KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Sørlandet Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Froland, Lillesand, Birkenes, Kristiansand, Søgne, Mandal, Vennesla, Songdalen, Marnardal, Audnedal, Lindesnes.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Generelt om Randaberg Kommunen
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Nettverk Knutepunkt Sørlandet helse- sosial- omsorg
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
En kort introduksjon til byplanlegging
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Utviklingstrekk og utfordringer i knutepunktregionen Felles arena – felles agenda? Jon P. Knudsen 1. juni 2007.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Bærekraftig hytteutvikling?
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Petter Christiansen Bisek 13. september
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Informasjon til foresatte
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
program Klimakurs Agder
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Kollektivtrafikkforeningen
TELMA Felles telemedisinsk løsning Agder Webinar/Skype møte status prosjekter RKG e-helse Gro Anita Grelland, delprosjektleder TELMA.
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING

FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport

HVORFOR? 1.Bystørrelse? 2.Befolkningstetthet? 3. Utbyggingstruktur?

BEFOLKNINGSTETTHET Høy tetthet gir: -kortere reiseavstander -mindre bilkjøring -mer sykling -mer gange -bedre grunnlag for kollektivtrafikk

ENERGIBRUK PR INNBYGGER

UTBYGGINGSTRUKTUR

HVA MED TRANSPORTBEHOVET?

ALTERNATIV LOKALISERING

SAMORDNET ATP

STØRRELSEN PÅ BOLIGOMRÅDER En tommelfingerregel: >4.000 innbyggere = 4 avganger i timen >3.000 innbyggere = 3 avganger i timen >2.000 innbyggere = 2 avganger i timen >1.000 innbyggere = 1 avgang i timen <1.000 innbyggere = alle kjører bil

TRADISJONELL PLANLEGING

SAMORDNET ATP

RPR FOR SAMORDNET AREAL- OG TRANSPORTPLANLEGGING Arealbruk og transport skal utvikles slik at de fremmer samfunnsøkonomisk effektiv ressursutnyttelse, med miljømessig gode løsninger………. Det bør utarbeides regionale areal- og transportplaner hvor flere kommuner sees i sammenheng Innenfor gangavstand fra knutepunkter på kollektivtrafikknettet, kan utbyggingshensyn, under gitte forutsetninger, tillegges større vekt enn vern.

REISEVANEUNDERSØKELSEN Sintef 2006 Kristiansand: 59% Lillesand:65% Birkenes:66% Søgne:69% Vennesla:72% Songdalen:79%