INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I 2012-2013 gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Advertisements

MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Sånn gjør vi det i Rælingen! Bånn gass for fasteaksjonen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Norskfaget i 1. klasse.
Barnesyn og barns medvirkning
Leanreisen i Bamsebo barnehage
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Cafe med elevene.
Møte for foresatte 10.trinn
PALS.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
24 november 2017 Elisabeth Wold
«Det sympatiske mennesket»
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Barnehagenorsk Samling 14
Klubbutvikling oppfølging
Velkommen til foreldremøte
Nyttårsmarsjen februar – 21. mars
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
MatMedSmak.
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT»

INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs i LØFT. Å jobbe med LØFT som satsningsområde har vært meget interessant og givende. Vi ønsker å bruke denne metoden videre i barnehageåret og har laget et lite infohefte til dere foreldre. God lesning, Hilsen alle ansatte i Skaubo Barnehagene

HVA ER LØFT? Løft er en metode som bygger på en løsningsfokusert tilnærming (LØFT) til barns problemer og ferdigheter. Målet er å inspirere barn til å lære seg ulike ferdigheter, løse problemer og kvitte seg med uønsket atferd. Dette er LØFT for barn - hvor filosofien er: "Det du gir mest oppmerksomhet, får du mest av". Løft går altså ut på å flytte oppmerksomheten fra korrigering til bekreftelse og synliggjøring. Hvert barn skal få mulighet til utvikle seg fra sitt eget ståsted og bli den beste versjonen av seg selv. Alle mennesker har ulike ferdigheter de trenger å øve på, og dette gjelder for både voksne og barn. Noen trenger å øve seg på å dele, mens andre kan trenge å øve seg på å vente på tur. Metoden inneholder flere prosesser, og man kan plukke ut de som passer til hver enkelt avdeling, eller hvert enkelt barn.

LØFT VERKTØYENE DEL 1: Lysglimtjakten: Den voksne er aktivt på utkikk etter barns fremskritt og mestring. Gjennom aktiv lysglimtjakt kan vi bidra til at barns positive utvikling skyter fart. Kikke skjevt (redefinere barnet): Gi barna muligheten til å starte med blanke ark hver dag. Alltid være på utkikk etter en mulighet til å fremheve barnets positive handlinger ovenfor barnet, andre barn og voksne. Knipe barnet på fersken: Knipe barnet på fersken i å gjøre positive handlinger. Bruk av barnets navn: Voksne bør være bevisst på å bruke barnets navn ved positive tilbakemeldinger, ikke korrigering. Rød og blå relasjon: En god relasjon bygger på likeverdighet, og det er alltid den voksne som har ansvar for kvaliteten på relasjonen. Blå relasjon innebærer at voksne skaper struktur, orden og forutsigbarhet rundt barnet. Rød relasjon innebærer at voksne gir barnet varme og kjærlighet. Nøkkelen i den gode relasjonen mellom barn og voksen er å fylle på rødt først

LØFT VERKTØYENE DEL 2: Supertilbakemelding: Supertilbakemelding til barn bekrefter og synliggjør ønsket atferd og mestring. Den er personlig (du bruker barnets navn), konkret og handlingsrettet, gjenkjennelig og forståelig for barnet. Supertilbakemeldingen skal avleveres med entusiasme som ferskvare (idet det skjer eller så raskt som mulig etter handlingen har skjedd), og uten noen form for hale (som for eksempel tenk om du kunne gjøre dette litt oftere). Det du gir mest oppmerksomhet, får du mest av: Voksne skal gi mest oppmerksomhet til mestring og ønsket atferd hos barna, og heller bruke lite energi og plass til å markere negative utslag og uønsket atferd Trivselspraten: Trivselspraten er en kort samtale på tomannshånd mellom den voksne og barnet som er avtalt i forkant. Samtalen tar utgangspunkt i en konkret situasjon som barnet har mestret. Samtalen har full fokus mot hva barnet mestrer og er totalt fri for kritikk. Skrytepraten (praisecasting): Skrytepraten er å fortelle en annen om noe fint barnet har gjort eller sagt mens barnet hører på. På denne måten gjør vi barns mestring, små suksesser og lysglimt større i deres hverdag og trekker inn andre i feiringen av fremgang og utvikling.

SLIK JOBBER VI MED LØFT: I Furu Barnehage er vi opptatt av å rose barna for de positive handlingene de gjør. Ved å hele tiden ha et stort fokus på det positive barna gjør, ser vi en stor endring hos barna og ikke minst hos personalet; alle er mer positive og engasjerte ! Det er viktig for oss at barna opplever mestringsfølelse og ser hva de er gode til, og dette hjelper vi barna til gjennom å: Alle barn har sin egen minnebok: de voksne skriver ned positive handlinger og positive kommentarer Skrytestol: barna får sitte på stolen foran de andre barna og voksne og får skryt. Lapper: skriver positive lapper som blir lagt på plassen til barnet eller i lommen Skryte: Skryter av barnet høyt foran foreldrene, andre ansatte og de andre barna.

AVSLUTNING Alle barn opplever gjennom oppveksten fra tid til annen utfordringer som frykt, dårlig vaner eller lærevansker på avgrensede områder. Som oftest er dette midletidlig og forsvinner av seg selv, men det forsvinner enda raskere ved hjelp av gode voksne som setter fokus på det barnet trenger å øve seg på, og gir positive tilbakemeldinger på dette. Ved å jobbe direkte med de ferdighetene barnet trenger, vil denne jobben påvirke miljøet positivt og barnet lærer. En slik måte å arbeide på blant barn, vil gi gode opplevelser, barn får ros og bekreftelser på det de mestrer. Hele personalet får økt arbeidsglede ved å praktisere metoden, Denne arbeidsmåten gir oss ansatte mer arbeidsglede og gjør oss mer motivert for det daglige arbeidet i barnehagene og ikke minst i vår faglige utvikling.