Kompetanse -individ -organisasjon Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning (NAKU) daglig leder/ professor Karl Elling Ellingsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Lederutvikling og skreddersøm
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Skreddersøm for ildsjeler
Nordisk tilsynskonferanse
Omstilling uten nedbemanning
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Avdeling for sosionomutdanning
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Ny strategiplan mot hiv
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Foredrag holdt på NFUs konferanse om arbeid den 4. november 2008 Karl Elling Ellingsen Et inkluderende arbeidsliv – Jobb1.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Fremtidens spesialsykepleiere
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Kompetanseplan oppvekst
Selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
«Sosialt arbeid – hva handler det om?»
Observasjon og kartlegging av barns språk
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Bakgrunn for opprettelsen av NAKU
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse -individ -organisasjon Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning (NAKU) daglig leder/ professor Karl Elling Ellingsen

Kompetanse Behov for kompetanse; offentlige meldinger 1987, 1994, 2003, 2010 Situert kompetanse (I) Faglig skjønn (I) Lærende organisasjoner (O) Refleksiv praksis; faglig skjønn, situert kompetanse og dobbel-loop læring (IO) Karl Elling Ellingsen

Sjølv om det har vore ei viss betring i personelltilgangen til institusjonane under HVPU er talet på fagpersonar framleis svært lågt. Dei få fagpersonane helsevernet rår over i gruppene legar, psykologar, sosionomar og vernepleiarar, er oftast i stabsposisjonar med avgrensa brukarkontakt (s.11). Karl Elling Ellingsen

Det påpekes at det bør iverksettes ulike utdanningstiltak for å møte kommunenes behov for kvalifisert arbeidskraft. Samtidig understrekes behovet for ny kunnskap, da praktisk arbeid med normalisering er et viktig tema i reformen for mennesker med psykisk utviklingshemming (NOU 1994:8, s.11) Viktige kompetanseområder; miljøarbeid, å skape et hjem, sosial deltaking, holdninger og etikk, og tverrfaglig samarbeid (NOU 1994:8, s19) Karl Elling Ellingsen

En av de største utfordringene er å bedre rekrutteringen og kompetansen hos de som yter tjenester til utviklingshemmede i kommunene. Det er viktig at kunnskapen om hvordan levekårene og tjenestene kan bedres, når fram til planleggere og tjenesteytere (St.meld.nr.40 ( , s.125) Karl Elling Ellingsen

Regjeringen ser det som viktig å: skape et godt tjenestetilbud til utviklingshemmede med psykiske lidelser og/eller alvorlige adferdsavvik ivareta behovet for brukermedvirkning og individuelt tilpassede tjenester utfordringer knyttet til utviklingshemmedes sosiale liv og nettverk en mer aktiv og varriert fritid deltakelse i ordinært arbeidsliv Karl Elling Ellingsen

Denne rapporten har på flere områder pekt på mangel på kunnskap hos dem som arbeider med utviklingshemmede. For mange faggrupper trengs det en styrking av kompetansen både på grunn-, etter- og videreutdannings- nivå. Dette gjelder så vel pedagogisk personell som helse- og sosialarbeidere og medisinsk personale/ansatte i spesialisttjenestene (Sosial- og helsedirektoratet 2007,s. 56). Kommunene må hele tiden legge til rette for å vedlikeholde og å utvikle den kompetansen som er, og gi oppfølging og veiledning til de som arbeider med utviklingshemmede. Det er også svært viktig å forhindre at de best kvalifiserte forsvinner fra tjenestene, men at de blir og bidrar til å øke det faglige fundamentet for en god tjeneste. Dette krever at de ansatte får kontinuerlig påfyll av ny kunnskap, veiledning og positive tilbakemeldinger. Karl Elling Ellingsen

Det er behov for å styrke kompetansen og kunnskapen til tjenesteytere som skal bidra til gode levekår for personer med utviklingshemming. Det stilles ofte spørsmål om de ulike profesjonsutdanningene gir nødvendig grunnlag for arbeidet med tilbud til mennesker med utviklingshemming. Helsedirektoratet vil derfor få gjennomført en utredning om i hvilken grad relevante temaer om utviklingshemming er inkludert i pensum og praksisperioder. Der det finnes mangler, vil direktoratet utfordre utdanningsinstitusjonene til å forbedre dette. Kunnskapsdepartementet vil høsten 2011 legge fram en stortingsmelding om utdanning for velferdstjenestene. Stortingsmeldingen vil ha som mål å styrke kompetansen i og for fremtidens velferdstjenester og sørge for godt samsvar mellom behovene i yrkene og innholdet i studiene. Kunnskapsdepartementet vil i arbeidet med stortingsmeldingen samarbeide tett med HOD, BLD og AD for å sikre god forankring og samspill mellom sektorområdene og tverrsektorielle saksområder.

