Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende utstyr Særlig fokus på energi, teknologi og havbruk

2 Regler og rutiner Orden og oppførsel
Vi oppfører oss fint mot hverandre Vi tar vare på saker og utstyr. Vi møter presis etter pauser Vi rydder etter oss Rømningsveier ved brann Toaletter finner dere i garderoben

3 Dagsplan : Informasjon om dagen. Innføring i temaet. Økosystemet i havet og torskens livssyklus. 09.45 – 10.30: Studere plankton i stereoluper. Tegne og artsbestemme dem. 10.30 – 10.45: Pause 10.45 – 11.30: Produksjonsprosessen torsken går gjennom fra fjord til bord. Smake på ulike fiskeslag. 11.30 – 12.00: Lunsj 12.00 – 13.15: Matproduksjon med roboter 13.10 – 13.30: Oppsummering av dagen. Gjennomgang av etterarbeid og evaluering.

4 Læringsmål Elevene skal kunne beskrive hvordan torsken har sin plass i økosystemet, og hvordan det vil påvirkes hvis man ikke regulerer uttak av den. Elevene skal kunne bruke stereolupe og ta bilde av studieobjektet ved hjelp av digitalt kamera koblet opp mot stereolupa. Elevene skal kunne gjøre rede for torskens livssyklus. Elevene skal kunne demonstrere en del av produksjonsprosessen fra torsken tas opp av havet til den havner hos forbruker, og diskutere miljøkonsekvensene av ulike produksjonsløp.

5 Økosystemet i havet …og naturen

6 Eksempel på næringskjede i havet
Plante-plankton Rødåte Torsk Sel Vise eksemplet og relatere det til filmen i forarbeidet. Planteplanktonet er første ledd i næringskjeden og er grunnlaget for alt liv i havet

7 LODDE

8 Da blir det flere store fisker, fordi de spiser de små fiskene
Hva skjer med de andre artene i økosystemet hvis det blir færre dyreplankton? Da blir det mer planteplankton som dyrene kan spise i stedet Da blir det færre av de småfiskene som spiser dyreplankton. Og da blir det heller ikke nok mat til artene høyere opp i næringskjeden Da blir det flere store fisker, fordi de spiser de små fiskene

9 Torskens livssyklus

10

11 Torskens livssyklus  1. Egg 2. Larve 3. Yngel 4. Voksen 5. Gyteklar 6. Rogn

12 Hvordan skal torskelarven overleve?
Få tak i nok mat, f.eks raudåtelarver IKKE bli spist av andre arter, f.eks. sild og makrell Gjemme seg!

13 Oppgave – Torskens livssyklus
Sett nummer på bildene slik at de ulike stadiene i torskens livssyklus kommer i riktig rekkefølge: Hva er viktig for at flest mulig torskeyngel skal vokse opp?

14 Studere plankton i lupe
Okular Justeringshjul for skarphet Linsebeskyttelse (fjernes) Lysknapper

15 Oppgave – Studere plankton
Studer planktonprøvene, og se om dere kan finne artene/gruppene av plankton som er avbildet nederst på arket. b) Fyll inn i tabellen Tegne eller ta bilder av de ulike artene du har funnet. PLANKTON Planteplankton Dyreplankton Eksempler på plankton som kan forekomme i prøvene: Dyreplankton Planteplankton Hoppekreps Pilorm Ribbemanet Kråkebolle-larve Kiselalge Fureflagellat

16 Torsk som næringsressurs

17 Forvaltning av torsk Film - Telling av lofotskrei - NRK Skole
Forskningstokt Telling av lofotskrei Ekkolodd Rapporter fra fiskerne Fangstprøver

18 Hvorfor må vi ha begrensninger på hvor mye torsk vi kan fiske?
For at man ikke skal fiske for mye torsk. For da har ikke selen noe å spise For at fiskerne ikke skal krangle om hvem som skal fiske Fordi hvis man fisker for mye blir det for få torsk igjen til å gyte, og da vil torsken kunne dø ut.

19 Fra steinalderen: Folk bosatte seg der det var tilgang på mat.
De høstet og dyrket det de trengte av naturen: Planter, dyr og fisk

20 I vår tid: Fiskeindustri

21 Produksjon av torsk til mat
Film På lag med norsk fiskindustri:

22 Mange arbeidsplasser langs kysten
Norsk fiskerinæring Mange arbeidsplasser langs kysten Millioner av middager hver dag over hele verden

23 Bærekraftig produksjon
Avskjær utnyttes i stedet for å bli til søppel SØPPEL = FORURENSNING

24 Produksjon med roboter
Høye lønnskostnader gjør at norsk fiskeindustri taper mot andre land Løsningen kan være roboter: Film: Robot kan redde norsk fiskeforedling

25 Robotkjøring Dere skal nå programmere roboter slik at de får torsken fra fjord til bord. Oppdragene må gjøres i riktig rekkefølge Dere får poeng for utførte oppdrag

26 Etterarbeid på skolen Lage en digital presentasjon om økosystemet i havet. Den skal inneholde: Bilder av plankton dere studerte, og av andre arter vi har vært innom Beskrivelse av hvordan vår produksjon og forbruk kan påvirke dette økosystemet Presentasjonen skal framføres for klassen.

27 Velkommen tilbake til nye spennende opplegg
Takk for besøket! Velkommen tilbake til nye spennende opplegg


Laste ned ppt "Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google