KONTROLL/TILSYN/REVISJON v/sekr.leder Toril Hallsjø og rådgiver Odd Gunnar Høie 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
8 Det politiske systemet i Norge
Advertisements

Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Skolen – en kommunal virksomhet
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Rekruttering & Utvelgelse av styremedlemmer Mercuri Urval Norge Styreakademiet Bergen 14. november 2006 Øystein W. Løken.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunereformen – status
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
SU – Mortenstua skole skoleåret
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Krav til sikring av personopplysninger
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Den lovgivende makten i Norge
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Hva består bystyresystemet av ?
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Universitetslektor Lars Baklund
Tilsyn, tips og varsling
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Follo distriktsrevisjon IKS
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Kommuner og fylkeskommuner – RH kapittel 7
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Tilsyn og kontroll med Fellesnemnda
Kontroll og tilsyn i ny kommune…
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Seniorråd og ny Kommunelov
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

KONTROLL/TILSYN/REVISJON v/sekr.leder Toril Hallsjø og rådgiver Odd Gunnar Høie 1

2 Hva er en kommune? Kommuneloven § 1: – arena for funksjonsdyktig kommunalt selvstyre – en rasjonell og effektiv forvaltning Mest mulig velferd i forhold til innsatsfaktorene Innbyggernes rettigheter – med sikte på en bærekraftig utvikling – en tillitsskapende forvaltning som bygger på en høy etisk standard Pengene er middelet, i motsetning til i privat sektor hvor pengene er målet.

3 Viktigste velferdsprodusent - fra vogge til grav Helsestasjoner Primærhelsetjenester Barnehager Grunnskoler Barnevern Ungdomsarbeid Sosialtjenester Kultur Arealplanlegging Byggesaker Kommunale veier Vann- og kloakk Hjemmetjenester – hjemmehjelp – hjemmesykepleie Omsorgsboliger Sykehjem Kirkegårder

4 Kommunal sektor – en oversikt 428 kommuner, inkl. Oslo, hvorav 228 har under 5000 innbyggere 18 fylkeskommuner 2014: Kommunale brto. driftsinntekter: – 381 milliarder kroner Kommunale brto. driftsutgifter: – 379 milliarder kroner Investeringer: – 54 milliarder kroner Sysselsetting: – Kommuner: årsverk Fylkeskommuner: årsverk – Sysselsatte: – Ca. 20 % av alle sysselsatte Kilde: SSB: 1.Kommuneregnskap, 2014, reviderte tall 2.Sysselsette i kommunal sektor Kilde: KMD: H-2315 B

5 Hvordan styres kommunen? aktører og roller InstansOppgave/rolle 1 De folkevalgteMålformulering/ fastsettelse av rammer 2 AdministrasjonenGjennomføring/ realisering av målene 3 Kontrollutvalg/ revisjon Tilsyn/kontroll/vurdering av måloppnåelse

6 AktørerOppgaver Kommunestyret Koml § 76 Har det øverste tilsyn med den kommunale forvaltningen Rådmannen Koml § 23 Saker er forsvarlig utredet Vedtak blir iverksatt Adm. i samsvar med lov, forskrift, instruks Adm. gjenstand for betryggende kontroll Kontrollutvalget Koml § 77 Det løpende tilsynet med den kommunale forvaltningen. Påse at det utføres: – regnskapsrevisjon (RR) – forvaltningsrevisjon (FR) – selskapskontroll Sekretariatet KU F § 20 Saker til KU er forsvarlig utredet Vedtak fattet av KU blir iverksatt Revisjonen Koml § 78 Utføre og rapportere RR og FR iht. god kommunal revisjonsskikk (GKR)

7 Kilde: Kontrollutvalgsboken (KRD 2011)

8 Forankret i Kommuneloven kap. 12 § 76: Kommunestyrets og fylkestingets tilsynsansvar § 77: Kontrollutvalget (KU) – Forskrift om kontrollutvalg i kommuner og fylkeskommuner § 78: Revisjon – Forskrift om revisjon i kommuner og fylkeskommuner m.v. § 79: Revisors uavhengighet § 80 : Innsyn og undersøkelser i selskaper

9 § 76 Kommunestyrets tilsynsansvar Har det øverste tilsyn med den kommunale forvaltning – Skal påse at de kommunale regnskaper revideres på betryggende måte

10 Kontrollutvalget (Kommuneloven § 77) Skal forestå det løpende tilsyn med den kommunale forvaltningen på kommunestyrets vegne – Regnskapsrevisjon påse at kommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte påse at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak – Forvaltningsrevisjon påse at det blir gjennomført systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon) – Selskapskontroll skal påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens interesser i selskaper m.m. Kontrollutvalget skal ikke overprøve politiske prioriteringer (F § 4 ) eller være et klageorgan!

