STORE ENHETER I OFFENTLIG VIRKSOMHET – EN GOD LØSNING FOR NORGE? Rena 10.03 2016 BJARNE JENSEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Advertisements

Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kommunereform - hva skjer?
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
GLÅMDAL REGIONRÅD: Utredning av kommunestruktur Kongsvinger 15. oktober 2015.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Drivkreftene bak nærings og samfunnsutviklingen i Nordland Nordlandskonferansen
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Lifjell rundt Kommunereform Lifjell rundt Informasjon pr
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Tabell 8: Hvis din nærmeste skole, dagligvarebutikk, legekontor, bibliotek eller kommunehus/rådhus ble nedlagt: Hvor negativt vil.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Kommunereformen – status
Regional planstrategi
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Ordfører Ola Heggem, Rindal kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Strategikonferansen okt 2016
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
BUDSJETT 2017.
En verden av usikkerhet
Regionsamlinger november 2016
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Grenseløs Attraktivitet.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Bedriftsundersøkelsen 2017
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Hvordan formes samferdselen i nord
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Befolkningsframskrivinger 2018
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
10 Konjunkturledigheten
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
NY STRUKTUR.
Regionreformen og samfunnsutvikling
Troms-regionens potensial
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Utskrift av presentasjonen:

STORE ENHETER I OFFENTLIG VIRKSOMHET – EN GOD LØSNING FOR NORGE? Rena BJARNE JENSEN

PROBLEMSTILLINGEN HVORDAN PÅVIRKER DE STORE REFORMER I OFFENTLIG VIRKSOMHET FRA DEN SENERE TID REGIONAL BEFOLKNINGSUTVIKLING OG BOSETTINGSSTRUKTUR? VIL REFORMENE FORSTERKE DEN PÅGÅENDE SENTRALISERING AV ARBEIDESPLASSER OG BOSETTING? GIR REFORMENE BEDRE TJENESTER FOR BEFOLKNINGEN OG/ELLER LAVERE KOSTNADER TIL TJENESTENE? SKAL VI OG EVENTUELL HVORDAN SKAL VI TA HENSYN TIL REGIONAL UTVIKLING VED OFFENTLIGE REFORMER ? REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SENTRALISERINGSKREFTENE ER STERKE STRUKTURRASJONALISERING – VEKST I PRODUKTIVITET I PRIMÆR- OG SEKUNDÆRINGER REDUSERER ANTRALL SYSSELSATTE I DISSE NÆRINGNE, MENS SYSSELSETTING I TJENESTEYTENDE NÆRINGER ØKER MARKEDSKREFTENE BIDRAR TIL STØRRE ENHETER - STORDRIFTSFORDELER OG MARKEDSMAKT TEKNOLOGI – BÅDE SENTRALISERENDE OG DESENTRALISERENDE. OFFENTLIG SEKTOR – IDEOLOGISK TRO AT STØRRE FAGMILJØER GIR MERE EFFEKTIVE TJENESTER, BEDRE SAMFUNNSUTVIKLING, BEDRE MYNDIGHETSUTØVELSE OG BEDRE DEMOKRATI (VABO-UTVALGET) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SYSSELSETTING PRIMÆR-, SEKUNDÆR- OG TERTIUÆRN¨RINGER REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Syselsettingsandeler og regionale enheter 4.kv (KMD Regionale utviklingstrekk) Næring Primær- næringer Industri mv Private tjenseter Offentlige tjenester Herav Kommu- nale Statlige Hoved Stad 0,5 19,0 55,3 24,6 12,8 11,8 Øvrige storbyer 1,4 26,1 45,0 27,1 16,1 11,0 Små Senter 7,2 31, ,0 25,7 5,3 Spredt Bygd 12,3 28,4 22,8 35,7 31,2 4,5 Gjennom Snitt 2,4 25, ,8 18,3 10,5 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Bosetting tett bygde strøk – Danmark, Finland, Sverige, Island og Norge REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

