Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ledersamling barnehage juni 2013.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Flere barnehagelærere!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
De yngste barna i barnehagen
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Barnehagepolitisk offensiv
Siste året i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning

Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm på minst 50 % av de ansatte Delmål Barnehagen skal anerkjennes og behandles som utdanning Barnehagelæreren skal anerkjennes og behandles som andre lærere Barnehagens innhold og betydning blir debattert i offentligheten

To hovedløp Politisk påvirkning: Barnehagelærernorm på minst 50 % av bemanningen Opinionspåvirkning: Barnas utdanning starter i barnehagen

Forskning viser… Høy kvalitet beskrives i stor grad som barnehager der personaltettheten er stor, det er et stabilt personal og personalet har god utdanning. Interaksjon mellom ansatte og barn i barnehagen er en av nøkkelfaktorene som løftes fram som positiv for små barns læring og utvikling. En annen faktor er at det bør arbeide erfarne og sensitive voksne som kan skape et stressfritt miljø. Barnehager med høy kvalitet er vesentlig for barns kognitive, sosiale og språklige utvikling.

Utdanning og forskning Biestas tre dimensjoner for utdanning: Subjektivering Sosialisering Kvalifisering Tre forskningskategorier om kvalitet i barnehagen: Strukturkvalitet Prosesskvalitet Resultatkvalitet

Barnehagelæreren har betydning for… 1.Samspillet mellom barn og ansatte 2.Vennskap 3.Barnas lek Disse tre forholdene danner grunnlaget for barns danning, læring og allsidige utvikling. Hvorfor gjør barnehagelæreren en forskjell?

På Vildes veier

På Vildes veier – Director’s cut

1. Samspill mellom barn og ansatte De ansatte i barnehagen skaper forutsetninger for: Barns opplevelse av seg selv Barns selvutvikling

Relasjonskompetanse ”Kunnskapen brukte Fiona til å gi Vilde tid til å betrakte sine omgivelser før hun begynte å leke med Ahmed. Fordi hun visste noe om at dette er viktig for enkelte barn. Likevel var hun alltid i nærheten, klar til å gi et bekreftende blikk eller en hjelpende hånd om det trengtes.” Følelesesinntoning Sosial referering

2. Vennskap De ansatte skaper forutsetninger for: At vennskap oppstår At barn klarer å holde på en venn

3. Lek De ansatte i barnehagen skaper forutsetninger for: At barn får noen å leke med At barns lekende uttrykk blir tatt på alvor At det barn selv anser som viktigst blir ivaretatt

4. Demokratisk dannelse De ansatte skaper forutsetninger for: Barns demokratiske deltakelse Barns gryende demokratiske forståelse

The Good, The Bad & The Ugly ” Gjør dere en risikovurdering i forbindelse med så store omveltninger som barnehageløftet innebærer?” - Professor i barnehagepedagogikk, Berit Bae

På Vildes veier

Gruppediskusjon 1.Hvordan er pedagogdekningen i deres land? 2.Er pedagognormering en kampsak i deres forbund? 3.Er det et tydelig skille mellom assistenter og pedagogers oppgaver i de ulike nordiske landene? 4.Hvordan kan det jobbes systematisk i for å synliggjøre barnehagelærerens betydning?