Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
En lærers betraktninger
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Melding til Stortinget…
Overgangsprosjektet.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Kulturendring og motivasjon i klasserommet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
«Den gode timen på Saltvern»
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kulturendring og motivasjon i klasserommet - med Klasse 10B som eksempel

Den store utfordringen ”Det høye frafallet på videregående skole er et rop etter muligheten til å få en mer relevant og praktisk opplæring, også i ungdomsskolen.” (Skoleforsker Christian W. Beck, Dagsavisen 15.mars) ”Det ensidige fokuset på testing, resultater, språk og matematikk, vil ikke føre til at flere lykkes, men til mer avmakt. Det er påvist at elevers skolering i estetiske fag medfører økt læreevne i andre fag. Uansett hva politikerne måtte tro, nytter det ikke å språkteste seg fram til blomstrende integrering og topp skolemotivasjon.” (Journalist Trude Ringheim, Dagbladet 9. april 2011)

Krafttak for skoletrøtte? Ungdomsskolelærer Hilde Justdal kommenterer i Aftenposten 2. mars 2011 ”Osloprosjektet”, Utdanningsetaten i Oslo sin egen variant av Ny Giv ”Faglige svake elever (uten individuell opplæringsplan) skal på to måneder lære ferdigheter de ikke har klart å tilegne seg gjennom ni år. Hvis hensikten er å sørge for at elevene kan lese, skrive og regne på et slikt nivå at de mestrer videregående skole, er det altså ferdighetene som skal drilles. Dét kan være en god investering i disse elevenes fremtid, men vil ikke nødvendigvis gi dem karakteren 3 eller bedre.” Uttalelsen synliggjør de spesielle utfordringene som møter oss i arbeidet med denne gruppen elever

Premissene for Prosjektet ”Klasse 10B” Klasse 10B eksisterte i virkeligheten Klassens tidligere lærere valgte selv å være med på prosjektet De nye lærerne ble forespurt om å delta Bortsett fra én, var alle i full jobb ved siden av Klasse 10B Ingen ekstra ressurser eller hjelpemidler var tildelt Vi fulgte opp alle vanlige arbeidsoppgaver, som fellesmøter, inspeksjoner og elevsamtaler Målet, som ene og alene var produksjonsselskapet Strix sitt påfunn, var å bli en av landets tre beste avgangsklasser

Hva møtte oss i ”Klasse 10B”? Bråk og støy, tull og tøys, likegyldighet og frykt Mange elever oppfattet klasserommet som en fritidsklubb Fravær av fungerende rutiner og strukturer Et sovende og voksende regelverk Klassen bestod av ulike klikker med en tydelig hierarkisk rangordning Elevene hadde ingen fellesskapsfølelse. De brydde seg i liten grad om andre i klassen enn seg selv og egne venner Korrigerte lærer enkeltelever, hadde de en merkelig form for lojalitet seg i mellom. ”Det er, uansett hva som skjer, lurt å forsvare andre, fordi det som skjer med andre kan også skje med meg.” Mange elever opplevde hverken faglig eller sosial mestring Uengasjerte elever uten uttalte faglige mål Klassen gjorde det svært dårlig på nasjonale prøver Dårlige karakterer var et adelsmerke Elever uten tillit til lærere og skolesystem

Trist, men sant….. ”Hvorfor skal jeg komme på skolen? Her er det jo ingen som savner meg om jeg ikke dukker opp. Det er ingen lærere eller klassekamerater som bryr seg om meg.” (Elev fra ”Klasse 10B”)

Hvilke strukturelle tiltak satte vi i gang? Ikke noe hokus pokus, men velkjente og velprøvde selvfølgeligheter : Vi etablerte et tett og forpliktende lærersamarbeid Lojalitet mellom lærerne Vi innførte forutsigbare regler, rutiner og strukturer Vi ryddet plass til diskusjoner og samtaler. ”Tidstyvene” ble invitert til samtale i friminuttene eller etter skoletid Vi viste elevene at vi hadde tro på dem ved å gi dem ansvarsområder og ved å stille krav til dem Vi fulgte opp det vi sa og gjorde med tidlige tiltak og reaksjoner Vi involverte de foresatte gjennom innsyn i klasserommet Resultatet av disse tiltakene var at elevene oppfattet oss som tydelige ledere

Endring gjennom dannelse eller ledelse? Karianne Bjellås Gilje, redaktør i Prosa, kommenterer ”Tid til læring” (stortingsmelding 2010) i Dagbladet 19. juni 2010: ”Men hva er så de viktigste oppgavene til landets grunnskolelærere? Lære elevene fagkunnskap. Være grei. Gi elevene sosiale ferdigheter. Utdanne elevene til kunnskapsrike samfunnsborgere. Kort sagt dannelse.” ”Skolemeldingen nevner riktignok ikke dannelse én eneste gang. Her er det ledelse som er løsningen for skolens framtid. Og ikke minst effektivisering. For i tillegg til ”mer effektiv utnyttelse av lærernes tid”, finner vi moteordet effektivisering 54 ganger i den 112 siders korte meldingen.”