11 Kontrollutvalget KU har full innsynsrett i kommunen: – enhver opplysning, – enhver redegjørelse, – ethvert dokument, – foreta de undersøkelser de finner nødvendig. KU skal rapportere resultatene til bystyret – rådmannen har rett til å uttale seg først KU sine møter er åpne Bystyret skal sørge for sekretærbistand til kontroll- utvalget ( som er uavhengig adm. og revisor)

12 Forskrift om kontrollutvalg - Oppgaver knyttet til… Tilsyn og kontroll (§ 4) – Tilsyn med forvaltningen – Påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning Vidtgående innsynsrett og taushetsplikt (§ 5) Regnskapsrevisjon (kap. 4) Forvaltningsrevisjon (kap. 5) Selskapskontroll (kap. 6) Valg av revisjonsordning og revisor (§ 16) Budsjettbehandlingen for kontroll- og tilsynsarbeidet i kommunen (§ 18)

13 Regnskapsrevisjon Se etter at regnskapsrevisjonen skjer på en betryggende måte (jf. også KL § 77 nr. 4) Uttalelse til årsregnskapet (mai året etter) Se etter at revisjonsmerknader blir fulgt opp

14 Hva er forvaltningsrevisjon? Forskrift om revisjon § 7: – …. systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og forutsetninger, – oppgaveløsning i samsvar med kommunestyrets vedtak og forutsetninger, – effektiv ressursbruk i forhold til mål, – at regelverket etterleves, – hensiktsmessige styringsverktøy og virkemidler, – administrasjonens saksutredninger overfor politiske organer, – resultatene av tjenesteproduksjonen i forhold til forutsetninger og mål.

15 Forvaltningsrevisjon forts. § 10 i forskrift: – Kontrollutvalgets plan for forvaltningsrevisjon skal vedtas av bystyret. KU kan gis myndighet til å foreta endringer i planen. – Planen skal baseres på en overordnet analyse Hvor er det størst behov for nærmere undersøkelser Risiko og vesentlighet Bystyret kan gi instrukser om hvilke forvaltningsrevisjoner som skal gjennomføres

16 Forvaltningsrevisjon – sentrale elementer Risiko- og vesentlighets- vurderinger Overordnet analyse Plan for forvaltnings- revisjon Prosjekt 1 Prosjekt 2 Prosjekt 3 Vedtas av kommunestyret Bestilles av KU

Kontrollutvalgets oppgaver ved forvaltningsrevisjon Kontrollutvalget bestiller prosjektene Revisjonen utfører og skriver rapport Kontrollutvalget behandler rapporten og oversender den til bystyret Bystyret fatter vedtak om hva som skal skje 17 Kontrollutvalget følger opp at rådmannen iverksetter bystyrets vedtak Rapporterer om dette til bystyret

18 Kontrollutvalgets oppgaver ved selskapskontroll – Påse at det føres kontroll med forvaltningen av kommunens (eier-)interesser i selskaper m.m. Utarbeide plan for gjennomføring av selskapskontroll av kommunens eierskap – Basert på overordnet analyse ut fra risiko- og vesentlighetsvurderinger (forslag) Planen skal vedtas av kommunestyret Rapportere om selskapskontroll

19 Selskapskontroll

20 Haugesund Kontrollutvalg Valg av kontrollutvalg – Strenge valgbarhetsregler – Minst ett medlem må også være bystyremedlem Eget reglement for kontrollutvalget – Vedtatt av bystyret i 2011, tillegg i 2014 om granskning – Kontrollutvalgets sammensetning – minst 3, vanlig med 5 – Forhold til media – leders oppgave Haugesund kontrollutvalg består av: – leder: Gudvin Selsås (H) – nestleder: Svein Inge Huseby ( Frp) – medlem Heidi Kolstø (H) medlem Thorleif Thormodsen (H) – medlem Karin Westerlund (A) medlem Svein Skrunes (Krf) – medlem Lise Haukås (SV)

21 Utvalgets tilsynsoppgaver 1.Påse at kommunens regnskaper blir revidert = regnskapsrevisjon 2.Påse at det utføres forvaltningsrevisjon 3.Påse at kommunen fører kontroll med forvaltningen av den interesser i selskaper m.m.

22 Valg av revisjonsordning/revisor Det er bystyret som velger revisjonsordning og revisor/revisjonsselskap Det er bare bystyret eller kontrollutvalget som kan vedta å utrede en slik sak Det er bare kontrollutvalget som kan gi innstilling til bystyret om valg av revisor

23 Budsjettarbeidet § 18 Budsjettbehandlingen – 1. ledd: Kontrollutvalget utarbeider forslag til budsjett for kontroll- og tilsynsarbeidet i kommunen. Kontrollutvalgets forslag til budsjett- ramme for kontroll- og revisjonsarbeidet skal følge formannskapets innstilling til bystyret. Bystyret skal kunne se om formannskapets forslag til budsjett for kontroll- og tilsynsarbeidet avviker fra kontrollutvalgets forslag. Det er bystyret som skal bestemme omfanget av kontroll og tilsyn – ikke den som skal bli kontrollert.

24 Krav til revisor Oppfylle formelle utdanningskrav (F § 11) Krav til vandel (F § 12) Være uavhengig og objektiv (koml. §79) De har – innsynsrett (koml. § 78 nr 6) – taushetsplikt (koml. § 78 nr 7) – møteplikt og møterett i kommunestyret (F 19)

Revisjonen Kommunens valgte revisor: Deloitte AS (fram til ) Ny avtaleperiode vil løpe fra til , og med opsjon til å forlenge med 2 år Revisjonen utfører – regnskapsrevisjon (avd.ktr Hgsd) – forvaltningsrevisjon ( avd. Bergen) – overordnet analyse i forbindelse med arbeidet med Plan for forvaltningsrevisjon

26 Kontrollutvalgets fokus Bidra til en «best mulig» kommune: – slik at den når sine mål, – etterlever regelverket, – ivaretar etiske hensyn. Ha fokus på: – etikk, – samfunnsansvar, – antikorrupsjonsarbeid. Være uavhengige og objektive, Være synlig, Ha et våkent og kritisk blikk, Være aktiv og ta eget initiativ.

Opplæring 12. nov. kl i Aksdal for 10 KU, 50 medl. og 48 varamed l. Sjekk våre nettsider Takk for oss!