FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Advertisements

Hvorfor foreldremedvirkning?
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Forskrift til Opplæringslova Kapittel 1, §1-8 Opplæring i framandspråk, språkleg fordjuping og arbeidslivsfag i grunnskulen Skulen skal tilby opplæring.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Grunnlaget for innspillet
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Alternative utdanningsløp
Rådgiversamling 2. november 2016
Nettverksledersamling
Relasjonskompetanse DEL 2
Velkommen til August 2017.
Velkommen!.
20. september.
SURNADAL VIDAREGÅANDE SKOLE
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Endring i opplæringslova § 3-1
Tverrfaglig uke for LUT
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Alternative veier til yrkeskompetanse
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Sentrale lover og regler
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Oppfølging av Høstrapporten
Læring i dag for i morgen.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Om vurdering og nye eksamensformer
Presentasjon for Sel kommunestyre
Tilpasset opplæring Kurs 5
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET

LITT FRA VÅR SKOLE Ca 550 elever Ca 120 ansatte HO, BU, OA, HO. St.spes TIP, Kjøretøy, INTA El, Automasjon, kulde og varmeteknikk SS, Transport og logistikk, Salg service og Sikkerhet Yrkessjåfør - landslinje

VÅR INNFALLSVINKEL b) Elevar med rett til punktskriftopplæring med meir etter opplæringslova § har rett til inntil 456 timar i tillegg til den ordinære timeramma i fag- og timefordelinga. § 1-3.Vidareg å ande oppl æ ring Den vidareg å ande oppl æ ringa skal vere i samsvar med L æ replanverket for Kunnskapsl ø ftet og den fastsette tilbodsstrukturen. L æ replanverket for Kunnskapsl ø ftet omfattar den generelle delen av l æ replanen, prinsipp for oppl æ ringa, l æ replanane for faga og fag- og timefordelinga. Oppl æ ringa i fellesfaga skal vere tilpassa dei ulike utdanningsprogramma. Skoleeigaren kan leggje fag p å andre trinn enn det som er fastsett i fag- og timefordelinga. Skoleeigaren gir forskrifter der det kjem fram p å kva trinn dei ulike faga skal liggje. Fag- og timefordelinga m å sikre progresjonen i faga og at den vidareg å ande oppl æ ringa samla sett f ø lgjer ordin æ r oppl æ ringstid. Skoleeigarar som gir forskrifter om endra fag- og timefordeling, m å òg tilby den ordin æ re fag- og timefordelinga.

VÅR INNFALLSVINKEL b) Elevar med rett til punktskriftopplæring med meir etter opplæringslova § har rett til inntil 456 timar i tillegg til den ordinære timeramma i fag- og timefordelinga. Fra MOB Telemark Fylkeskommune I heile perioden skal det gå føre seg målretta arbeid med å implementere alle tiltak som er sette i gang gjennom Ny GIV-prosjekta, med særleg vekt på: FYR –satsinga (fellesfag, yrkesretting, relevans) Overgangen mellom VG2 og VG3 opplæring i bedrift Tidleg innsats mot elevar som står i fare for å avbryte vidaregåande opplæring gjennom avklaringssamtalar der ulike ansvarsinstansar samhandlar Vidareutvikle fleksible opplæringsløp

VÅR INNFALLSVINKEL Kjenn ditt publikum Relasjonsbygging Hvem er målgruppa? Hva interesserer? Hva engasjerer? Hva er relevant? Hvordan fange interesse for matematikk? Vgs MÅ være annerledes en ungdomsskolen Hvorfor skal vi lære det her?

HVORFOR GÅR GUTTA I TRESKO? Hva viser dette? Arbeidsmiljø Yrkesstolthet HMS Kan vi koble matematikken mot dette? Formelregning Kjøre og hviletid / klokka Areal / volum Proposjonalitet Prosent

Elevenes forutsetninger 1ELA (13-14)1SSA (13-14) Gjennomsnitt karakterpoengsum41,528,3

ENKLE GREP FOR FYR-PEDAGOGIKK -Det handler ofte om innpakking -Gode relasjoner med elevene er viktig, hobbyer, interesser, gjensidig respekt -Gode relasjoner med programfaglærerne -Matematikken bør føles relevant. FYR!!! -Fellesfaglæreren bør ha nokså gode kunnskaper om programfaget -Riktig nivå – differensiering -Tenk enkelt

Før vi går videre….kjenn ditt publikum. Snakk med sidemannen i et minutt om -Er noe som uniformerer dine elever? Atferd, bekledning, holdninger, interesser. Snakk med sidemannen i et minutt om -Kjenner du noen av elevene dine sine fritidsinteresser? Hvor mange elever kan du si noe om? Snakk med sidemannen i et minutt om - Hvordan du har fått den informasjonen om elevene dine?

Før vi går videre….kjenn ditt publikum. Snakk med sidemannen i et minutt om -Hva det betyr for undervisningen din at du har eller mangler slik informasjon om elevene dine?