VIKTIGE FORHOLD FOR FRAMTIDIG UTVIKLING UTDSANNINGSNIVÅ KOMMUNIKASJONER OG IKT PRIMÆR- OG SEKUNDÆRBOLIG ELDREBØLGEN REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SENERE ÅRS REFORMER I OFFENTLIG SEKTOR FORSTERKER SENTRALISERING ELEKTRISITETSFORSYNING POST - OG TELEVERK FORSVARET SYKEHUS-/HELSEFORETAKSREFORMEN NAV-REFORMEN POLITI OG LENNSMENN DOMSTOLER VEGER - SAMFERDSEL REGIONREFORM KOMMUNEREFORM SKATTEINNFORDRING UNIVERSITETER OG HØGSKOLER KOMMUNAL INNTEKTSFORDELING REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SYKEHUS OG HELSEFORETAK ANTALL HELSEFORETAK MED SYKEHUS 47 I 2002 TIL 19 I 2016 ANTALL SOMATISKE SYKEHUS MED AKUTTFUNKSJONER I KIRURGI OG INDREMEDISIN: CA. 55 SYKEHUS sykehus - FORSLAG NASJONAL SYKEHUSPLAN NED MOT 31 SYKHUS. AVHENGER AV HVA SOM SKJER I HELSEFORETAKENE SAMHANDLIGSREFORMEN OG LOKALMEDISINSKE SENTER/DISTRIKTSMEDISINSKE SENTER INGEN SAMVARIASJON MELLOM SYKEHUSSTØRRELSE OG KVALITETSINDIKATORENE FOR SYKEHUSBEHANDKING INGEN SAMVARIASJON MELLOM SYKEHUSSTØRRELSE OG KOSTNADENE VED SYKEHUSBEHANDLING REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

ERFARINGER NAV REFORMEN FÆRRE FRA TRYGD TIL ARBEID ETTER REFORMEN NAVKONTORENE I SMÅ KOMMUNER LEVERTE LIKE GODT, MENS NAVKONTORENE I STORE KOMMUNER LEVERTE DÅRLIGERE RESULTATER STORE NAV KONTORER BRUKER MERE TID OG RESSURSER PÅ ADMINISTRASJON ENN SMÅ. «FOR DEM SOM ØNSKEDR Å SLÅ SAMMEN SMÅ KONTORER TIL STORE, MÅ DET FRAMSTÅ SOM ET TANKEKORS AT DET ER NETTOPP VED DE SMÅ KONTORENE AT DET FUNGERER BEST.» (s 157) Kilde: Aars, J.: «Den store reformen» Universitetsforlaget REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

STØRRE REGIONER I DAG ER REGIOMALFORVALTNINGEN (FYLKESKOMMUNE OG FYLKESMANN LOKALISERT TIL 18 STOR ELLER MELLOMSTORE FYLKESSENTER. MED FOR EKSEMPEL SEKS ELLER NI REGIONER MÅ 12 ELLER NI MELLOMSTORE REGIONSENTER FORVENTE Å MISTE DISSE FUNKSJONENE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

HØGSKOLER OG UNIVERSITETER FORRIGE REFORM: MINST ET UNIVERSITET/EN HØGSKOLE I HVERT FYLKE DAGENS POLITIKK: SÅ STORE ENHETER SOM MULIG EKSEMPEL NORD -TRØNDELAGI, NORDLAND, TROMS OG FINMARK HØGSKOLER/UNIVRESITETER FUSJONERT TIL TO ENHETER; UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET OG NORD UNIVERSITET HVILKE KONSEKVENSER FÅR DETTE PÅ LANG SIKT FOR STUDIESTEDER OG STUDIETILBUD REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

KOMMUNEREFORMEN VABO-UTVALGET FRA 428 TIL 100 KOMMUNER VIKTIGSTE ARGUMENT DET VIL GI STØRRE FAGMILJØER OG STØRRE FAGMILJØER GIR BEDRE - KOMMUNALE TJENESTER - SAMFUNNSUTVIKLING OG SAMFUNNSPLANLEGGING - MYNDIGHETSUTØVELSE BEDRE DEMOKRATI (1) FLERE KOMMUNALE OPPGAVER (2)STERKERE KONKURRANSE OM KOMMUNESTYREPLASSENE GIR «FLINKERE» POLITIKERE DERFOR BLIR DEMOKRATIET BEDRE SELV OM ANTALL FOLKEVALGTE MER ENN HALVERES,VALGDELTAKELSEN BLIR LAVERE, KONTAKT MELLOM VELGER OG VALGTE BLIR LAVERE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

