Sanksjonsutvalg – hvem, hva hvordan? Advokat Morten Justad Johnsen, Bull & Co Advokatfirma AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Advertisements

IDRETTENS SANKSJONSSYSTEM -
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Konflikter i klubber Arild Groven / Stjørdal.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Lovendringer Idrettstinget 2015 Henriette Hillestad Thune, juridisk sjef, NIF.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Styreprotokoll- til hjelp eller besvær? Kathinka Mohn, advokat og medlem av NIFs appellutvalg.
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Innsyn og adgangsbegresning
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Idrettsforsikring - sammendrag
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Barneidrettsbestemmelsene
Fellesmøte Fellesmøte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Forbundets etiske retningslinjer
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Buskerud Idrettskrets ting 2018
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Særforbundsmøte med årsmøte i SFF 2017
Stortings- og idrettsvalget 2017
Sentrale lover og regler
1. Hvor gammel må du være for å sitte i et styre?
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Evaluering av Hovedavtalen
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Anbudsprosessen - Klage
Utskrift av presentasjonen:

Sanksjonsutvalg – hvem, hva hvordan? Advokat Morten Justad Johnsen, Bull & Co Advokatfirma AS

Innledning Sanksjonsutvalg i idretten «Hvem» Sanksjonsutvalg i særforbund, ikke domsutvalg og sanksjoner på klubbnivå «Hva» Virkeområde, dvs. hvilke type saker skal utvalget behandle «Hvordan» Skal utvalget oppnevnes av styret eller velges av tinget, saksbehandlingskrav, ankemuligheter, valgbarhet for medlemmene etc. 2

Innledning (forts.) Sanksjonsutvalg ikke definert i NIFs lov Alle særforbund har sin egen løsning Ulike navn, som f. eks: disiplinærutvalg, tvisteutvalg, lov og disiplinærutvalg, doms- og disiplinærutvalg, appellutvalg etc. Styreoppnevnt/tingvalgt Ulik myndighet/oppgave fra forbund til forbund Ulike saksbehandlingskrav Ulik ankeadgang 3

Sanksjonering etter loven Hovedsakelig fire områder hvor det gis hjemmel til «sanksjonering» (felles for disse er at de regulerer adferd): 1. Fratakelse av medlemskap – NIFs lov § 10-6 Behandles av styret og årsmøtet - klubbnivå 2. Alminnelige disiplinærforføyninger – NIFs lov § 11-1: Behandles av særforbundets administrasjon og/eller særforbundsstyret 3. Kamp- og konkurranseregler – NIFs lov § 11-2: Behandles av dommere på banen, men ofte ankemulighet til særforbundets administrasjon, forbundsstyret og/eller sanksjonsutvalg 4. Straffesaker – NIFs lov §§ 11-3 flg.: Behandles av NIFs doms- og appellutvalg 1. 4

Behovet for sanksjonsutvalg Idrettstinget 2011 vedtok ett felles domsutvalg for hele idretten Særforbundene fratatt sine domsutvalg, som ofte behandlet alle typer sanksjoneringssaker innen forbundet, også etter §§ 11-1 og 11-2 Vedtaket aktualiserte derfor behovet for mere enhetlige sanksjonsutvalg i særforbundene – spesielt i «adferdssaker» av mindre grov karakter Rettsliggjøringen av idretten nødvendiggjør også at tvistesaker løftes vekk fra administrative og politiske organer, og over til domsorganer Politikerne og byråkratene bør ikke gi sanksjoner 5

Sanksjonsutvalgets virkeområde Hovedsakelig to typer saker sanksjonsutvalget bør behandle! 1. Alminnelige disiplinærforføyninger, NIFs lov § 11-1 Saker av «middels» alvorlig karakter, men som ikke er straff Saker hvor styret og/eller administrasjonen er involvert Saker som bør avgjøres av et uavhengig organ Saker hvor det kreves et visst nivå av forsvarlig saksbehandling, eks. skriftlighet, kontradiksjon og opplysning av saken Sanksjonsutvalget må være bevisste på at saken behandles etter 11-1 og at sanksjonene derfor må være innenfor bestemmelsens kompetansebegrensninger 6

Sanksjonsutvalgets virkeområde (forts.) 2. Saker etter kamp- og konkurranseregler, NIFs lov § 11-2 Sakene behandles etter særforbundets kamp- og konkurranseregler Fleridrettsforbund – sanksjonsutvalget kan settes med medlemmer med særlig kompetanse Sanksjonsutvalget må være bevisste på at saken behandles etter 11-2 og sanksjonene må være innenfor bestemmelsens kompetansebegrensninger NB § 11-2 er ikke en selvstendig hjemmel til å gi sanksjoner. Det gir kun hjemmel for særforbundet til å ha egne kamp- og konkurranseregler 7

