SAMHANDLINGSREFORMEN Tid for samarbeid. Randi Røvik Behov for endring? NOU 2005:03, Fra stykkevis til helt - en sammenhengende helsetjeneste (Wisløff-utvalget)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Samhandling på dagsorden
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen og kommunene - innlegg høstkonferansen Agder
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
SAMHANDLINGSREFORMEN Kort om utfordringer og mål De mest aktuelle virkemidler.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
SEKSJONSKONFERANSEN 2011 Bjørn Christiansen, avdelingsleder Seksjon kirke, kultur og oppvekst.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Arbeidsgruppemøte 2.desember 2010
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
SAMHANDLINGSREFORMEN
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Petter Øgar, Helse- og omsorgsdepartementet
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Utskrift av presentasjonen:

SAMHANDLINGSREFORMEN Tid for samarbeid

Randi Røvik Behov for endring? NOU 2005:03, Fra stykkevis til helt - en sammenhengende helsetjeneste (Wisløff-utvalget) St.meld. 25, Mestring, muligheter, mening Fremtidas omsorgsutfordringer...og bedre skal det bli, nasjonale strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten. Nasjonal helseplan, God vilje - dårlig verktøy Nasjonal rammeavtale, 2007 Lokale avtaler (2007) Koordinerende enhet - habilitering og rehabilitering Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering, 2007 Prosjekter, inkl Pilotsykehusprosjektet Oppdragsdokumenter RHF Konsultasjonsordningen Lover, forskrifter og garantier

God helse –men store forskjeller Helse er ulikt fordelt blant folk i Norge Sosiale helseforskjeller øker Kroniske lidelser er mest utbredt i Grupper med: –kort utdanning –lav inntekt –blant eldre mennesker

Kommunestørrelse (innbyggere)

Nasjonale strategi for kvalitetsforbedring Lik tilgang til gode og likeverdige helse- og omsorgstjenester, uavhengig av personlig økonomi og bosted

Det handler om helse Likeverdig tilbud Kvalitet Kompetanse Oppslutning om offentlige løsninger

Tjenester av god kvalitet: er virkningsfulle er trygge og sikre involverer brukere og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelig og rettferdig fordelt

På tvers av fag og sektor Helse og omsorgssektoren skal ses i sammenheng med de andre samfunnsområdene der kommunene har ansvar og oppgaver

FORLØPSPROSJEKTET - 13 PASIENTFORLØP Rus Psykisk helse Psykisk utviklingshemmede Kreft Diabetes KOLS Sjeldne sykedommer og funksjonshemminger Rehabilitering Multifunksjonshemmede barn Slagpasienter Eldre brukere med sammensatte behov Sykehjemsbeboeren Medikamenthåndtering

FORLØPSPROSJEKTET - HOD Behov for økt grad av koordinerte helse- og omsorgstjenester Mangler systemer som understøtter helheten Nødvendig med tiltak av strukturell / forebyggende / tidligintervenerende karakter

Legemidler Kilde:HOD

Uønskede hendelser 2000 dødsfall invalidiserende skader ekstra liggedøgn 2 milliarder i ekstra utgifter Ca. halvparten er knyttet til legemiddelbruk

Skifte av omsorgsnivå

Rett behandling - på rett sted - til rett tid God samhandling = Klar oppgavedeling + målrettet samarbeid

St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid 19. juni 2009

Stortingsmelding 47 HOVEDGREP Klarere pasientrolle Ny framtidig kommunerolle Etablering av økonomiske insentiver Spesialisthelsetjenesten skal utvikles slik at den i større grad kan bruke sin spesialiserte kompetanse Tilrettelegge for tydeligere prioriteringer Andre strategiske tiltak

BETYDELIG SATSING 2009 budsjettet: 200 millioner 2010 budsjettet: 273 millioner millioner til prosjekter 2011 budsjettet: millioner + styrking sykehus Revidert 131 millioner til å bygge opp helse- og oms.tjenester Økning på 2,5 milliarder til investeringer 27 millioner kroner til samarbeid innen psykisk helse.

Tilskuddsordningen 131 millioner Samhandlingstiltak og lokalmedisinske sentra m.m. Tilskudd til interkommunalt legevaktsamarbeid Kompetanseutvikling kan inngå i formålet Brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid Partssamarbeid

Samhandlingsavtaler Foreslås av regjeringen som plikt for kommuner og helseforetak SINTEF 2008: Alle helseforetak har samarbeidsavtaler i sitt opptaksområde –Somatisk helse –Psykisk helsevern

Helse Vest

Midler forebygging Nasjonal helse og omsorgsplan Ny helse- og omsorgslov Folkehelselov Nytt økonomisk system utskrivningsklare pasienter Iverksettelse Implementering IKT Nasjonal enhet Folkehelse FREMDRIFT (Kilde: HOD)

Ett skritt videre, men TTT Ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenesterNy lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Ny lov om folkehelse Ny nasjonal helse- og omsorgsplan Videreføring av gjeldende rett – samordnet lovverk – bygger opp under reformen!

Helse i alt vi gjør Virkemidlene: Rettslige Økonomiske Organisatoriske Faglige

Kilde: HOD

Ambisjonsnivået Folkehelseloven innebærer at kommunene skal bruke alle sektorer og virkemidler for å fremme folkehelse.

Folkehelseperspektivet krever et mer sektorovergripende fokus Bedre folkehelse En bærekraftig samfunnsutvikling En mer rettferdig fordelt helse i befolkningen Universell utforming

Rettigheter og plikter Regulerer det langsiktige og systematiske folkehelsearbeid på alle forvaltningsnivåer: statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå. Kommunene får plikt til å kartlegge helseutfordringene blant innbyggerne sine, og plikt til å iverksette nødvendige tiltak for å møte disse utfordringene. Ansvar for folkehelse legges til hele kommunen. I dag ligger ansvaret bare i kommunens helsesektor. Forankres i kommunenes planarbeid kommune

I praksis Forebygging av ulykker Bedre kosthold Økt fysisk aktivitet Transport Miljøpolitikk Rusmiddelpolitikk Barn og unges helse Forebygging av luftveislidelser Drikkevann Arbeidsforhold, arbeidsmiljø og sikkerhet

Ny kommunal helse- og omsorgslov Videreføring av dagens regler En felles tjeneste med felles regelverk, felles klage- og tilsynsinstans. Pasientsikkerhet Tverrfaglig og profesjonsnøytral

Kommuner skal legge til rette for samhandling mellom ulike deltjenester og med andre tjenesteytere Et lovpålagt avtalesystem skal sikre at tjenesteyterne samhandler og koordinerer tjenestene slik at pasienten mottar en helhetlig tjeneste, i form av planlagte og sammenhengende forløp Kommunene skal oppnevne en koordinator for pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester

osv……… Døgntilbud tilknyttet øyeblikkelig hjelp Fastlegeordningen styrkes Bedre kommunal styring med fastlegene ……….osv (Primærleger økt med 42% og leger i spesialisthelse med 93% fra 1990 til 2006)

Medfinansiering og økonomisk ansvar 2012 Lovpålagte avtaler Kostnadseffektive samarbeidsprosjekter Utskrivningsklare pasienter Kommunal medfinansiering

Utskrivningsklare Sekundærforskrift Avtalebasert praksis (som i dag) Prosedyreregler

Sykehusbehandling Somatisk behandling i sykehus = mange unntak 20 % av enhetsprisen for ett DRG poeng (36 968) Maks fire DRG poeng (29574)

Kommunehelsetjenesten Lokalmedisinske sentre Før, istedenfor og etter sykehus –Forebygging –Observasjon og behandling –Etterbehandling –Rehabilitering Spesialisthelsetjenesten

Nasjonal helse- og omsorgsplan Bærebjelker: Helhet og sammenheng Demokrati og legitimitet Nærhet og trygghet Sterkere brukerrolle Kvalitet og kunnskap Arbeid og helse

Resultat Helhet og sammenheng Folkehelse Fremtidens kommunale helse- og omsorgstjenester Fremtidens spesialisthelsetjeneste Fremtidens pasient- og brukerrolle Kvalitet og kunnskap Personell

forts. Helhetlig informasjonsbehandling i helsetjenesten Sentrale nasjonale helseregistre Sentrale og lokale kvalitetsregistre

På arbeidsplassen? I kommunen? Samarbeidet mellom kommuner og helseforetak? Samarbeidet mellom kommuner?

