Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand 4.12.15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Motivasjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Mestring og forebygging av depresjon
Kroppsøvingsdidaktikk
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Impulsuka 2013 Kristiansand
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
12 Reflekterende lesing.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Av: Anette Helene Smørdal
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Tidlig innsats i matematikk
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Tilpasset undervisning i matematikk
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Brøk, desimaltall og prosent
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.
Heimdall’s Quest Jason Karl Arne Klasserommet som et spill.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Velkommen til foreldremøte i 2d
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Velkommen til foreldremøte i 2a
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Bedre gjennomføring i matematikk
Vurdering og undervisning
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand

Hvem er Matematikkhjelperen?  Hanan M. Abdelrahman  Gift, to barn og 1980 modell (35 år)  Matematikkstudent på NTNU (siden høst 2012)  Har bachelor i fransk fra UIO  Har bachelor faglærerutdanning fra HIOA  Har master i grunnskoledidaktikk (matematikk) fra HIOA

De store spørsmålene  Hva motiverer elevene til å lære matematikk?  Hvilke faktorer som påvirker motivasjonen?  Hvordan kan læreren motivere elevene som sliter med matematikk?  Hvordan kan læreren motivere elevene som er gode i matematikk?  Lærerens rolle

 Hva motiverte deg når du var elev selv?  Hvorfor hatet/likte du matematikken?

Hva motiverer elevene til å lære matematikk?  Relasjonell forståelse (indre motivasjon)  Instrumentell forståelse (ytre motivasjon)

Richard Skemp beskrev relasjonell forståelse som «både å vite hva som skal gjøres, og hvorfor» Om den instrumentelle forståelsen sa han: «Instrumentell forståelse ville jeg inntil nylig ikke kalt forståelse i det hele tatt. Det er hva jeg tidligere har beskrevet som regler uten tanke, uten å være klar over at for mange elever og lærere er det det å kjenne en slik regel og å bruke dem, som betyr å forstå.»

Ulike behov  Behov for kompetanse- og mestringsfølelse (indre motivasjon)  Behov for autonomi (indre motivasjon)  Gode karakterer (ytre motivasjon) Wæge, Kristin 2007

Elevens motivasjon for å lære matematikk  «Studien viser at tilfredsstillelse av behovet for kompetanse, i form av forståelse, er et gjennomgående trekk når det gjelder elevenes motivasjon i matematikk. Resultatene tyder på at elevenes følelse av kompetanse er større når de opplever at de utvikler relasjonell forståelse i matematikk, enn når de føler at de utvikler instrumentell forståelse i faget. Dataene viser også at det er en nær sammenheng mellom elevenes glede over å arbeide med matematikk og deres følelse av kompetanse. Elevene synes det er morsomt og interessant å arbeide med matematiske aktiviteter når de opplever at de utvikler, eller får muligheter til å utvikle forståelse i matematikk, eller når de oppnår en følelse av mestring.» Wæge, Kjersti 2007 «Elevens motivasjon for å lære matematikk og undersøkende matematikkundervisning»

Hvilke faktorer som skaper påvirker motivasjonen?  1) Undervisningsoppleggene  2) Samarbeid  3) Oppfordring og godkjennelse av elevenes egne løsningsstrategier og metoder. Wæge, Kjersti 2007

Hva sliter elevene med i matematikk? 1) Hukommelse 2) Tunge og primitive arbeidsmetoder 3) Ser ikke sammenhenger og mønstre 4) Har en oppfatning av matematikk som ikke stemmer med virkeligheten 5) (dysleksi/dyskalkuli/ingen av dem)

Læreren forklarte regelen slik

Hvorfor? Medisinske/nevrologiske forklaringsmåter Psykologiske forklaringsmåter Sosiologiske forklaringsmåter

Dette kan jeg som lærer gjøre noe med Didaktiske forklaringsmåter Det store spørsmålet: Hvordan kan vi motivere disse elevene?

«Hun kunne se ham for seg: en høy mann i grå dress, med at ansikt som begravelsesagent. Tanzies mattelærer» Moyes, Jojo «Den ene pluss en» 

Lærerens rolle  Vise empati for elevene som sliter med matematikk  Ikke ta for gitt at elevene skjønner alt eller burde skjønt alt  Ta elevens ønsker på alvor  Tette kunnskapshull  Variere undervisningen for å treffe elevens ulike behov  Bygge på det elevene kan fra før  Være godt forberedt til timen og Ha en ryddig struktur i timen  Gi tydelige korte beskjeder  Forvente noe av elevene  Gi dem tydelige tilbakemeldinger om deres faglig ståsted  Gi tilpasset opplæring til både svake og sterke faglige elever

De tre M’ene

Flyt (eller Flow) er et psykologisk begrep sosialpsykologen Mihály CsíkszentmihályiMihály Csíkszentmihályi

Når er man i flyt?  Man blir så oppslukt av en aktivitet at man glemmer tid og sted.  Man er motivert, tilfreds og går i ett med selve aktiviteten man holder på med.  Flyt oppstår når man opplever at utfordringene i aktiviteten er i overensstemmelse med de forutsetningene man har for å mestre utfordringene

Elevens rolle

Skoleboller og vann, sunn fornuft eller likningssett?

Thinking blocks Et år tjente Jasmin og Lasse Pedersen til sammen kr. Jasmin betalte 36 % i skatt, og Lasse betalte 28 %. I alt betalte de kr i skatt. Hvor mye tjente hver av dem dette året. Likningene ble slik: x + y = ,36x + 0,28y =

Thinking blocks

Kule likninger

Pølser i brød

Delelighet med 3

Sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent

Negative tall og gradestokk

Gangetabell med en liten vri

Addisjon og subtraksjon med brøk

Multiplikasjon med brøk

Deling med brøk

Likninger med konkreter

Regning med tid

Potenser eller multiplikasjon

En trekant er halvparten av et rektangel

Arealbegrepet

Pytagoras i praktiske sammenhenger

Overflateareal

Matematiske sammenhenger er vakre

Tierpotenser er vakre

Spill i matematikk er motiverende

Tekstoppgaver med stil

Veien om 1

Lengde, areal og volum

Tallet pi

Liter, desiliter og sånn

Deling med desimaltall

Håper dere ble inspirerte «Å lage heller enn å vite alt» «I den typiske skolematematikken kommer notene, men musikken kommer aldri»