Trond Haukedal AS +47 95 80 95 44 Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Hordaland Turner Syndrom Forening
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bærum Kommune – I Kompendium
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
”Motivasjon i arbeid med pasienter med kronisk nyresvikt”
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
Utviklingssenter for Sykehjem - Oppland
Veiledning av elever / lærlinger
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
Grend Bedriftshelseteneste Vårseminar 2012
Det gode Det rette Det rettferdige
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Horten Videregående Skole Personalseminar
Del 1: Selvinnsikt.
REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Teambygging og fasilitering
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Utdanningsforbundet Troms Lederkonferansen 2013
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kommunen som arbeidsgiver
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
TROND HAUKEDAL AS Røros Hotel september 2010 ” Motiverende ledelse i barnehagen ”….. - et motivasjons- og inspirasjons-seminar ved Trond E.Haukedal.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Selvfølelse og selvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag 2 april 2014

Det «store» spørsmålet … Hvordan må ting være tilrettelagt og på plass inni meg og rundt meg, - for at jeg skal kunne fungere optimalt og yte 100 % som arbeidstaker og menneske ?

«Arbeidsgiver sin største utfordringen» : Å frigjøre og nyttiggjøre seg all den fagkunnskapen, ekspertisen, kreativiteten og personlige kvaliteter – som finnes hos hver ansatt. Dette setter fokus på kommunikasjon, ledelse, selvledelse og motivasjon….

Ditt potensiale ……

Kompetanse er karosseriet på den farkosten som skal føre oss inn i framtiden. Selvbildet vårt er motoren. Motivasjon er bensinen.

Den robuste personligheten Personlig trygghet og egenbevissthet: Oversikt og bevissthet over egne ressurser. Målbevisst. Ydmyk og respektfull i sitt møte med andre mennesker. Åpen og positiv. Holdning og engasjement: Evne til å tro på seg selv. Er tilstede i eget liv og bruker energien konstruktivt. Våger å delta fullt og helhjertet i livets mange situasjoner. Offensiv, våger å ta utfordringer: Ønsker og våger å bli utfordret og stimulert. Tolererer usikkerhet og vet at enkelte tilbakeslag er naturlig og lærerikt.

Hvorfor er «jeg» her ? « Menneskekunnskap» Fag Holdning Handling

Visjon Dersom et menneske oppdager sin egen verdi, kan det skje revolusjoner !

Det viktigste : Barn trenger kjærlighet ! Masse KJÆRLIGHET ! Får de det – kommer VETTET av seg selv ! Astrid Lindgren

Psykologien er læren om mennesket … … og mennesket er samspill mellom tanker, følelser og handlinger. Tanker og handlinger er «hurtige» i sin natur. Følelsene er «langsomme» … Mennesket har det bra når det er i balanse.

Et «fullt» utviklet menneske balanserer mellom: Å se; observerer verden på en objektiv måte basert på bevisste verdier ( SQ ) Å tenke; reflekterende og undrende. Søker mening og sammenheng ( IQ ) Å føle; kjenner på følelser og hva de forteller oss ( EQ ) Å handle; sluttresultatet i prosessen. Refleks vs. reaksjon

Vi må tenke følelser fordi det er det som styrer oss : Tanker Følelser Adferd

Hva skaper relasjonskvalitet ? Empati/ holdning/ menneskesyn Selvbilde/ personlighet/ kommunikasjonsprofil Kunnskap om følelser Rolletrygghet

Før fagkunnskap, nå kompetanse ! Fagkunnskap: Faglig spisskompetanse, allmenn orientering og erfaring. Personlige egenskaper: eksempelvis empati/ innlevelsesevne, kommunikasjonsevne, selvstendighet, egenverdi/ selvtillit. Motivasjon: Ønsker å gjøre sitt beste. Innstilling, vaner og mønstre.

Veien til motivasjon MOTIVASJON KRAV Aksept / anerkjennelse Tillit Trygghet

80 % god 20 % uheldige adferds- mønstre

«Følelsesmessig egenkapital» INNSKUDD : -Å være -Framsnakke -Motivasjon -Bli sett -Aktiv -Langsom tid -«Ekte opplevelser» -Selvhevdende -Inkludering -Rettferdighet -Ros / få bekreftelser -Takknemlighet -Holde avtaler med seg selv Vs. UTTAK: -Prestere -Baksnakke -Krav -Avvise -Passiv -Hurtig tid -«Liksom opplevelser» -Være passiv / aggressiv -Styring -Likhet -Så tvil -Misnøye -Svikte seg selv

skaper … Opplevelser Følelser Holdninger «Kultur»