KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING
FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport
HVORFOR? 1.Bystørrelse? 2.Befolkningstetthet? 3. Utbyggingstruktur?
BEFOLKNINGSTETTHET Høy tetthet gir: -kortere reiseavstander -mindre bilkjøring -mer sykling -mer gange -bedre grunnlag for kollektivtrafikk
ENERGIBRUK PR INNBYGGER
UTBYGGINGSTRUKTUR
HVA MED TRANSPORTBEHOVET?
ALTERNATIV LOKALISERING
SAMORDNET ATP
STØRRELSEN PÅ BOLIGOMRÅDER En tommelfingerregel: >4.000 innbyggere = 4 avganger i timen >3.000 innbyggere = 3 avganger i timen >2.000 innbyggere = 2 avganger i timen >1.000 innbyggere = 1 avgang i timen <1.000 innbyggere = alle kjører bil
TRADISJONELL PLANLEGING
SAMORDNET ATP
RPR FOR SAMORDNET AREAL- OG TRANSPORTPLANLEGGING Arealbruk og transport skal utvikles slik at de fremmer samfunnsøkonomisk effektiv ressursutnyttelse, med miljømessig gode løsninger………. Det bør utarbeides regionale areal- og transportplaner hvor flere kommuner sees i sammenheng Innenfor gangavstand fra knutepunkter på kollektivtrafikknettet, kan utbyggingshensyn, under gitte forutsetninger, tillegges større vekt enn vern.
REISEVANEUNDERSØKELSEN Sintef 2006 Kristiansand: 59% Lillesand:65% Birkenes:66% Søgne:69% Vennesla:72% Songdalen:79%