Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plankton er første ledd i næringskjedene i havet
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Cafe med elevene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Velkommen til foreldremøte!
Økologi.
Kveis-Pseudoterranovas decipiens
Plankton er første ledd i næringskjedene i havet
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
Venner & valg Avslutning.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trenerrollen i UllKisa
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Norden som foregangsregion
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Fremmed art Fremmed art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Tema: Norsk sjømatnæring er en av landets største eksportnæringer.
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Klubbutvikling oppfølging
Et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomsskolen.
Et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomsskolen.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Hva skjedde i Oslofjorden
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende utstyr Særlig fokus på energi, teknologi og havbruk

Regler og rutiner Orden og oppførsel Vi oppfører oss fint mot hverandre Vi tar vare på saker og utstyr. Vi møter presis etter pauser Vi rydder etter oss Rømningsveier ved brann Toaletter finner dere i garderoben

Dagsplan : Informasjon om dagen. Innføring i temaet. Økosystemet i havet og torskens livssyklus – 10.30: Studere plankton i stereoluper. Tegne og artsbestemme dem – 10.45: Pause – 11.30: Produksjonsprosessen torsken går gjennom fra fjord til bord. Smake på ulike fiskeslag – 12.00: Lunch – 13.15: Matproduksjon med roboter – 13.30: Oppsummering av dagen. Gjennomgang av etterarbeid og evaluering.

Læringsmål Elevene skal kunne beskrive hvordan torsken har sin plass i økosystemet, og hvordan det vil påvirkes hvis man ikke regulerer uttak av den. Elevene skal kunne bruke stereolupe og ta bilde av studieobjektet ved hjelp av digitalt kamera koblet opp mot stereolupa. Elevene skal kunne gjøre rede for torskens livssyklus. Elevene skal kunne demonstrere en del av produksjonsprosessen fra torsken tas opp av havet til den havner hos forbruker, og diskutere miljøkonsekvensene av ulike produksjonsløp.

Hvilke konsekvenser kan det ha for naturen når oppdrettslaks rømmer ? Grubletegning

1.Sett nummer på bildene slik at de ulike stadiene i torskens livssyklus kommer i riktig rekkefølge: 1.Hva er viktig for at flest mulig torskeyngel skal vokse opp? Oppgave – Torskens livssyklus

…og naturen Økosystemet i havet

Eksempel på næringskjede i havet Plante- plankton Rødåte Sel Torsk Planteplanktonet er første ledd i næringskjeden og er grunnlaget for alt liv i havet

LODDE

Hva skjer med de andre artene i økosystemet hvis det blir færre dyreplankton? Da blir det færre av de småfiskene som spiser dyreplankton. Og da blir det heller ikke nok mat til artene høyere opp i næringskjeden Da blir det flere store fisker, fordi de spiser de små fiskene Da blir det mer planteplankton som dyrene kan spise i stedet

Torskens livssyklus

1. Egg 2. Larve 3. Yngel 4. Voksen 5. Gyteklar 6. Rogn

Hvordan skal torskelarven overleve? Få tak i nok mat, f.eks raudåtelarver IKKE bli spist av andre arter, f.eks. sild og makrell Gjemme seg!

1.Sett nummer på bildene slik at de ulike stadiene i torskens livssyklus kommer i riktig rekkefølge: 1.Hva er viktig for at flest mulig torskeyngel skal vokse opp? Oppgave – Torskens livssyklus

Okular Justeringshjul for skarphet Linsebeskyttelse (fjernes) Lysknapper Studere plankton i lupe

a)Studer planktonprøvene, og se om dere kan finne artene/gruppene av plankton som er avbildet nederst på arket. b) Fyll inn i tabellen c)Tegne eller ta bilder av de ulike artene du har funnet. PLANKTON PlanteplanktonDyreplankton Planteplankton HoppekrepsPilormRibbemanetKråkebolle-larveKiselalgeFureflagellat Eksempler på plankton som kan forekomme i prøvene: Oppgave – Studere plankton

Torsk som næringsressurs

Forvaltning av torsk Film - Telling av lofotskrei - NRK Skole Forskningstokt Ekkolodd Fangstprøver Rapporter fra fiskerne

Hvorfor må vi ha begrensninger på hvor mye torsk vi kan fiske? For at man ikke skal fiske for mye torsk. For da har ikke selen noe å spise For at fiskerne ikke skal krangle om hvem som skal fiske Fordi hvis man fisker for mye blir det for få torsk igjen til å gyte, og da vil torsken kunne dø ut.

De høstet og dyrket det de trengte av naturen: Planter, dyr og fisk Fra steinalderen: Folk bosatte seg der det var tilgang på mat.

I vår tid: Fiskeindustri

Produksjon av torsk til mat Film

Norsk fiskerinæring Mange arbeidsplasser langs kysten Millioner av middager hver dag over hele verden

Utfordringer: Bærekraftig produksjon Kvalitet Lønnsomhet

Bærekraftig produksjon Avskjær utnyttes i stedet for å bli til søppel SØPPEL = FORURENSNING

Kvalitet Fisken må være fersk og fin for å få god pris Derfor må produksjon og transport skje effektivt

Lønnsomhet God kvalitet gir god pris Tilgang på fersk fisk: Levendelagring? Oppdrett? Lave produksjonskostnader: Høye lønninger i Norge… Strenge sikkerhetskrav…

OPPGAVEARK Dere skal nå jobbe gruppevis med oppgavearket Kryss av for riktig svaralternativ, ev flere Gjør smakstesten og kryss av Oppsummering til slutt

Produksjon med roboter Høye lønnskostnader gjør at norsk fiskeindustri taper mot andre land Løsningen kan være roboter: Film: Robot kan redde norsk fiskeforedlingRobot kan redde norsk fiskeforedling

Robotkjøring Dere skal nå programmere roboter slik at de får torsken fra fjord til bord. Oppdragene må gjøres i riktig rekkefølge Dere får poeng for utførte oppdrag

Etterarbeid på skolen Lage en digital presentasjon om økosystemet i havet. Den skal inneholde: Bilder av plankton dere studerte, og av andre arter vi har vært innom Beskrivelse av hvordan vår produksjon og forbruk kan påvirke dette økosystemet Presentasjonen skal framføres for klassen.

Takk for besøket! Velkommen tilbake til nye spennende opplegg