Kompetanseheving Traumebevisst omsorg Organisasjonskultur dag 2 Flekkefjord 19. april 2016 Aud Ørnes og Ruben Gausdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Norges Musikkhøgskole
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Positiv ledelse av barn
- roller og forventinger
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Diabeteskofferansen Ledere
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,
Teambygging og fasilitering
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
Lek og Læring i barnehagen
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Aggresjon.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Synlighet og oppslutning
1 Kommunikasjon.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Norges Musikkhøgskole
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseheving Traumebevisst omsorg Organisasjonskultur dag 2 Flekkefjord 19. april 2016 Aud Ørnes og Ruben Gausdal

God morgen Norge - Vinnie

Speed - date

Agenda for 19. april – Diversity Icebreaker – Lunsj og mingling – Fortsetter der vi slapp – De sporene livet har satt Hvem er jeg? Hvem er de andre? Hvordan oppfatter de andre meg?

Bjørn Z Ekelund 6

Vi innehar alle en blå, rød og en grønn preferanse. Vi kan alle ta frem den preferansen som situasjonen krever. Det som er vår opprinnelige preferanse går av seg selv – de andre egenskapene må vi ha litt mer fokus på for å få til. 7

Personer med Blå preferanse Konkrete og praktiske Ting skal være nyttig og tjene en hensikt Kommunikasjonens formål er å sørge for at oppgaver blir løst på en presis måte I beslutningsprosesser er de tilhengere av at fakta legges frem, og at argumenter veies ut fra nytteverdi og måloppnåelse. De er opptatt av at resultatet skal være presist og riktig på detaljnivå 8

Fortsettelse Blå Tendens til å tenke seg om og vurdere konsekvenser før de sier noe eller gjør noe konkret Fokuserer målrettet i den hensikt å fullføre en jobb Lite dominante sosialt, ikke de som prater om følelser eller lar seg rive med i fantasiens verden De oppsøker ikke spenningen for spenningens skyld Det er ikke impulsiviteten som styrer hverdagen og spontane innspill blir mest sett på som forstyrrelser Hva som er gjort tidligere blir vektlagt med tanke på hva som er å foretrekke fremover 9

Blå bør være oppmerksomme på: Ikke strekk dere for langt i forhold til gruppen og ledelsen, på bekostning av dere selv Kjenn etter hva som er din egen grense og gi utrykk for dette tidlig Vær klar over at andre i større grad vektlegger relasjoner og være bevisst egen motstand mot forandring 10

Personer med rød preferanse Liker å være sammen med andre mennesker Personlig og entusiastisk budskap er viktig for å vinne frem Oppnår lett trygg og åpen dialog med andre Åpne om egne følelser Viser respekt og tålmodighet over for andre Harmonien i den sosial sammenhengen er viktigst, noe som gjør at konkret arbeid kan bli nedprioritert Kommunikasjonens formål er å sørge for inkludering og samhold 11

Fortsettelse av Rød Spontane og impulsive i møte med andre Den følelsesmessige biten er mer viktig enn handling og konkrete ideer Er bevisst på at de selv kanskje tar for stor plass Sørger for inkludering og respekt på tross av forskjellighet Mindre ambisiøse i å nå målsettinger og kan være vanskelig å få samlet til fokusert innsats over lengre tid 12

Fortsettelse Rød Historiske fakta og klare analyser blir mindre viktig i forhold til å skape en løsning gjennom samtale her og nå Oppofrende i den hensikt å kunne sørge for tilfredshet og harmoni 13

Rød bør være oppmerksomme på Sørg for struktur og kontinuitet i arbeidsoppgavene Vær obs på at ikke alle andre har like lett for å ta ordet og si ting Respekter andres behov for ro og konsentrasjon 14

Personer med grønn preferanse Trigges lett av nye ideer og muligheten til å gjøre ting annerledes Uvanlige og utradisjonelle ideer og løsninger vekker deres entusiasme Liker å dukke ned i problemstillinger samtidig som de leter etter helhetsforståelse og nye vinklinger på oppgaven Ambisiøse med høye mål og morgendagens muligheter 15

Fortsettelse grønn Tendens til å markere seg, gjerne rask med tanker og ideer som kan legge føringer for videre fokus Lar seg lett rive med i luftige og spennende diskusjoner Impulsivitet og kreativitet er hverdagsformen Kan bruke følelser og opplevelse av skjønnhet som inspirasjon og begrunnelse for hva de synes er viktig Tenker seg ikke lenge om og vurderer ikke konsekvenser før de sier noe eller gjør noe konkret Gode i idedugnader, men ikke nødvendigvis de som har mest tålmodighet til å fullføre jobben 16

