DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Advertisements

=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Norskfaget i 1. klasse.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
20. september.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Hvordan forberede meg til tentamen?
Velkommen til foreldremøte
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Hva er en god ordbok?.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kommunikasjon.
Lekser.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
«Å være sin egen bestevenn»
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sitering, referering og plagiering
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett

FORKORTE LENKER

”IKT GJØR DET LETTERE Å LÆRE TING!” (ELEVER)

MEN SAMTIDIG: HVORFOR OPPLEVES DET DA VANSKELIGERE Å UNDERVISE?

MOTSETNINGENS SVAR ER ANTAGELIGVIS: Fordi det er lettere å lære utenfor skolen – krever elever mer av læringssituasjonen Mangfoldet eller forskjeller mellom elevene øker Dette gjør at det stadig blir vanskeligere å undervise en hel klasse med en leksjon derfor har vi behov for å skifte til en mer personlig tilnærming til undervisning og læring. Som jo er MER krevende for læreren.....

ER LAT – BRUKER IKT Elisabeth i studentblogg 2015, DKL-studiet Høgskulen i Volda

HVORFOR SPRIKER FORSKNING? Strøm på gammel ped Elevene har fått tivoli Elevene får lov til å gjøre hva de vil? Lærere kan ikke IKT- metode FRIVILLIG ferdighet! Når lærer lærer METODER kommer alle bedre ut!

STUDIETEKNIKK INN: Tilegne seg informasjon –Høre på lærer –Lese BEARBEID: Læring –Drøfte –Tenke –Øve –Skrive KunnskapsDELing: Bidra til samtalen –Vise lærer –I klassen –Eksamen Tenk over: 1) Hva er informasjon? 2) Når skjer læring? 3) Når har eleven fått kunnskap? Tradisjonell

HVORDAN BØR VI JOBBE? Bruke multimediatekster (flippe) Øve digital lesing Øvelse i og forståelse for nettsøk Bruke digital oversettelser Prosessorientert skriving Lage egne digitale bøker (og dele dem) Elevene bør veilede hverandre Dele det de har gjort på flere plattformer

MED HVA BØR VI JOBBE? Digitale skriveverktøy Lage digitale multimodale tekster Gjøre kompetente informasjonssøk Lage og lese digitale bøker Digital pugg - øvelse Digital oversettelse Digitale tester

HENTE KUNNSKAP! Øve digital lesing Se filmer - podcast Søke Følge de som kan det du skal lære/dine interesser på sosiale medier

HURTIGLESING

PDF - ANNOTERING

HVORFOR TWITTER? For egen oppdatering Klasserom på Twitter – dele det de gjørKlasserom Direkte kontakt Følg hashtagger / # /emneknagg

MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN Art 19 : Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å..... søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel...uten hensyn til landegrenser Internett

SØKE Informasjon på internett dobles hvert år – nå... (For et par år siden var det hve 18.mnd...) Fagspesifikt!

SØKESTRATEGI Valg av søkeord Grovsøk – finne synonymer eller tilsvarende stoff Finsøk – kombinasjon av flere ord Fagspesifikt Søkeferdighet er en ferdighet for 21.århundre, må læres!

BOKMERKER DeliciusBitly

OBS! Send aldri elever ut på de evige Google-marker uten et startpunkt! Start med lenker kvalitetssikret av deg som lærer!

KILDEKRITIKK ALLE kan legge ut noe på nett! Portvaktene er i dag borte Betalte lenker – kan elever se forskjell? Fagspesifikt – hva må elevene lære i ditt fag? Populær – kommer høyt opp – pageranking – – – Kildekritikk er en ferdighet for 21.århundre, må læres!Kildekritikk –

SØK MED BILDER

Oversettere blir arbeidsledige (digitale ordbøker Clue osv) Teksting av film på YouTube – Ted – talks – Google Translate se på ”Learns”Translate –Hvorfor bruke Google translate? –If you can't beat them.... –Eksempler på ord –Lære syntakser i språket

TRANSLATE

Å LÆRE ER ARBEID! Skrive for å lære Notatverktøy Kuratortjenester – samle og fortelle Samarbeid

Å SKRIVE FOR Å LÆRE POS - Prosessorientert skriving – reflekterer når du skriver –Veiledning –Hverandrevurdering (Peer to peer) Hvordan holde oversikt som lærer? –Tidkrevende -> frigjør tid –Pensum – hvor mye må du som lærer egentlig gå igjennom på tavla? –Undervise mindre -> veilede mer Lenke til hverandre og informasjonsfunn (henvise) Chatte – diskutere oppgaver og tema Dele egne tekster – delta i den større samtalen –Da vet vi at de legger mer arbeid i teksten – og lærer mer...

Å SKRIVE FOR Å LÆRE Blogg Samskrive Google doc Etherpad

NOTATVERKTØY OneNote Evernote

KURATORTJENESTER StorifyLearnist

SAMARBEID ER Å Dele Chatte Lenke Samskrive Kommentere Hjelpe

STUDIETEKNIKK INN: Tilegne seg informasjon –Se filmer - podcast –Lese digitalt –Søke på Google og ha et personlig læringsnettverk – sosiale medier BEARBEID: Læring –Drøfte (f.eks. chatt) –Skrive digitalt –Samarbeid - samskriving –Metakognisjon – f.eks. Blogg gir bedre oversikt over egen læring -> letter å se når en skriver for å lære KunnskapsDELing: Bidra til den offentlige samtalen –I klassen –Eksamen –Offentlig deling av produksjoner Digital