Tilbakemeldinger hjemmelseker Hva vi gjorde vi sist/forrige samling Tilbakemelding styringskort – mange tjenester Om årshjul, hjemmelekse til Ålesund Mal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Nasjonale prøver.
Styringsprinsipper Styringssystem
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
13:00 – 13:45 Organisatoriske forutsetninger for målstyring v/Jens-Einar Johansen og Geir Halstensen Delegert ansvar og myndighet, myndighet til å disponere.
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Arbeidsmøte Mål for økta: Skape betre forankring for utviklinga i dei tre fasene i progresjonsplan hausten Førebu prosessane gjennom dei.
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Den gode skoleeier I Nes.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Internasjonalisering
Skoleeiers styringsdialog
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Virksomhetsrapportering 2. tertial 2016
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakemeldinger hjemmelseker Hva vi gjorde vi sist/forrige samling Tilbakemelding styringskort – mange tjenester Om årshjul, hjemmelekse til Ålesund Mal lederavtaler, hjemmelekse til Ålesund +++ Dere ble oppfordret til å sende inn flere styringskort enkelttjenester, fristen var 20.8

Hjemmelekser, fått fra; Sula; årshjul, mal styringsort, mal lederavtale/fra 07, ikke vurdert detaljert av meg, ikke styringskort tjenester Leirfjord; mal lederavtale, årshjul, ikke styringskort på tjenester Bø; årshjul, også skole, styringskort på flere tjenester, en rekke maler lederavtaler Verran; mal lederavtale, årshjul, styringskort fleire tjenester Har gitt tilbakemelding – tar opp smakebiter her til felles læring og forbedring – suppler gjerne

Politisk behandling av årsmelding og rekneskap Leiarsamtale, inkludert oppfølging av målekort Budsjettkontroll 1.tertial Oppstart av budsjettprosessen Budsjettmøter og innspel frå einingsleiarane Kostra-rapportering Årsmelding frå einingane, inkludert rapportering av resultatmål Brukarundersøking eller medarbeidarundersøking Budsjettmøter Budsjett til politisk behandling Budsjettkontroll 2. tertial 4. Kvartal Økonomiplan/bu dsjett 1. Kvartal Resultat og vurdering 2. Kvartal Dialog og strategi 3. Kvartal Ferieavvikling og førebuing budsjett Min tilbakemelding Dette hjulet skal være dialoginstrument hvor det er sentralt å få med nye aktiviteter som brukerundersøkelser, resultatdialog tjenesteleder/rådmannsnivået, rapportering og planlegging av resultatmål m.v. Dere har med det meste i en flott tegning. Vi tar opp årshjul fra de andre kommunene på samlingen, og kanskje dere blir inspirert til noen suppleringer Årshjul

Mangler noe?/lage tegning?

januarfebruarmarsaprilmaijunijuliaugustseptemberoktobernovemberdesember Analyse av resultat nasjonale prøver på skulane skulane presenterer resultat / tiltaksplan nasjonale prøver for kommunalsjef resultat /tiltaksplan kartleggingsprøver presenteres for kommunalsjef tilstandsrapport behandlas i utval for oppvekst og kultur 30.09nasjonale prøver 8. og 9. trinn Tilstandsrapport behandlas i kommunestyret nasjonale prøver 5. trinn nasjonale prøver 8. og 9. trinn 31.01Nasjonale prøver – analysearbeid på tvers av skulane Elevundersøkinga –arbeid med resultat på skulenivå resultat nasjonale prøver legges fram for utval for oppvekst og kultur elevundersøkinga – analyse av resultat skulenivå kartleggingsprøve 3.trinn engelsk kartleggingsprøve digitale ferdigheter 4. trinn Elevundersøkinga leggas fram for utval for oppvekst og kultur kartleggingsprøver for trinn i lesing og rekning revidering av skulanes kvalitetsutviklinsgplanar skulanes kvalitetsutviklings- planar behandlas i utval for oppvekst og kultur gjennomføre elevundersøkinga på 7. trinn resultat/tiltaksplan kartleggingsprøver leggas fram for utval for oppvekst og kultur Bø; Årshjul og oppfølging skole, flott

Verran, flott

Lage tegning?

Mal Lederavtaler Gikk igjennom mange eksempler på forrige samling Det sentrale i en ny mal bør være at følgende er med; Verdier Formål Ansvar for oppfølging Ansvar og myndighet Rettigheter og forpliktelser, begge partere Resultat og utviklingssamtaler, innhold, hensikt, når Hvem avklarer mål, f.eks vedtatte mål pr. tjeneste fra kommunestyret Tar inn vedtatte/avklarte mål i avtalen for den enkelte leder Konsekvenser for manglende måloppnåelse, prosedyrer m.v., juridisk «holdbart» Har legitimitet hos virksomhetsledere/må prøves ut Annet? Mange relevante maler fra dere – Flertallet har fått tilbakemelding på dette - tar opp noe her nå

Prosedyre for drøfting av manglande samsvar mellom krav/forventningar og oppnådde resultat Dersom det oppstår ein situasjon med manglande oppnåing av resultat skal drøfting av dette skje slik:  Kommunalsjefen gjer einingsleiar merksam på si vurdering.  Einingsleiar får høve til å forklare seg.  Det vert avtala ein konkret plan for utvikling av områder for forbetring.  Kommnalsjef og einingsleiar har månadlege oppfølgingssamtalar. Bø; Er dette tilstrekkelig?

Leirfjord; Bedre her? Også Leirfjord; Har alle dere andre med dette?

Mer detaljert/Sula Noe annet vi bør ta opp, vise frem noen maler fra dere?

Styringskort/målekort Tar opp noen av det jeg har fått på tjenester – felles læring og forbedring Starter med malen Sula

Mal styringskort, Sula Min tilbakemelding Dette er en mal som vi kjenner igjen fra de første kommunene som startet med BMS for 15 år siden/mal i Sula fra 07. Jeg har på tidligere samling foreslått langt enklere mal/færre kolonner, se tidligere pp-fil. Det er også formålstjenlig at siste resultat/snitt land kommer med. Jeg anbefaler dere å forenkle denne malen. Dere vet likevel best Vurdert malen før, gjentar her

StyringsindikatorerStatus Mål Resul tat Lands-snitt 2014( egne tall) Brukerperspektivet VKK, Tilbud: Hvor fornøyd er foresatte med bredden av disipliner kulturskolen tilbyr? Bør sjekke ordlyd spørsmål i bedre kommune Ingen statistikk på dette i 2014 Score over snitt i landet VKK, Kvalitet: Hvor fornøyd er foresatte med kvaliteten på tilbudet i kulturskolen? ok Ingen statistikk på dette i 2014 Score over snitt i landet VKK, Kulturinstitusjon: I hvor stor grad oppleves kulturskolen som godt nok representert i kulturlivet i Verran?. Se over Ingen statistikk på dette i 2014 Score over snitt i landet VKK, samarbeid: I hvor stor grad er foresatte fornøyd med kommunikasjonen mellom kulturskolen og hjemmet? Se over Ingen statistikk på dette i 2014 Score over snitt i landet Ungdomsklubb: Opplevd kvalitet fra brukerne: I hvor stor grad oppleves ungdomsklubbmiljøet som rusfritt? Ingen statistikk på dette i % på oppfølging i tråd med rutinene Dette er ikke mål, men aktivitet/ endre Verran kommunale Kulturskole, Verran Ungdomsklubb og Verran Folkebibliotek Ok, Verran?

Ungdomsklubb: Opplevd kvalitet fra brukerne: I hvor stor grad følger personalet i ungdomsklubben opp saker tilknyttet mobbing? Ingen statistikk på dette i % på oppfølging i tråd med rutinene. Se over Bibliotek: Yte god service og skaffe etterspurt litteratur internt eller via fjernlån Innen 1 uke ok Bibliotek: Litterær lunsj 9 ganger i året 9 ganger i året, Bibliotek: Samtalegrupper for kvinner Brukerundersøkelse? 9 Etter behov Lite presist Medarbeider-perspektivet Sykefravær Under 9 % Stabilitet i personalet Dette er ikke mål på stabilitet Tunrover? Opptaket til kulturskolen skal være i samsvar med ressurser som ligger i de faste stillingene. Medarbeidersamtaler Lite egnet; Andel ansatte med medarbeidersamtale? Alle ansatte på enheten skal ha tilbud om individuelle samtaler med leder en gang i året. Medarbeidertilfredshet Dette er ikke mål på nivået på tilfredshet Ihms hvert 3. år På kulturskole bruker andre kommuner; Antall off. opptredener, Andel elever som fortsetter på annet tilbud neste år, Andel barn i kulturskole(KOSTRA), osv Gi tjenestene metodestøtte?

Måleskjema for Strandveien barnehage Vurderer dette målekortet som om det er barnehagetjenesten i kommunen Mye bra

Forebyggende enhet - Fysio- og ergoterapitjenesten. Hva skal nås, metodestøtte?

Forebyggende enhet –helsestasjon- og skolehelsetjenesten Hva skal nås, metodestøtte her også?

Måleskjema for Enhet for omsorgstjenester Rom for forbedring og supplering

Bø Ryddig mal, høyt faglig nivå, osv Obs litt høyt ambisjonsnivå her og der

Brukerundersøkelser, avklarte enkeltspørsmål, flott Mangler kanskje noe på målt kvalitet barnehage, eks nå avklarte språkmål/sosiale ferdigheter, fravær av uheldig hendelse/ulykker osv, Mål på spesialundervisning/nå avklarte læringsmål?

Læringsmiljø og læringsmiljø; Etter boka, obs ambisjonsnivå

Dette er en stor tjeneste, dele opp i flere deltjenester slik at det blir plass til flere relevante indikatorer pr. deltjeneste? Pt mangler det derfor flere relevante indikatorer pr deltjeneste. Godt grunnlag likevel

Relevante måleindikatorer/blir litt få pr. deltjenester Avklarte enkeltspørsmål brukerundersøkelse/flott

Bør også her dele opp i enkelttjenester/blir for få relevante indikatorer. Brukerundersøkelse sammen med NAV?

Brukertilfredshet, ok, redusert tilfredshet hjemmesykepleie? Det mangler målt/objektiv kvalitet

Hva gjenstår hos dere? Sula; Leirfjord; Bø; Verran; Snillfjord