Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Status
Veien hit Det startet med et møte med KS forsommeren 2013 og en kartlegging samme høst..
Videreføring av arbeidet med kundeservice og omdømmebygging En mer effektiv tjeneste En mer forståelig tjeneste Ved å ha Et tilrettelagt saksbehandlingsverktøy spesialtilpasset byggesaksbehandling En intuitiv og forståelig søknadsportal for kundene
eByggesak og eByggesøknad i regi av KS KommIT Trondheim med som pilotkommune Bidrar inn i arbeidet med utarbeidelse av kravspesifikasjoner Lærerikt å analysere byggesaksprosessen så inngående Tydeliggjorde behovet for endring Stor verdi med KS som pådriver og ansvarlig for kravspesifikasjonene Kravspesifikasjonene er av stor verdi ved lokal anskaffelse
Erfaringer vi har gjort oss underveis.. Det er generelt: Viktig med en god prosessleder med forståelse for byggesaksprosessen Viktig å sette av tid og ressurser internt til lokal tilpasning Viktig med god forankring i kommunen Viktig med grundig involvering av relevante fagmiljøer (geodata, arkiv, it-arkitektur, innkjøpstjeneste etc.)
Digital førstevalg i TK: Har vært viktig som støtte og sentral organisator internt i kommunen Avgjørende med programleder og prosjektleders forståelse for vårt behov og anskaffelsens innhold Prosjektledelsen har vært dyktige til å drive prosjektet fremover, gitt konkrete og korte frister
Digitalt førstevalg i TK: Har hatt eierskap til anskaffelsen - ”VI” Ydmyk: har lyttet til innspill fra fremtidige brukere/tilgrensende roller Satt sammen tverrfaglige arbeidsgrupper som bidrar til felles innsikt i, og forståelse for hverandres kjerneområder og roller (arkiv, kart/oppmåling, etc) DF og prosjektleder har hatt tillit til at arbeidsgruppene har skaffet seg oversikt over helheten samtidig med god kunnskap om detaljene
Byggesakskontorets bidrag: Ledelsen har avsatt tilstrekkelige ressurser/ gitt spillerom mht til å kunne innhente nødvendig kompetanse underveis. Engasjerte og motiverte medarbeidere bidrar til å drive/løfte prosjektet – vært veldig viktig Har hatt fokus på å se fremover Viktig å etablere team med ulik kompetanse/ roller
Noen utfordringer også.. å måtte tenke nytt på mange områder å løsrive seg fra dagens løsninger (eks. det å tenke nytt ift. maler) Å forstå kompleksiteten ved tekniske løsninger (integrasjoner mot andre systemer etc) Å skille leverandørene fra hverandre underveis, på detaljnivå Leverandørene har tidvis svart på svært forskjellige måter, har gjort det utfordrende å vurdere dem i forhold til hverandre.
De første tilbudene bar preg av mangelfull forståelse for byggesaksfaget. Mer tekniske løsninger enn saksbehandlingsverktøy; under forhandlingene la vi vekt på å påpeke våre behov utover det rent tekniske. Enkelte krav fra den nasjonale kravspesifikasjonen var/er noe utydelige.