KONSEKVENSER AV STØRRE FAGMILJØER RÅDHUSET/KOMMUNEHUSET I SENTER KOMMUNEN FÅR FLERE ARBEIDSPLASSER HVA SKJER MED BYGDEBYENE: KOMMUNEHUSENE I DE KOMMUNENE SOM IKKE FÅR KOMMUNESENTERET «TØMMES» FOR ARBEIDSPLASSER. ORDFØRER, RÅDMANN OG FELLESADMINISTRATIVE FUNKSJONER, FAGLIG LEDELSE, KEMNER, SOSIALKONTOR, BYGNINGSADMINISTRASJON INDIREKTE VIRKNINGER – HVA MED NAV, LOKAL SPAREBANK, HELSETJENESTER, BUTIKKER, KAFEER OG ANDRE PRIVATE SERVICEBEDRIFTER OSV. I FØRSTE OMGANG BEHOLDES SKOLER, BRNEHAGER, SYKEHJEM/PLEIE OG OMSORGSSENTER DER DE ER I DAG, MEN HVA MED LANGSIKTIGE VIRKNINGER. 15 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SAMMENSLÅTTE KOMMUER SAMMENLIGNET MED TILSVARENDE KOMMUNER IKKE SAMMENSLÅTT KOMMUNAL SYSSELSETTING Kommunal sysselsetting klart sterkest vekst i kommunen som er nytt kommunesenter. De fleste kommuner som ikke fikk kommunesenteret sank den kommunale sysselsetting. BEFOLKNINGSUTVIKLING Sammenslåtte kommuner, som mistet kommunesenteret, klart lavere befolkningsvekst enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått Et flertall av de kommuner som fikk kommunesenteret har også hatt lavere vekst i befolkning enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått. Datagrunnlag de 39 kommuner som er sammenslått etter 1985 Kilde: Gleinsvik m. flere: Langsiktige konsekvenser av kommunesammenslåing. PROBA ANALYSE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

HELHETSVIRKNINGER OG REIONALE KONSEKVENSER MÅ I STØRRE GRAD MED BØR DET BLI OBLIGATORISK - OG PÅ LINJE MED ADMINISTRATIVE OG KOSTNADSMESSIGE KONSEKVENSER - Å BEREGNE DE REGIONALE KONSKVENSER AV OFFENTLIG REFORMER HVEM VINNER OG HVEM TAPER? HVILKE VERDIER VINNER FRAM OG HVILKE TAPER? REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

DANSKE ERFARINGER I FØRSTE OMGANG VAR DET ANTALL «RÅDHUS» SOM BLE REDUSERT NESTE OMGANG OGSÅ NEDLEGGING AV TJENESTESTEDER TRE FORHOLD: STØRRE ENHETER I ADMINISTRASJON UTLØSER PRESS OM STØRRE OGF FÆRRE PRODUKSJONSENHETER I SKOLE, PLEIEHJEM, DAGFINSTITUSJONER OSV STORE KOMMUNER BEHOV FOR STORE SATSINGER. MÅ FINANSIERES MED REDUKSJONER I DE MANGE SMÅ ENHETER LETTERE Å FÅ GJENNPOMSLAG FOR NEDLEGGING AV SMÅ SKOLER, DAGINSTITUSJONER, PLEIEHJEM OSV FORDI POLITISKE MOTSTANDERE SOM I EN LITEN KOMMUNE UTGJORDE EN RELATIV STOR GRUPPE, UTGJØR I EN STOR KOMMUNE EN LITEN GRUPPE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SAMMENSLÅTTE KOMMUER SAMMENLIGNET MED TILSVARENDE KOMMUNER IKKE SAMMENSLÅTT KOMMUNAL SYSSELSETTING Kommunal sysselsetting sterkest i kommunen som er nytt kommunesenter. De fleste kommuner som ikke fikk kommunesenteret sank den kommunale sysselsetting. BEFOLKNINGSUTVIKLING Sammenslåtte kommuner, som mistet kommunesenteret, klart lavere befolkningsvekst enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått Et flertall av de kommuner som fikk kommunesenteret har også hatt lavere vekst i befolkning enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått. Datagrunnlag de 39 kommuner som er sammenslått etter 1985 Kilde: Gleinsvik m. flere: Langsiktige konsekvenser av kommunesammenslåing. PROBA ANALYSE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

SAMMENSLÅTTE KOMMUER SAMMENLIGNET MED TILSVARENDE KOMMUNER IKKE SAMMENSLÅTT KOMMUNAL SYSSELSETTING Kommunal sysselsetting sterkest i kommunen som er nytt kommunesenter. De fleste kommuner som ikke fikk kommunesenteret sank den kommunale sysselsetting. BEFOLKNINGSUTVIKLING Sammenslåtte kommuner, som mistet kommunesenteret, klart lavere befolkningsvekst enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått Et flertall av de kommuner som fikk kommunesenteret har også hatt lavere vekst i befolkning enn tilsvarende kommuner som ikke er sammenslått. Datagrunnlag de 39 kommuner som er sammenslått etter 1985 Kilde: Gleinsvik m. flere: Langsiktige konsekvenser av kommunesammenslåing. PROBA ANALYSE REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST