LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU 16.03.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
Advertisements

Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Lesing og lesestrategier
Teorier om lesing LUB
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Kunnskapsløftet – Fra ord til handling Prosjekt for skolene i Meldal kommune Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Uke april Tøffe elever som smaker på ukjente ting! Verdiord for april: Lydighet.
13. September 2016 Velkommen til klasseforeldremøte 1. og 2. trinn 13.september 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Språkløyper i Mylingen barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte rød.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte!
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Lesskriv 4.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
MAN TIRS ONS TORS FRE oktober UKE Selvevaluering 43
Utskrift av presentasjonen:

LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU

Hvordan lærer barn å lese?

E T KORT LESEKURS Helordsmetoden TOG ELEFANT MOBIL DINOSAUR Lyderingsmetoden i-s s-o-l

H VA BETYR DET Å KNEKKE LESEKODEN ? Å knekke lesekoden betyr å kunne lese et ord uten stopp mellom lydene og på en slik måte at ordet gir mening for eleven

O PPLEGG FOR LESEINNLÆRINGEN AVKODINGFORSTÅELSE Språkleker (rim, regler, nonord, lytte ut første lyd osv, Mitt skip er lastet med, forming, sang) BRUK AV SMÅBOKA: Samtale om innholdet på lærerstasjon Elevene får assosiere fritt og fortelle om egne erfaringer Systematisk bokstav innlæring (s i l o r e m a..) Leselekse i småboka 3 g pr uke Foreldrene leser for eleven før hun/han har knekt lesekoden (medlesing) Overveiende bruk av bokstavlyden og ikke bokstavnavnet Høre leseleksa fra småboka på fredag Snakke om innholdet, reflektere omkring innholdet Øve på ord med de bokstavene som til enhver tid er lært (leseboklekse, stasjonene) På lærerstasjonen brukes småboka som utgangspunkt for annen læring: Ord, setning, punktum/storbokstav, mellomrom, forfatter, illustratør, illustrasjon, helordslesing av høyfrekvente ord, rettskriving, grammatikk Leseøving i småbøker etter den enkeltes nivå (90-95% mestring)

H VA ER VIKTIG FOR NYLESERNE ? Hold leseretningen fra venstre mot høgre Bruk pekefingeren Det er ikke lov å ha stopp mellom bokstavlydene (hold på stemmen) Det er ikke lov å først lydere et ord - og så gjenta det Les sakte og med lav stemme sammen med barnet hvis det fristes til å lese ordet inni seg først eller gjenta ordet høyt Å LESE ORDET TO GANGER KAN FØRE TIL FEIL LESETEKNIKK OG I VERSTE FALL GI LESEVANSKER!

NY START - JOHNSBRÅTEN LESEARK 1 Øving 1 f v d h e g a f Øving 2 le viad fagafe he Øving 3 O-le og E-li ser en ha-ne.

H VA ER VIKTIG FOR DE TRYGGE LESERNE ? La barnet lese småboka høyt! Det er viktig å lese småboka 3 g i løpet av 1 uke Hold fokus på innholdet! Stopp opp og undre deg sammen med barnet. Hva skjer nå tro? Ikke rett ordfeil mens barnet leser. Stopp opp og se på enkeltord når barnet tar en kort pause. Les opp igjen setninger eller avsnitt til det blir riktig! Det er viktig at barnet leser nøyaktig. Det er forutsetningen for automatisering! Ros selvkorrigering. Det betyr at eleven har fokus på innholdet.

DEN NÆRMESTE UTVIKLINGSSONE 90-95% mestring! Repetert lesing innenfor 90-95%-området gir automatisering! Automatisert helordslesing er en forutsetning for god leseflyt.

LESELYST!