Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem,
Hva er gode læringsmål og hvordan utformes de?
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Forslag til felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Universitetet i Oslo, Etelka Tamminen Dahl.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Refleksjoner og reaksjoner rundt forslaget til et felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Berit Karseth Foredrag seminar om læringsutbytte.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
1 ”Tiden fordrer at det vides meget” Hartvig Nissen 1852.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
the Entrepreneurial Skills Pass
Kvalifikasjonsrammeverk
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kvalifikasjonsrammeverket
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Meta-analyser og systematiske oversikter
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Relevant questions for the Reference Group
Gjennomføring av tilsynet
Økonomiske forutsetninger
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
”Tempora mutantur et nos in illis” – Tidene forandres og vi med dem
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler bilde 8-12

Rammeverk for kvalifikasjoner i Bologna-prosessen –Bologna-erklæringen juni 1999: lett forståelig og sammenlignbart gradssystem med to hovednivåer –Bologna-seminar om bachelorgraden februar 2001 (Helsinki) –Praha-kommunikeet mai 2001 –Dublin Descriptors februar 2002 (bachelor/master), mars og oktober 2004 (doktorgrader, ”short cycle”) –Bologna-seminar om mastergraden mars 2003 (Helsinki) –Bologna-seminar om kvalifikasjonsstrukturer mars 2003 (København) –Berlin-kommunikeet september 2003 –BFUG-arbeidsgruppe (Mogens Berg) –JQI-konferanse om rammeverk februar 2004 (London) –Bologna-seminar om learning outcomes juli 2004 (Edinburgh) –Bologna-seminar om rammeverk januar 2005 (København) –Bergen-kommunikeet mai 2005 –Se

Berlin-kommunikeet Ministrene oppfordrer medlemslandene til å utvikle et rammeverk av sammenlignbare og kompatible kvalifikasjoner for sine høyere utdanningssystemer, der kvalifikasjonene søkes beskrevet i form av arbeidsinnsats, nivå, læringsutbytte, sluttkompetanse og profil. De påtar seg samtidig å utvikle et overgripende rammeverk av kvalifikasjoner for Det europeiske området for høyere utdanning. Innenfor slike rammeverk bør grader gi ulike typer kompetanse. Lavere og høyere grader bør ha forskjellig innretning og profil for å dekke mangfoldet av individuelle og akademiske behov og behov i arbeidsmarkedet. Fullført lavere grad skal gi adgang, i Lisboa- konvensjonens forstand, til høyere grads studier. Høyere grad skal gi adgang til doktorgradsutdanning. Ministrene ber oppfølgingsgruppen undersøke om og hvordan kortere høyere utdanningsløp kan ses i forhold til det første nivået av et rammeverk av kvalifikasjoner for Det europeiske området for høyere utdanning.

Bergen-kommunikeet Vi vedtar det overordnede rammeverket for kvalifikasjoner i Det europeiske området for høyere utdanning, med tre nivåer for grader (inkludert, i nasjonal sammenheng, muligheten for kvalifikasjoner mellom gradsnivåene), allmenne deskriptorer for hvert gradsnivå basert på læringsutbytte og kompetanse, og et definert omfang av studiepoeng for første og andre nivå. Vi forplikter oss til å utarbeide nasjonale rammeverk for kvalifikasjoner som er forenlige med det overordnede rammeverket innen 2010, og til å ha begynt arbeidet innen Vi ber oppfølgingsgruppen om å rapportere om innføringen og den videre utviklingen av det overordnede rammeverket. Vi understreker betydningen av å sikre komplementaritet mellom det overordnede rammeverket for EHEA og det foreslåtte bredere rammeverket for kvalifikasjoner for livslang læring, inkludert både allmennutdanning og yrkesutdanning og -opplæring, som nå er under utvikling både innenfor EU og i deltakerland. Vi ber Europakommisjonen om fullt ut å rådføre seg med alle parter som deltar i Bologna-prosessen etter hvert som arbeidet skrider fram.

Mandat I Prosjektet for utvikling av et nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning i Norge skal: Vurdere begrunnelsene for og gevinstene ved etablering av et rammeverk som grunnlag for en anbefaling om omfang og detaljeringsnivå. Vurdere hvilke prinsipper og elementer rammeverket skal bygge på. Et hovedelement vil være nivåbeskrivelser med vekt på læringsutbytte. Det må vurderes om det er behov for definerte nivåer i tillegg til de formelle gradsnivåene. Vurdere behovet for horisontale inndelinger (fagområde, profil) og eventuelt foreslå kategorier for dette. Avklare hvilken rolle studiepoeng skal spille i rammeverket. Gi anbefaling om formell forankring av rammeverket, f.eks. i forskrift, og om hvordan det skal forvaltes og utvikles videre etter etablering. Sørge for helhetstenkning og nødvendig koordinering med andre nivåer og sektorer i forhold til at rammeverket for høyere utdanning er planlagt å inngå i et helhetlig rammeverk for livslang læring i Norge. Ta hensyn til erfaringer fra andre land i arbeidet.

