Mindfulness - en nøkkel til livsmestring og psykisk helse Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Psykiske utfordringer ved MS
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Oppmerksomt nærvær/ Mindfulness
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Rolighetsmoen barnehage
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Deltakende læring.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Kapittel 1 SAMSPILL.
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Om Verdensdagen for psykisk helse
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Mindfulness - en nøkkel til livsmestring og psykisk helse Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Lande her og nå - Pusterom Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Agenda 1.Hvorfor mindfulness? 2.Hva er mindfulness? 3.Hvordan gjøre det i praksis? 4.Forskning 5.Muligheter for implementering Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Generelle utfordringer -Hva skal vi mene om travle dager i barnehagen, stress i barneskolen og utbrente tenåringer? Lærer vi barn å håndtere seg selv og andre, eller bare håper vi det ordner seg? -Bør vi trene barn og unge i empati? Hvorfor synes emosjonell selvregulering å være så viktig for hvordan det senere går med barn? -Hvorfor er vi ensidig opptatt av kropp og ernæring, mens det som virkelig bestemmer hvordan vi opplever livet – mental helse – vies lite oppmerksomhet (blant annet fra helsemyndighetene og på skolen)? -Mange stiller slike spørsmål, og det har ledet til en sterk interesse for mindfulnessbaserte tilnærminger også i møtet med barn og unge. Arild Bjørndal, direktør ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse, RBUP Øst og Sør på konferansen Mindfulness for barn og unge, november 2012 Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Stress i vår tid Tidsklemma Prestasjonsjag og konkurranse Personlig iscenesettelse Teknologi Egen historie Batteriene plutselig tomme

Stressmestring, pause og girskift PÅ – AV - PÅ – AV - PÅ – AV - Kilde: Pepp-effekten av Erik Møller Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Omsorg og empati har 3 sider Kilde. Mind & Life Institute Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Det du allerede gjør Sosial og emosjonell utvikling Sikker base Trygghet Omsorg Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Hvordan styrke det du allerede gjør Sikker base Trygghet Omsorg Nevrovitenskap Trene oppmerksomhet og empati Sosial og emosjonell utvikling Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

 Beskytter meg  Trøster meg  Viser godhet for meg  Organiserer følelsene mine TRYGGHETSSIRKELEN ® TRYGGHETSSIRKELEN ® Foreldre med fokus på barnets behov Foreldre med fokus på barnets behov © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999 Jeg trenger at du Støtter min utforsking Tar i mot meg når jeg søker deg Jeg trenger at du  Passer på meg  Fryder deg over meg  Hjelper meg når jeg trenger det  Har det gøy med meg Jeg trenger at du Jeg trenger at du Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Relasjonskompetanse - med Trygghetssirkelen som eksempel © Anne Slebakke Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Forskning viser Oppmerksomhet kan trenes Holdninger kan endres Hjernen er formbar! Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Effekter av 8 uker trening 1.Massachusetts General Hospital Grå substans i prefrontal cortex øker Hippocampus vokser i volum Amygdala reduseres i volum 2. Studie fra Arizona Immunforsvaret aktiveres Kortisol reduseres Immunglobulin øker Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Å se og bli sett Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Hva er mindfulness / oppmerksomt nærvær? Oppmerksomt nærvær er et vennlig nærvær overfor det som oppstår i hvert øyeblikk, i oss selv, i våre relasjoner og i våre liv. En grunnleggende livsholdning, en daglig øvelse i å samle vår oppmerksomhet omkring det som skjer her og nå uten kritikk eller dømming og uten å ønske at virkeligheten skulle være annerledes enn det den er akkurat nå. - Michael de Vibe Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Mindfulness = kunsten å mate rett ulv (mentalhygiene) Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Femkanten - fem naturlige kompetanser Bygger på det du allerede har og kan Jes Bertelsen 2007

Femkanten - fem «innganger» til deg selv 1.Kropp. Evnen til å hvile i og være i kontakt med kroppen 2.Pust. Muligheten for å være i kontakt med og følge pusten 3.Hjerte. Kunne lytte til hjertet, øve opp sin evne til vennlighet og empati 4.Kreativitet. Være åpen for den kontinuerlige strøm av impulser fra kropp, sinn og sanser 5.Bevissthet. Bli bevisst oppmerksomheten anne sælebakke, fritt etter Jes Bertelsens modell

HEI – det som er felles 1.Husk pause og girskift Senke tempo eller stoppe helt opp 2. Er som det er Aksept og vennlighet 3. Indre forankring - i femkanten Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

«Gjestehuset» av RUMI Å være menneske er å være et gjestehus. Hver morgen en ny ankomst. En glede, en depresjon, en smålighet, et øyeblikks nærvær kommer som en uventet gjest. Ønsk dem velkommen og ta i mot dem alle! Selv om de er en flokk med skuffelser, som kraftfullt feier huset ditt tomt for møbler. Gi likevel hver gjest en ærbødig behandling. Han renser deg kan hende for å ta i mot nye gleder. Den dystre tanken, skammen, ondskapen, møt dem ved døren leende, og inviter dem inn. Vær takknemlig for alle som kommer, fordi enhver er blitt sendt som en veiviser langt borte fra. Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Progresjon i treningen 1.Egen praksis – formell og uformell trening 2.Øve seg i å ha nærvær og empati med i hverdagen - i aktiviteter og i samvær med andre 3.Trene nærvær og empati med barn og unge Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Positive helsegevinster mindfulness meditasjon De som mediterer jevnlig mer tilfreds enn gjennomsnittsbefolkningen Reduserer angst, stress, og irritabilitet Bedrer hukommelse og reaksjonstid Mental og fysisk utholdenhet øker Bedrer sosiale relasjoner Reduserer kronisk stress og høyt blodtrykk Forbedrer livskvalitet ved alvorlig sykdom Reduserer rus-sug Styrker immunforsvaret - Williams og Penman 2012 Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Forskning mindfulness for lærere Påvirker mental og fysisk helse. Stress og velvære Økt vennlighet og medfølelse overfor andre Mer tunet inn på elevenes behov Oppnår mer støttende relasjoner med elevene Bedre klasseledelse Økt evne til å se helhet og prioritere Mer selv-motiverte Forskningssammendrag, Katherine Weare (2014) Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Hvordan implementere? 1.Gruppetilbud til elever som har behov eller interesse, f eks i midttimen 2.Klassebesøk - Informasjon 3.Systematisk oppfølging av klasser 4.Del av undervisningen 5.Hele skolen Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Suksesskriterier skoleprosjekter 1.Forankret i ledelsen 2.Interesse og motivasjon 3.Avsatt tid 4.Opplæring 5.Enkelhet 6.Øve på fellesmøter 7.Dialog om erfaringer Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Refleksjoner Hva kan mindfulness tilføre psykisk helse og livsmestring i videregående skole? Hvilke muligheter ser jeg på egen skole / i egen kommune? Hva tar jeg med meg herfra i dag for egen del? Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015

Lyst til å lære mer? Kom i gang på egenhånd – Last ned lydspor – Les en bok. Du kan øve deg mens du leser Kurs og utdanning – RBUP, Høgskolen i Gjøvik, Haraldsplass Prosjekt eller undervisning på egen arbeidsplass Mindfulness Norge - Norsk forening for oppmerksomt nærvær Meld deg inn i foreningen. Arrangerer nærværsdager og retreater.

Kontantinfo foredragsholdere Anne Sælebakke Mobil: Anne Grethe Brandtzæg Mobil: