22.11.01 Informasjonsferdigheter 1 Biblioteksentralen November 2001 Jan-Arve Overland prosjektleder i LiNK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sommervikar i Blend.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Tidligere læreplaner.
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
PBL - PROSJEKT.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Internett som pedagogisk verktøy NPD-seminar 2001 Jan-Arve.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Vurdering for læring i Fysikk 1
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsferdigheter 1 Biblioteksentralen November 2001 Jan-Arve Overland prosjektleder i LiNK

Informasjonsferdigheter 2 Utfordring Informasjonssamfunnets malstrøm kverner raskere og raskere og alle involverte streber med å holde tritt med den informasjons-eksplosjon som Internett er uttrykk for. Samtidig skjerpes også kravene til et aktivt forhold til kildekritikk i en tid hvor "alle" kan publisere på nettet. Hvordan overleve dette?

Informasjonsferdigheter 3 Skriveoppgave 1 Vi utsettes stadig for en økende informasjonsflom. Hvilke utfordringer står vi overfor i den forbindelse?

Informasjonsferdigheter 4 Den fjerde kulturelle ferdighet: – Vite når man har behov for informasjon og hva slags informasjon man trenger – Kunne stille spørsmål innen et problemområde – Kunne identifisere informasjon som er relevant for problemstillingen – Vite hvordan man skal søke relevant informasjon – Kunne vurdere og sammenligne informasjonen – Kunne velge ut, strukturere og bearbeide informasjon – Kunne presentere informasjon Kan Internett brukes her?

Informasjonsferdigheter 5 De 7 fasene Planleggingsfasen Inspirasjonsfasen Problemformuleringsfasen Informasjonsinnhentingsfasen Bearbeidingsfasen Presentasjonsfasen Oppfølgingsfasen

Informasjonsferdigheter 6 Pedagogiske forutsetninger Læring skjer alltid i en sosial sammenheng Kunnskap kommuniseres via språket Kunnskap sees som en prosess Læreren som veileder Vi konstruerer selv vår kunnskap Veilederne må selv beherske arbeidsmetodikken Motivasjon, refleksjon og skriftliggjøring Den tredje pedagogen – arbeidsmiljøet Ny innsikt integreres med tidligere erfaringer

Informasjonsferdigheter 7 Skriveoppgave 2 Hvilke av de pedagogiske forutsetningene er du enig i? Begrunn svaret.

Informasjonsferdigheter 8 Planleggingsfasen Under planleggingsfasen er det viktig at man først klargjør hvilke mål man vil oppnå og deretter spørre seg hvilke arbeidsformer – de synlige fysiske aktivitetene som forelesning, gruppearbeid, pararbeid, rollespill etc.- som best fremmer de arbeidssett – refleksjon, problemløsing, reproduksjon, eksperimenter - som etterstreves.

Informasjonsferdigheter 9 Inspirasjonsfasen Det er viktig at vi tar oss tid til denne fasen La elevene lytte, skrive, lese etc. Dagbok som verktøy for refleksjon Kategoriseringsøvinger ut fra tankekart – Skrive for å lære Stimulere den kommunikative kompetansen ved at elevene arbeider med noe de er nysgjerrig på Bruke oppslagsverk for overblikk og begrepsforklaringer

Informasjonsferdigheter 10 Problemformuleringsfasen ” Vi må formulere oss for å vite hva vi selv tenker.” ( Forfatteren Aidan Chambers) Betydningen av denne fasen kan sammenlignes med viktigheten av satsplanken for en lengdehopper. Hvis lengdehopperen treffer planken presist, blir sluttresultatet mye bedre enn om han bommer på planken. La elevene skaffe seg forkunnskaper Øve elevene i tankeprosesser Ideskisse Problemformuleringstrappen Veileders oppgave