Hva kjennetegner ”Ny Giv”-elevene? Elevene er de svakest presterende elevene på 10. trinn/ Vg1/ Vg2 Felles for elevene er at de mangler motivasjon Har ikke innarbeidet grunnleggende læringsstrategier Mange elever vet rett og slett ikke hvordan de skal løse de ulike arbeidsoppgavene de møter De har ofte mangelfull basiskunnskap og grunnleggende ferdigheter Sliter med grunnleggende begreper Gir lett opp, mangler ”motor” og ”kondisjon” og uttrykker at de kjeder seg Er vant med tilbakemeldinger av typen: ”Skjerp deg litt!” eller ”ta deg sammen! ” Mange har lav selvtillitt og dårlig selvbilde Mange kompenserer med innesluttethet eller med utagerende oppførsel Motivasjonsarbeidet i enkelte klasser på videregående kan være mer omfattende og utfordrende enn i en normal klasse på ungdomstrinnet

Pedagogiske grep i ”Klasse 10B” Grundig kartlegging av elevene Tilpasset undervisningen for elever som hadde behov for det Elevene måtte ”lære seg å lære”: Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan skal vi komme dit? Elevene fikk grundig opplæring i studieteknikk og ulike læringsstrategier Praksisnære oppgaver med fokus på mottakerbevissthet og formål Variasjon i undervisningen ga ny inspirasjon Praktisk tilnærming for teoritrøtte elever Vi fikk elevene til å sette seg storslagne mål Utviklet elevenes utholdenhet, ”motor ”og konsentrasjon Bevisst bruk av uformelle daglige elevsamtaler for å skape relasjoner, motivere, strukturere og forplikte den enkelte elev Fellesskapsfølelsen ble styrket gjennom samarbeidsøvelser: ”Hva kan jeg bidra med for å gjøre andre gode?”

Den uformelle samtalen som verktøy Den daglige uformelle samtalen mellom lærer og elev er helt avgjørende for læring Samtalen er et verktøy og må prioriteres for å ha noen effekt For de fleste er en kort samtale mer enn nok Eleven blir sett og føler seg betydningsfull, og en elev som føler seg verdsatt motiveres til videre innsats Samtalen er ikke like begrenset som skriftlige tilbakemeldinger, for den gir også rom for blikk, smil og klapp på skulder Vennlige og tålmodige lærere gir vennlige og tålmodige elever I tillegg blir det godt humør og god stemning i timene

Hvilke resultater oppnådde vi i ”Klasse 10B”? For noen var tiden på ungdomsskolen dessverre ødelagt, selv om prosjektet ga dem et faglig løft Økt trivsel, klassen lo med hverandre, ikke av hverandre Nye vennskapsbånd ble skapt Elevene fikk fornyet respekt for hverandre Elevene oppdaget at resultater skapes gjennom hardt arbeid over lengre tid Tilliten til lærere og skolesystem ble gjenopprettet Elevene fikk tilbake læringslysten og nysgjerrigheten Det ble kultur for å gjøre det bra på skolen Kort sagt: Flere elever opplevde mestring og fikk økt selvrespekt Klassen fikk ikke landets beste eksamensresultater, (heldigvis, vil nok mange si) men alle fra klasse 10B går i dag fortsatt på skole

Hva fikk vi bekreftet? Klasseledelse er helt avgjørende for suksess Tar vi oss tid til hver elev og behandler den enkelte med respekt og verdighet, er det nesten ingen grenser for hva vi kan oppnå.

Tanker fra lærere og forskere ”Skolene må få ressurser og mulighet til å lage alternative læringsarenaer også for andre enn paragraf 5- elever” ”Ikke la lover og ressurser stoppe gode ordninger rundt om i skolenorge” ”De gamle valgfagsordningne hadde sin funksjon” ”Todelt løp i ungdomsskolen: velge mellom teoribasert undervisning og en kombinasjon av teori og praksis i arbeidslivet” ”Arbeidslivsfag gir ny motivasjon” ”Læreplanene burde gi lærere og elever større valgmuligheter innenfor hvert enkelt fag”

”De frafalne”(Morgenbladet 8. juli) Elev 6 ble kastet ut av skolen, det var ikke grunnlag for karakterer: - Jeg skal begynne i dyrebutikk - Ser du frem til det? - Ja! - Hvorfor? - Fordi dyr interesserer meg. - Hvorfor interesserer det deg? - Fordi jeg KAN DET!

Til slutt..... ”Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)