar m.fl. (2008): Tro og tanke. Religion og etikk for den videregående skolen. Aschehoug.