Hvilke oppgaver skal løses i kommunen/e ? Hvordan organisere tjenestene? Innfasing av reformen?

”Gavepakker” Argument mot privatisering Partsarbeid Deltid Tverrfaglighet og profesjonsnøytralitet Behovet for helsefagarbeidere Kompetanse og utdanning Bemanning Rekruttering

”Ryggsekken” Avtaleverket Intensjons- og samarbeidsavtaler Koordineringsledd Kurstilbud Veileder - Hvordan jobbe med reformen Temahefte (kommer) Prinsipp- og handlingsprogrammet

Pilotsykehusene Partssamarbeid velegnet som metode for læring og endring Samarbeid mellom helseforetak og kommunen har forbedringspotensiale Partssamarbeidet må styrkes nedover i organisasjonen Brukerne må involveres enda bedre Nettverksbyggingen må ivaretas – behov for tydelige fellesnevnere

Koordinering, informasjon, dialog og deltakelse Prosjekter, både pågående planlagte i sykehusene og kommunene Hvem ivaretar arbeidet i og for kommunene og sykehusene Organisering og lokalisering av forebyggende arbeid, helse- og omsorgstjenester i kommunene, f.eks om det er private aktører, helsetun, legevakt osv Organisering og lokalisering av sykehusenes tjenester som er "desentralisert" f.eks. DMS - distriktsmedisinske senter, DPS distriktspsykiatriske senter, jordmortjenester, røntgen, dialyse osv. Organisering av helsetjenester i samarbeid med helseforetakene/sykehusene Inngåtte avtaler mellom kommunene og helseforetakene/sykehusene Folkehelsearbeidet Fagligpolitisk samarbeid

FOKUSOMRÅDER Partssamarbeid som arbeidsmåte i utviklingsarbeid Kompetanseutvikling og kompetansekartlegging Kvalitet og standarder Etikk Rekruttering av helsepersonell Profesjonsproblematikk IKT Økonomi og finansiering Lov- og planarbeid Forebyggende arbeid og folkehelsearbeid (barnehage, skole, teknisk, kosthold, kultur)

Yrkesfaglig arbeid Være pådriver for å øke verdien av yrket Identifisere yrkesfaglige utfordringer i arbeidsfeltet Ta opp utdanningsspørsmål som gjelder det enkelte yrke så som grunn-, etter- og videreutdanning, fagkurs - kompetansestige Ha kunnskap om juridiske tema om utdanningene, yrkesutøvelsen og arbeidsområdet

DELTID  Partsarbeid og politisk forankring lokalt  Finansieringen må knyttes til vikarbudsjett og refusjon av sykepenger  Økt grunnbemanning og vurdering av bemanningsdekningen  Stillingsstørrelsen må tilfredsstille kravet for å få uttelling i tjenestepensjonsordningen (80%)  Bemanningen må vurderes på tvers av arbeidsområder/tjenestesteder  Gjeldende lov- og avtaleverk må legges til grunn for utformingen av alternative arbeidstidsordninger

Arbeidstidsordninger  Tillitstid  Ønsketurnus  Vikarpool  Modifisert 3+3  Faktisk arbeidstid som grunnlag for økt stillingsstørrelse 6 – timers dag

Fagstiger  Eldreomsorg  Kreftomsorg og lindrende pleie  Rehabilitering  Veiledning  Psykisk helsearbeid  Tverrfaglig miljøarbeid  Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse

FAGFORBUNDET SKAL Ha en tydelig strategi for hvordan vi vil nå våre politiske målsettinger i Samhandlingsreformen Utarbeide målsettinger på andre områder som er viktige for oss og bringe dette på banen i forbindelse med reformarbeidet Planlegge hvordan vår egen organisasjon på alle nivå jobber for å sikre maksimal innflytelse