Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidet med nasjonale læringsmål og nasjonal delprøve i medisinsk grunnutdanning
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin og odontologi

2 Ingen rammeplan, men flere «styringsdokumenter» for legeutdanningen
HOD Samhandlingsreformen Meld. St.: primærhelsetjenesten, folkehelse etc KD Samspillsmeldingen Fokus på Kvalitet i høyere utdanning Dokumentasjonskrav HDir Økende antall ”drivere” for legeutdanningen Legeforeningen UHR ( jfr felles innholdsdel) KS Pasient/interesseorganisasjoner

3 Utfordringer mht nasjonal harmonisering av kompetansekrav (LUB) og eksamen/delprøve i medisinsk grunnutdanning Universitetenes akademiske frihet Ulike studiemodeller/studieplaner Ulike regionale utfordringer mht kompetanse Hjelp i revisjonsarbeid – eller hemsko? ( jfr rammeplaner) Benchmarking Tilbakemelding til studentene Nyutdannede legers konkurranse om turnusplasser og LIS Nyutdannede legers konkurranse om forskningsstipend i Norge og EU/NIH Regulering av utenlandsutdannede utenlandske legers virksomhet i Norge

4 Kvalitet i høyere utdanning Kvalitetssikring av alle studiesteder
Hvorfor nasjonale læringsmål (LUB) og nasjonale eksamener i høyere utdanning Bolognaprosessen Kvalitet i høyere utdanning Kvalitetssikring av alle studiesteder Kvalitetsheving av utdanningene NOKUT forsøksordning med nasjonal eksamen for sykepleier-, ingeniør- og lærerutdanningene Nasjonal eksamen eller delprøve i medisin?

5 Nasjonale kompetansekrav (LUB) i medisinsk grunnutdanning
Studentene ønsker det (i mange år) Fakultetene ønsker det Omfattende harmoniseringsarbeid! Trinnvis modell: Praktiske ferdigheter (prosedyrer) Kliniske undersøkelser Overordnede læringsmål, domenespesifikk kjernekompetanse Teoretisk kunnskap Praktiske ferdigheter Vitenskapelig og profesjonell kompetanse

6 Nasjonale kompetansekrav (LUB) i medisinsk grunnutdanning
Status for arbeidet: Praktiske prosedyrer Ferdighetsnivå Nasjonal arbeidsgruppe nedsatt studieåret 2014/15 Sluttrapport foreligger. Kliniske undersøkelser Nasjonal arbeidsgruppe nedsatt studieåret 2015/16 Kjernekompetanse / Overordnede læringsmål Prosess-vedtak nasjonalt utdanningsmøte høsten 2015

7 Klinisk ferdighetstrening
Både diagnostiske og terapeutiske prosedyrer Tilegne seg grunnleggende kompetanse i ulike praktiske ferdigheter – enkle og mer sammensatte Medisinske utdanning – tilfredstillende kunnskap, kliniske ferdigheter og holdninger

8 Definert 110 ulike prosedyrer (76+34)
Medisinske prosedyrer Kirurgiske prosedyrer Akuttmedisinske prosedyrer Laboratorieprosedyrer Prosedyrer i gynekologi og obstetrikk Prosedyrer i pediatri Prosedyrer i ØNH- og øyesykdommer Prosedyrer i hudsykdommer Demonstrerte prosedyrer (34)

9 Nasjonal delprøve eller eksamen i medisin ?
Fakultetene ønsker det (høst 2013) Studentene svært engasjert Omfattende prosess: Først: Felles kompetansekrav Så: Nasjonal delprøve Nasjonal arbeidsgruppe nedsatt studieåret 2015/16 Rapporterer til dekanmøtet i medisin 2016

10 «En nasjonal eksamen kan legge sterke føringer for hvordan alle landets medisinutdanninger legges opp» - Eivind Valestrand (Nmf)

11 Vi er ikke først ute mht nasjonal harmonisering
Nasjonal plan for profesjonsutdanning i psykologi Utarbeidet for Nasjonalt profesjonsråd for psykologiutdanning Basalfag 90 sp Forskningsmetode 60 sp Klinisk teori og ferdighetsopplæring 90 sp Praksis 60 sp Støttedisipliner, fordypning 60 sp

12 The Tuning Project (Medicine) www.tuning-medicine.com
Learning outcomes/Competences for Undergraduate Medical Education in Europe EU prosjekt fra 2004, koordinert fra U of Edinburgh Under overoppsyn av MEDINE thematic network for medical education in Europe

13 Overarching outcome Principle 1 Doctor as a scientist and scholar
Tomorrow’s Doctors Outcomes and standards for undergraduate medical education Overarching outcome Principle 1 Doctor as a scientist and scholar Principle 2 Doctor as a practitioner Principle 3 Doctor as a professional General Medical Council, 2009

14 The Scottish Doctor (www.scottishdoctor.org)
The Scottish Deans Medical Curriculum Group Teaching Deans of the 5 medical schools Learning outcomes for the Medical Undergraduate in Scotland: a foundation for Competent and Reflective Practitioners Tre primære elementer What the doctor is able to do How doctors approach their practice The dcotor as a professional 12 domener Clinical skills Practical procedures Patient investigation Patient management Health promotion and disease prevention. Communication Medical informatics Basic, social and clinical sciences and underlying principles Attitudes, ethical understanding and legal responsibilities’ Decision maing skills and clinical reasoning and judgment The role of the doctor within the health service Personal development

15


Laste ned ppt "Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google