Mandat II Rammeverket som utvikles, skal: Gi en klar, konsistent beskrivelse av systemet av formelle kvalifikasjoner i høyere utdanning i en form som gjør det mulig å vurdere kompetanse ervervet på andre måter og i andre sammenhenger opp mot de formelle kvalifikasjonene. Være i samsvar med det overordnede rammeverket som er vedtatt på europeisk nivå, jf. kommunikeet fra ministerkonferansen i Bergen. Møte behovene til lærende, høyere utdanningsinstitusjoner og arbeidsmarked. Legge til rette for livslang læring. Bidra til å forenkle godkjenning av norsk høyere utdanning i utlandet og utenlandsk høyere utdanning i Norge. Bidra til å forenkle overgangen mellom utdanning og arbeidsliv

Målgrupper for læringsutbyttebeskrivelser Utdanningssøkende Studenter Arbeidsgivere NB! Læringsutbyttebeskrivelser er av faglig karakter. De må derfor utvikles under sterk medvirkning av vitenskapelig personale innenfor de ulike fagområdene.

Hvordan skal læringsutbytte og kompetanse beskrives? I TUNING er LO definert slik: Learning outcomes are statements of what a learner is expected to know, understand and/or be able to demonstrate after a completion of a process of learning. I US Council for Higher Education Accreditation defineres LO slik: Student learning outcomes are properly defined in terms of knowledge, skills and abilities that a student has attained at the end (or as a result) of his or her engagement in the particular set of higher education experience. I studieplaner eller emnebeskrivelser er det naturlig å bruke intensjonsstyrt futurum: f.eks. Etter fullført studium skal kandidaten kunne: a,b,c…….. I vitnemål kan man f.eks. bruke formuleringer som: ”Dette kan kandidaten: …… eller: kvalifikasjonen tildeles en kandidat som har vist..., kan……..

Dublin descriptorsEQF 1st cycleLevel 6 KnowledgeSkillsCompetence -have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that builds upon their general secondary education, and is typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study; - can apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically demonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study; - have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues; - can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences; - have developed those learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy. - Advanced knowledge of a field of work or study, involving a critical understanding of theories and principles. Advanced skills, demonstrating mastery and innovation, required to solve complex and unpredictable problems in a specialised field of work or study. - Manage complex technical or professional activities or projects, taking responsibility for decision-making in unpredictable work or study contexts. - Take responsibility for managing professional development of individuals and groups.

KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet 1. syk lus -Ha kunnskap om sentrale disipliner og sentrale problemstillinger innenfor fagområdet -Ha tilegnet seg grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor fagområdet -Analysere fagstoff og trekke egne slutninger -Kunne holde seg oppdatert om sentral ny kunnskap innenfor fagområdet -Reflektere over egen faglig praksis -Forstå fagets og utdanningens plass i / relevans for samfunnet -Anvende faglige kunnskaper på konkrete problemstillinger -Treffe og begrunne faglig relaterte beslutninger -Kunne søke, behandle og vurdere informasjon kritisk -Kunne skrive en resonnerende tekst -Beherske relevante faglige verktøy og teknikker -Ha grunnleggende IKT-kompetanse og beherske verktøy som er relevante for fagområdet -Skal kunne formidle både skriftlig og muntlig informasjon,teorier, ideer, problemstillinger og løsninger innen eget fagområde -Skal kunne strukturere og tilrettelegge for egen læring -Skal kunne arbeide både selvstendig og som medlem i en gruppe

Dublin descriptorsEQF 2nd cycleLevel 7 KnowledgeSkillsCompetence -have demonstrated knowledge and understanding that is founded upon and extends and/or enhances that typically associated with Bachelor’s level, and that provides a basis or opportunity for originality in developing and/or applying ideas, often within a research context; - can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; - have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgements with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgements; - can communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning these, to specialist and non-specialist audiences clearly and unambiguously; - have the learning skills to allow them to continue to study in a manner that may be largely self-directed or autonomous. - Highly specialised knowledge, some of which is at the forefront of knowledge in a field of work or study, as the basis for original thinking. - Specialised problem-solving skills required in research and/ or innovation in order to develop new knowledge and procedures and to integrate knowledge from different fields. -Manage and transform work or study contexts that are complex, unpredictable and require new strategic approaches. - Take responsibility for contributing to professional knowledge and practice and/or for reviewing the strategic performance of teams.

KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet 2. Syk lus -ha bred generell kunnskap i faget/disiplinen og dybdekunnskaper innenfor et avgrenset område -kjenne til og kunne bruke relevante metoder for forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte -ha kunnskap om grunnleggende vitenskaps­ teoretiske problemstillinger - kunne anvende sine faglige kunnskaper reflektert og kritisk og reflektere over egen faglig praksis kunne anvende sine faglige kunnskaper på andre områder. -strukturere og formulere komplekse faglige resonnementer -arbeide selvstendig med problemløsninger på grunnlag av faglige kunnskaper - kunne anvende fagstoff på en innovativ måte - gjennomføre et avgrenset forsknings­- eller utviklingsprosjekt under veiledning - kunne anvende sin faglige innsikt i nye og ukjente situasjoner Beherske IKT- verktøy som er nødvendige for å gjennomføre et selvstendig arbeid innenfor fagområdet -Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten på eget fagområde -skal kunne kommunisere fagstoff ved hjelp av et sekundærspråk -Selvstendig fortsette egen kompetanse- utvikling og spesialisering -Skal kunne arbeide selvstendig uten veiledning

Skjema for beskrivelse av læringsutbytte KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet

Skjema for beskrivelse av læringsutbytte KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet

Skjema for beskrivelse av læringsutbytte KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet

Skjema for beskrivelse av læringsutbytte KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet

Skjema for beskrivelse av læringsutbytte KunnskaperFerdigheterGenerell kompetanse IKTKommunikativSelvstendighet