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? Saker som innebærer brudd på straffebestemmelsene i NIFs lov § 11-4 skal til NIFs domsutvalg. For andre saker kreves en konkret vurdering. Det vanligste problemstillingen: Forholdet er så grovt at kompetansebegrensningene i §§ 11-1 og 11-2 ikke passer. Forholdet den krever sanksjoner etter NIFs lov §

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? Eks fra Bergens Tidende: «Under det ampre lokaloppgjøret kokte det over for fotballspilleren fra Os. Nå er 28-åringen dømt til 45 dagers betinget fengsel for å ha slått ned motspilleren. Like før slutt lå osingene under 2-3 for gjestene fra Sotra. Det hadde vært høy temperatur og sportslige ufinheter gjennom hele kampen. Når 28-åringen blir felt, svarer han med å slå motspilleren i ansiktet. Øygard-spilleren havner på sykehus med to brudd i kjevebeinet, og blir sykemeldt i over en måned.» 9

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? (forts.) Forholdet krever grundig saksbehandling som ikke ivaretas av sanksjonsutvalget Grensen for tillatt adferd kan variere fra idrett til idrett: Eks golf/ishockey Type sak: Dersom saken ikke er særidrettslig kan det være klokt å sende den til NIFs domsutvalg. For eksempel: Seksuell trakassering, vold, brudd på barneidrettsbestemmelsene, økonomiske misligheter etc. Sikrer lik behandling av like saker! 10

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? (forts) Dersom forholdet er politianmeldt/domfellelse i sivile domstoler NB Ikke dobbeltstraff 11

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? (forts) 12

Hvilke saker bør løftes til NIFs domsutvalg? (forts) Eks fra NRK.no: «Det var under semifinalen i NM mellom Sarpsborg BK og Ullevål i mars 2013 at svenske Sebastian Rundqvist skal ha blitt slått i ansiktet med en bandykølle. Svensken fikk ødelagt fem tenner. Han hevdet i ettertid at han ble slått i ansiktet med kølla mens han lå nede og spillet var blåst av.hevdet i ettertid at han ble slått i ansiktet med kølla – Det store spørsmålet er om volden har blitt utført med viten og vilje, eller om det var et uhell. Kommer man til at det dreier seg om et uhell, så er nok heller ikke dette straffbart, uansett om det var avblåst eller ikke. Var det ikke et uhell, så er det straffbart uansett om det var i eller utenfor spill, sier aktor i saken Petter Espedal Hohmann til NRK.no.» 13

Adferdsregler Dersom særforbundet skal opprette et sanksjonsutvalg bør det vurdere å utforme adferdsregler i tillegg til kamp- og konkurranseregler for særforbundet. Gir hjemmel for sanksjonen NB Bot etter 11-1 må uansett fremgå av et skriftlig regelverk som er gjort kjent i organisasjonen 14

Saksbehandling 11-1 og 11-2 stiller minimumskrav til saksbehandlingen Dersom særforbundet oppretter et sanksjonsutvalg bør det utformes egne saksbehandlingsregler tilpasset den enkelte idrett Ankeadgang/klageadgang: Ikke krav om dette etter NIFs lov § 11-1 og 11-2 Adgangen må tilpasses behovet til den enkelte idretten, som for eks. krav til hurtig avgjørelse vs. grundig avgjørelse. Eks. Straff må tildeles før neste kamp. NB Medlemmene forventer klageadgang og uavhengige dommere 15

Styreoppnevnt eller tingvalgt sanksjonsutvalg? Særforbundet velger selv om sanksjonsutvalget skal være styreoppnevnt eller tingvalgt. Styreoppnevnt sanksjonsutvalg: Gir fleksibilitet ved at man kan bytte ut dommere i tingperioden og bytte ut dommere ut i fra hvilken kompetanse som er nødvendig. Viktig at det står i loven at styret ikke kan instruere utvalget 16

Styreoppnevnt eller tingvalgt sanksjonsutvalg? (forts.) Tingvalgt sanksjonsutvalg: Sikrer uavhengighet fra styret/administrasjon Styret og administrasjon kan være part i saken Rettsliggjøringen har gjort medlemmene mere oppmerksomme på sine rettigheter og vil kunne reagere dersom det er styret som oppnevner dommerne 17

Valgbarhet NIFs lov § 2-5 (3), lyder slik; «(3) En person kan ikke samtidig innen ett organisasjonsledd inneha mer enn ett av følgende verv: medlem av styre, valgkomité, kontrollkomité, lovutvalg, revisor, sanksjonsutvalg, domsutvalg, appellutvalg.» (Min understrekning) Bestemmelsen gjelder for tingvalgte utvalg, ikke styreoppnevnte. 18

Takk for oppmerksomheten 19