situert kompetanse I en bredt anlagt profesjonsstudie – Kryssildprosjektet – har Nygren (2004) blant annet sett på transformering av kvalifikasjonsrelevant kompetanse til yrkesrelevant kompetanse. Om generell kompetanse sier Nygren at den er gangbar ikke fordi kompetansen er generell, men fordi de kontekstene og arbeidsoppgavene som skal mestres er generelle (ibid, s. 134). spesifikk kompetanse - situert kompetanse For å oppnå høyere grad av kompetanse hos det personell som skal arbeide med utviklingshemmede, kreves det at opplæringen blir praksisorientert og relatert til den enkelte tjenestemottaker (NOU 1994:8,s.14) Karl Elling Ellingsen

Begrepet består av to deler; 1) fag og 2) skjønn for at en avgjørelse/handling skal være faglig kreves at den bygger på: tilgjengelige/ kjente metoder og teorier innenfor et fagfelt krav om faglighet/vitenskapelighet ved avgjørelsen krav om etterprøvbarhet krav om dokumentasjon som gjenspeiler de forutsetninger og opplysninger som lå til grunn for avgjørelsen Karl Elling Ellingsen

Utvikling av fagskjønnet akkumulering av viten om hvordan skjønnet utøves og på hvilket grunnlag analysere og systematisere praktiseringen forskning og faglitteraturproduskjon opptrening av fagskjønn gjennom veiledning/ supervisjon og reflesjon utvikles i et åpent system; i kontakt mot omgivelsene Karl Elling Ellingsen

Læring i organisasjonen 1) skjer når organisasjonen når sine planlagte mål 2) skjer når avvik mellom planlagte mål og oppnådde mål avdekkes og rettes Karl Elling Ellingsen

Læring i organisasjonen single-loop learning (enkeltsløyfe læring) er velegnet for rutiner, repeterende temaer - det får rutineoppgavene gjort skjer når samsvar skapes, eller når avvik rettes ved å endre handlingene/ tiltakene. double-loop learning (dobbeltsløyfe læring) er mer aktuelt for komplekse, ikkeprogrambare oppgaver/ temaer - slike som sikrer at organisasjonen overlever skjer når avvik rettes gjennom først å undersøke og endre de styrende variablene, og deretter handlingene/ tiltakene. Karl Elling Ellingsen

Læring i organisasjonen læringen skjer først når den aktuelle nyoppdagede løsningen produseres/ iverksettes nb: denne distinksjonen er viktig fordi å oppdage et problem og finne opp løsninger er nødvendig, men ikke tilstrekkelige betingelser/ vilkår for læring i organisasjonen. Karl Elling Ellingsen

Refleksiv praksis Handlingsvalg som tidligere var forankret i en kollektivt basert faglighet og praksis skulle nå begrunnes med argumenter. En måtte stille seg spørsmål om hva som begrunnet dem. Det innebar å sette kritisk søkelys på en praksis en tidligere tok for gitt, og det gjør en ikke uten å bli påvirket av det. De eksempler hvor en ikke kunne gi rimelige begrunnelser, men tvert imot måtte innse at en heller burde handle annerledes, innebar samtidig en erkjennelse at denne praksis ikke var ufeilbarlig. Det åpnet naturlig nok for kritiske spørsmål og refleksjon også i forhold til andre sider ved praksis; det fører til en refleksiv praksis. Disse endringene åpnet samtidig opp for at utdanning kom til anvendelse i både den direkte tjenesteytingen og i refleksjoner over gjeldende praksis. Karl Elling Ellingsen

Viktigheten av refleksjon «Individuals are walking social structures who cannot undergo double-loop learning without reflecting on their actions» (Argyris 2000, s.89) «Hence, behavior change that is more than a «gimmick» requires changes in the theories that people use and in the learning systems of the organization» (Argyris 2000, s.67) Karl Elling Ellingsen

Kromtappene kommunene, alle virksomheter som står for direkte tjenesteyting, har en stor og viktig oppgave og nøkkelen til å skape kompetente miljøer: være lærende organisasjon være kunnskapsorientert utvikle kompetente praktikere - handlingskompetanse sikre refleksjonsprosesser som underbygger både singel og dobbel læringsprosesser Karl Elling Ellingsen

Referanser Argyris, Chris (1999): On organizational learning. Oxford, Blackwell Business Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2010): Mennesker med utviklingshemning skal heller ikke diskrimineres! Oslo: Barn-, likestillings- og inkluderingsdepartementet Ellingsen, Karl Elling og Karl-Johan Johansen (1999): Hvordan kan vi utvikle vårt faglige skjønn? Embla nr Oslo, Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere, s Ellingsen, Karl Elling (1996): Lovregulert tvang og refleksiv praksis. Luleå: Luleå tekniska universitet NOU 1994: 8 Kompetanseutvikling I arbeidet for psykisk utviklingshemmede Nygren, Pär (2004): Handlingskompetanse. Om profesjonelle personer. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag Sosial- og helsedirektoratet (2007): Vi vil, vi vil, men får vi det til? IS Oslo: Sosial- og helsedirektoratet St.meld.nr. 67 ( ): Ansvar for tiltak og tenester for psykisk utviklingshemma St.meld.nr. 40 ( ) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer. Oslo: Sosialdepartementet