ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØYENSTANDARDEN.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Henvisning til PP-tjenesten
Fritidslederen min roper hjelp!
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Et økende problem i skolen?
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Opprettholdende faktorområder
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Å snakke med seg selv, fali det?
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Veiledning og rådgiving
8C Skoleåret
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Reguleringsvansker: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Ingebjørg Tønnesen PPT.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Sosialpedagogikk på Manglerud
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Etter Ingvild Vestrheim, Molde 25.okt. 2007
Velkommen til foreldremøte
Fritidslederen min roper hjelp!
Roller og forventninger
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Den matematiske samtalen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Periodeplan for februar 2019
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Lesskriv 4.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte SFO høsten 2019
Velkommen til foreldremøte På 1. trinn
Utskrift av presentasjonen:

ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT

PPT’s arbeid Mottar henvisning og ped.rapport fra skolen Samtale med foreldre Observasjon Evnetest Atferdsregistreringsskjema (ASEBA og ADHD- rating scale) Vurdere henvisning BUP Evt innhente samtykke fra foreldre Tiltak uavhengig av viderehenvisning/diagnose

Praktiske tiltak Dobbelt sett bøker Ekstra lager av blyanter/visk Eget rom v/prøver Ryddig pult/hylle/perm/sekk Dagsplan skrives på tavla Forenklet ukeplan, brutt ned i dagsplaner Plassering i klasserom Eget rom som tilbud Bruk av PC/iPad

Struktur/planlegging Kort økt i begynnelsen av uken, med gjennomgang av uka/ukeplan Oppsummering i slutten av uken Faste rutiner La det ikke være tvil om - hvor ting skal skje - når det skal skje - hvor lenge det skal vare - hva som skal gjøres - hvordan det skal gjøres

Hjelp underveis En beskjed om gangen Sjekk om eleven har fått det med seg Igangsetting «dytte videre» Fortløpende feedback/ros Bruke tegn Hyppige pauser Repetisjon

Tilleggsproblematikk Lese-/skrivevansker, matematikkvansker Asperger/Tourette syndrom Lærevansker Atferdsvansker Språkvansker Motoriske vansker

Forventninger Tiltak i skolen er kompenserende tiltak, en «krykke» som skal hjelpe der de ikke har samme forutsetninger som andre Viktig å justere forventninger om utvikling Barn med ADHD opplever å få mer kjeft og kritikk enn andre barn Viktig å forstå hvorfor de gjør de samme «feilene» om igjen

Sosialt/atferd Friminutt kan være vanskelig – følg med Overganger må sikres Unngå situasjoner der det er mange tett sammen, der det lett blir knuffing Økte utfordringer med økt alder Repetere spørsmål Vurdere informasjon i klassen

Relasjonsbygging, lærer-elev Først: rette fokus mot egne samspillsferdigheter – Oppmuntrer til? – Er modell for? Når egne ferdigheter ikke strekker til – Tiltak for de voksne – Innhold og metode – Hodet kaldt, hjertet varmt, tungen beint Så: rette fokus mot elevens behov i samspill med jevnaldrende og voksne – Tiltak for eleven – Innhold og metode – Realistiske mål

Bestemors lov: Du skal hver dag ta et barn på fersk gjerning i å gjøre noe godt, og la det få vite at du har sett det.

Forslag til litteratur Dette gidder jeg ikke lærer! av Bjarne Vetrhus og Terje Bjelland Barn og unge med ADHD av Pål Zeiner (Red.) Barn som vekker bekymring av May Britt Drugli