Fortsettelse grønn Selvdisiplin, tålmodighet, orden og detaljer og det å være pliktoppfyllende er ikke karaktertrekk som dominerer deres hverdag Kan være dominante sosialt, og ikke så føyelige når det gjelder å kunne tilpasse seg gruppens rådende ideer Opptatt av verdier – og uavhengighet er en viktig verdi Beskjedenhet er ikke en dyd, og oppofrelse til organisasjon og fellesskap usannsynlig med mindre det er knyttet til sterke verdibaserte aktiviteter 17

Grønn bør være oppmerksomme på Slippe andre til og vise hensyn og respekt overfor andres måter å tenke og angripe problemstillinger på Stagge egen utålmodighet og arbeide for forankring av egne ideer hos andre 18

Har du blå, rød eller grønn preferanse? Hvordan stemmer resultatet med din erfaring? Hvor typisk er beskrivelsen for din farges preferanse for deg? I hvilke sammenhenger er du annerledes? 19

Gruppearbeid – fleksibilitet i roller Hvilken rolle (farge) er det vanskeligst for deg å ta? I hvilke situasjoner er det lettest for deg å ta den ”vanskeligste rollen” Hva er de andre gruppemedlemmenes erfaring med deg i forhold til du ulike rollene (fargene) Hvordan kan du opptre for å komme ut av dine vanlige roller i møte med andre 20

Selvinnsikt Unike personlige kvaliteter  Bli mer klar over egen stil og væremåte  Romslighet og toleranse for forskjellighet  Kommunikasjon og samspill  Tåle å se på seg selv – og gi og få tilbakemelding  Teamets samlede ressurser 21

Gabriellas song

0 til 6 år Omgivelser Beskjeder Oppdagelser Verdier Preging 14 til 20 år Venner Grupper Grupperolle Identifikasjon Sosialisering 20 + Milepæler Vekkende begivenheter Revurdering Modning 7 til 13 år Forbilder Helter Antihelter Drømmer Modellering Livserfaring og livsvisdom Livet leves forlengs og forstås baklengs - Søren Kierkegaard 23

Verdier – hvorfor? Hvilke egenskaper er det du setter mest pris på hos deg selv? Hvilke egenskaper har du, som du ønsker at du ikke hadde/ jobber for å gjøre mindre av? Hvilke egenskaper setter du mest pris på hos andre? Hvilke egenskaper hos andre er det som irriterer deg mest. 24

Tilbaketrekning Selvangrep Unnvikelse Angrep mot andre Skammens kompass

The Power of vulnerability

Regler for konstruktiv kommunikasjon ”vennlighet som strategi” 1.Jeg snakker for meg selv 2.Jeg er ”her og nå”, ikke ”der og da” 3. Jeg sjekker ut tolkninger og tror på svaret 4. Jeg snakker med – ikke om 5. Jeg tar ansvar for meg selv og egen læring 6. Jeg unngår formuleringen: ”Jeg føler at....” 7. Jeg sier det jeg mener, og gjentar ikke argumenter 8. Jeg forteller hva jeg trenger, i stedet for å kritisere 9. Jeg har rett til å feile og å bytte mening 10. Jeg har rett til å vise følelser 11. Jeg har lov å spørre, men har ikke krav på svar

Jeg tar ansvar for mine egne følelser og reaksjoner Jeg verdsetter de andres forskjellighet fra meg (og fra hverandre) Jeg tar imot tilbakemelding og veiledning med takknemlighet og jeg lytter nøye Jeg gir tilbakemelding og veiledning til mine kolleger når de ber om det, - og når jeg mener det er nødvendig Slik kan jeg bidra

HJEMMEOPPGAVE - Profesjonell identitet Hvor kommer jeg fra Situasjoner og hendelser som har formet meg profesjonelt Dagens ståsted Hvem er jeg på denne arbeidsplassen? Mitt bidrag til å skape en god og effektiv arbeidsplass Hvor er jeg på vei Hva har jeg lyst til å bidra med fremover for at vi skal lykkes med å heve kompetansen på traumebevisst omsorg ? 29 Identiteten formes gjennom fortellinger om min utvikling

Avslutning