Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé 31.03.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Advertisements

Kontraktsoppfølging mv.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Coaching En innføring i begrep og metodikk
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Felles anskaffelse av LMS
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hærens ILS System HILSS
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Synkron overføring - Digitalt skapt materiale fra kommunene
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
STATUS OG FREMTIDSPLANER ARKIVPLAN.NO Arkiv i Nordland – 20. nov 2013.
Dialogkonferanse Behovene
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Evaluering – veien videre
Hvordan møte pårørendes behov?
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gruppe 4- samarbeid i partnerskap
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Rolle og ansvar som SPA Prosess
utfordringer i en ny region
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
VERDENS BESTE VERTSKAP
”RHJ's TRE HATTER”, MEN OVER TID
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Tema 7 Tilgang til relevante data for bruk i plan- og byggesaksprosessen – DOK-analyse og «orden i eget hus»
Regionreformen og samfunnsutvikling
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé

Status

Veien hit Det startet med et møte med KS forsommeren 2013 og en kartlegging samme høst..

 Videreføring av arbeidet med kundeservice og omdømmebygging  En mer effektiv tjeneste  En mer forståelig tjeneste Ved å ha  Et tilrettelagt saksbehandlingsverktøy spesialtilpasset byggesaksbehandling  En intuitiv og forståelig søknadsportal for kundene

 eByggesak og eByggesøknad i regi av KS KommIT  Trondheim med som pilotkommune  Bidrar inn i arbeidet med utarbeidelse av kravspesifikasjoner  Lærerikt å analysere byggesaksprosessen så inngående  Tydeliggjorde behovet for endring  Stor verdi med KS som pådriver og ansvarlig for kravspesifikasjonene  Kravspesifikasjonene er av stor verdi ved lokal anskaffelse

 Erfaringer vi har gjort oss underveis.. Det er generelt:  Viktig med en god prosessleder med forståelse for byggesaksprosessen  Viktig å sette av tid og ressurser internt til lokal tilpasning  Viktig med god forankring i kommunen  Viktig med grundig involvering av relevante fagmiljøer (geodata, arkiv, it-arkitektur, innkjøpstjeneste etc.)

Digital førstevalg i TK:  Har vært viktig som støtte og sentral organisator internt i kommunen  Avgjørende med programleder og prosjektleders forståelse for vårt behov og anskaffelsens innhold  Prosjektledelsen har vært dyktige til å drive prosjektet fremover, gitt konkrete og korte frister

Digitalt førstevalg i TK:  Har hatt eierskap til anskaffelsen - ”VI”  Ydmyk: har lyttet til innspill fra fremtidige brukere/tilgrensende roller  Satt sammen tverrfaglige arbeidsgrupper som bidrar til felles innsikt i, og forståelse for hverandres kjerneområder og roller (arkiv, kart/oppmåling, etc)  DF og prosjektleder har hatt tillit til at arbeidsgruppene har skaffet seg oversikt over helheten samtidig med god kunnskap om detaljene

Byggesakskontorets bidrag:  Ledelsen har avsatt tilstrekkelige ressurser/ gitt spillerom mht til å kunne innhente nødvendig kompetanse underveis.  Engasjerte og motiverte medarbeidere bidrar til å drive/løfte prosjektet – vært veldig viktig  Har hatt fokus på å se fremover  Viktig å etablere team med ulik kompetanse/ roller

Noen utfordringer også..  å måtte tenke nytt på mange områder  å løsrive seg fra dagens løsninger (eks. det å tenke nytt ift. maler)  Å forstå kompleksiteten ved tekniske løsninger (integrasjoner mot andre systemer etc)  Å skille leverandørene fra hverandre underveis, på detaljnivå  Leverandørene har tidvis svart på svært forskjellige måter, har gjort det utfordrende å vurdere dem i forhold til hverandre.

 De første tilbudene bar preg av mangelfull forståelse for byggesaksfaget. Mer tekniske løsninger enn saksbehandlingsverktøy; under forhandlingene la vi vekt på å påpeke våre behov utover det rent tekniske.  Enkelte krav fra den nasjonale kravspesifikasjonen var/er noe utydelige.