Informasjonsferdigheter 11 Veileders oppgave I denne fasen er veileders oppgave å hjelpe eleven til å bearbeide ideen og gjøre problemstillingen klar og avgrenset. Det skjer ved at du ber eleven fortelle om ideen. Du stiller spørsmål som hjelper eleven til å tenke videre og motivere dem til å finne svar på spørsmålet. Gode spørsmål i veiledningsfasen: – Hva kan jeg hjelpe deg med? – Hva ønsker du å snakke om? – Hva handler oppgava om? – Hva er det du vil fokusere på? – Hvem skal lese dette? – Hva skal du skrive om? – Hva er det viktigste? – Hvem er mottakeren? Se også:

Informasjonsferdigheter 12 Skriveoppgave 3 I læreplanen i norsk står det at elevene skal kunne bruke biblioteket til å finne det stoffet de trenger. Diskuter med en kollega hva dette krever av læreren, bibliotekaren og eleven.

Informasjonsferdigheter 13 Informasjonsinnhentingsfasen Kildeuniverset Egenskaper ved trykte medier Egenskaper ved Internett Særtrekk ved Internett Informasjonssøkingsstrategi

Informasjonsferdigheter 14 Kildeuniverset Paratviten – Den kunnskapen vi har – starte her Muntlige kilder Skriftlige kilder – Papirbaserte – elektroniske

Informasjonsferdigheter 15 Egenskaper ved trykte medier Varig kilde Varig medium Klar bibliografisk beskrivelse Ofte evaluert av en forlegger Kostbart å publisere og markedsføre

Informasjonsferdigheter 16 Egenskaper ved Internett Midlertidig kilde Uklare og mangelfulle bibliografiske data Informasjon ofte ikke evaluert Meget rimelig å publisere og markedsføre Fritt fram for alle – de mest fanatiske er de mest aktive

Informasjonsferdigheter 17 Særtrekk ved Internett Toveis – kommunikasjonskanal Interaktivt Massemedium/individuelt medium Leseren kontrollerer informasjonstrømmen Øker informasjonsflommen Informasjonen kan hentes inn raskt Man kan spre informasjon raskt og billig Få utført tjenester

Informasjonsferdigheter 18 Skriveoppgave 4 Hvilke erfaringer har du selv med Internett som kilde?

Informasjonsferdigheter 19 Informasjonssøkingsstrategi 1. Gå til generelle kilder – Håndbøker: mappe/ny_index.htm Håndbøker – Ordbøker: mappe/ny_generell.htm Ordbøker – Leksika Leksika – Tips:

Informasjonsferdigheter 20 Informasjonssøkingsstrategi 2. Bruk databaser: Bruk databaser – – –

Informasjonsferdigheter 21 Informasjonssøkingsstrategi 3. Kommersielle baser og tjenester: Kommersielle baser og tjenester – – – ma=sp ma=sp

Informasjonsferdigheter 22 Informasjonssøkingsstrategi 4. Sjekk organisasjoner på nettet: Sjekk organisasjoner på nettet Søk i nyhetsarkiv : Søk i nyhetsarkiv Søk i offentlig informasjon: Søk i offentlig informasjon – – Søk i guider: Søk i guider Søk i kataloger: Søk i kataloger Søk ved hjelp av søkemotorer: Søk ved hjelp av søkemotorer –

Informasjonsferdigheter 23 Skriveopppgave Hva nytt lærte du den første dagen? Hva kan du bruke dette til?

Informasjonsferdigheter 24 Kildekritikk Vær alltid kritisk Ha fokus hva du er på jakt etter Sjekk andre kilder Hvem er senderen? – – Autoritet Aktualitet Hva slags nettsted? Hva er budskapet? Hvem er mottakeren? Finnes det alternativ informasjon?

Informasjonsferdigheter 25 Presentasjon Reisebrev: Reisebrev Skoleavis: Skoleavis Ungdomsavisa: Ungdomsavisa Prosjektarbeid: Prosjektarbeid – – Mzoon:

Informasjonsferdigheter 26 Kurssider Se ellers: Da avslutter vi her: