NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Tilpassede helsetjenester
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Tjenesteyting sett fra yrkesutøvers ståsted
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Språk- og leseveileder
Innføring i yrkesetikk for lærere
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Etikk Læren om rett og galt.
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Velkommen!.
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

NAV og vår yrkesetikk

YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper

HVA ER ETIKK Etikk omhandler ideologier, verdier, normer, holdninger og handlinger. Profesjonsetikk for helse- og sosialarbeidere gir grunnlag for handling og begrunnede verdivalg i yrkesutøvelse.

Hvorfor er det viktig for oss å ha en tydelig yrkesetikk? Styrke etisk bevissthet blant våre yrkesgrupper Gi brukere/klienter innsyn i vårt etiske grunnlag Bidra til å sette kritisk søkelys på sosial- og helsetjenester Bidra til å legitimere yrkesutøvelsen og bidra til å utvikle yrkesidentitet Gi inspirasjon og veiledning for etisk refleksjon og diskusjon Være grunnlag for klager til yrkesetisk råd

YRKESETISK RÅD Velges på kongressen Skal bidra til etisk refleksjon og bevissthet blant yrkesgruppene i FO, holde den etiske diskusjonen høyt på organisasjonen og yrkesgruppenes dagsorden og behandle klager på yrkesutøvelsen blant de tre yrkesgruppene. Ta imot henvendelser for råd og drøfting av etiske spørsmål.

Yrkestiske prinsipper – overskrifter: Menneskelivets ukrenkelighet Respekt for enkeltindividet Helhetssyn på mennesker Likeverd og ikke-diskriminering Tillit, åpenhet, redelighet, omsorg og nestekjærlighet

Konfidensialitet og taushetsplikt Varslingsansvar Rettferdighet Solidaritet Likhet for loven Individuelt ansvar

Yrkesetiske utfordringer i NAV Hvem er vi når alle heter veiledere? En dør inn – til hva? Tydeliggjøring av tjenestetilbudet Individets behov vs likhet for loven

Sosialtjenestens dobbeltmandat: Rehabilitering/behandling - skjønn, individuell tilpasning, tillit, likeverd, medbestemmelse, autonomi, empowerment Forvaltning - likhet for loven, utøvelse av myndighet, kontroll, makt

Profesjonelle sosialarbeidere utdannes ikke ved å arbeide ”skulder ved skulder” og å gå på noen kurs Brukere med sammensatte problemer trenger de profesjonelle sosialarbeiderne i NAV

Forvaltningsenhetene langt unna NAV- kontoret – langt fra bruker. Brukeren får ikke anledning til å medvirke fram til beslutning fattes Ivaretakelse av taushetsplikt i publikumsmottaket og i det interne samarbeidet

Tvilens tre følgesvenner: Skråsikkerheten Passiviteten Dristigheten Et etisk dilemma er en situasjon hvor tvilen og usikkerheten dominerer – man står over for valg mellom handlingsalternativer som alle har minussider.

Einar Aadland: Etikk i tvetydighetens og tvilens tegn: ”Dristigheten må derfor ta sats ut fra de to pilarene etisk erkjennelse og moralsk intuisjon. dette er de eneste korrektiver til om man er på rett vei, og de kan oppsøkes i en indre dialog med seg selv og i en åpen samtale med andre. Moralsk handling er alltid tvetydig og bør alltid følges av ydmykhet.”

TRO PÅ NAV-REFORMEN – EN YRKESETISK UTFORDRING? ARBEIDE FOR Å TILPASSE SYSTEMET TIL BRUKERNES BEHOV – IKKE OMVENDT

Jobb med saken! Bruk FOs studiehefte om yrkesetikk: RETT ELLER GALT – ELLER NOE MIDT I MELLOM?