Samarbeidsutvalgsmøte Ny organisering av soneøst 16.feb. 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
As DAL PersonalStøtteSystem Business Intelligence Partner AS Infotool Norge AS Hvilken informasjon trenger virksomheten fra personalavdeling •Faste rapporter.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
«Entusiasme for endring»
Pedagogisk utviklingsarbeid
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Korpen Barnehage. Korpen barnehage 4 avdelinger, 2 avd. 1-3 år og 2 avd. 3-5 år Åpent i fra – plasser på småbarns avd. og 20 på de store.
Styringsprinsipper Styringssystem
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Organisering og arbeidet i kommunene
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
NY ORGANISERING FREMDRIFTSPLAN.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehage i Bjerkreim. Utvikling avdeling Bjerkreim avdelinger 1999Skjeraberget bhg 3 avd 2006Røysekatten bhg 3 avd 2007Røysekatten bhg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I ASKELADDEN BARNEHAGE
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Dialogkonferanse Behovene
Den gode skoleeier I Nes.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Prosjekt- Sone Øst barnehageenhet
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
Prosjekt- Sone Øst barnehageenhet
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsutvalgsmøte Ny organisering av soneøst 16.feb. 2016

Oppvekstdirektør Arild Rekve VESLEFRIKK 4 avdelinger 14 årsverk JORDBÆRVEIEN 4 avdelinger 13 årsverk SØM 2 avdelinger 6 årsverk ASKELADDEN 2.5 avdelinger 8 årsverk HAMRETUN 1,5 avd 5 årsverk BJØRG ELFRID KARIN EINAT FAGLEDER ANNE GRO Oppgaver Økonomi Fag Organisasjon Personal 2

SONELEDER 100% Einat SONELEDER 100% Einat VESLEFRIKK 4 avdelinger 14 årsverk VESLEFRIKK 4 avdelinger 14 årsverk JORDBÆRVEIEN 4 avdelinger 13 årsverk JORDBÆRVEIEN 4 avdelinger 13 årsverk SØM 2 avdelinger 6 årsverk SØM 2 avdelinger 6 årsverk ASKELADDEN 2.5 avdelinger 8 årsverk ASKELADDEN 2.5 avdelinger 8 årsverk HAMRETUN 1 avdeling 3 årsverk ? HAMRETUN 1 avdeling 3 årsverk ? Oppgaver Økonomi Fag Organisasjon Personal OPPVEKSTDIREKTØR 3

SONELEDELSE ØKONOMIFAGORGANISASJONPERSONAL Overordnet økonomiansvar. Overordnet ansvar for pedagogisk arbeid og utvikling. Strategisk ledelse gjennom planlegging og gjennomføring av endringsprosesser basert på service og brukerorientering. Lede, inspirere, legge til rette for trivsel og et godt læringsmiljø. God og stabil økonomi. Godt læringsmiljø Faglig løft. Bedre/ opprettholde gode FLIK resultater. Ny modell for organisering av barnehagene som er hensiktsmessig. Mindre sykefravær = høy trivsel. 4

Barns læring er avhengig av profesjonelle lærings felleskap «Ingen menneske alene har den viten, de ferdigheter og det talent, det skal til for å lede en barnehage, forbedre en bhg eller møte behovene hos hver enkelt barn” (Marzano & DuFour 2015) Barns læring og trivsel Klasseledelse- Dyktig personal Team ledelse- Personal arb i team Bhg ledelse- har barns utvikling i fokus Forvaltningsledelse – forvaltning er ute i praksis 5

Hvorfor sone ledelse? Politisk vedtak om prøveprosjekt. Målet er enda bedre kvalitet. Vi skal bruke ledelsesressursene bedre enn i dag. Hver styrer har ansvar alt fra vaktmester oppgaver til krisehåndtering. Vi har mange dyktige ansatte. Lære av hverandre og bygge kapasitet ut i hele organisasjon. Mindre sårbare ved leders fravær (Jordbærveien) Mulighet for felles kursing, opplæring Vi har flere små barnehager i sonen. Mulighet for å utveksle erfaringer og ideer på tvers som for eksempel 0-3 års pedagogikk. Mulighet for jobbrotasjon/ vikariat, utvidelse av stillinger i en annen barnehage 6

Tidsplan januar 2016 til desember 2017 OppgaverOppfølgingAnsvarFrist Lage en ny organisasjon Prosjekt gruppa8 x jan-mai 2016 Organisering av ledelse Modell, Teamledelse, Fordeling av arb.oppgavene LederneJan-mai 2016 StillingsbeskrivelsePedagogiske ledere og fag.arb/assistent Karin/ Cathrine/ Synnøve Feb-mars 2016 InfomøteAlle ansatteProsjektgruppa31.mai EvalueringHøsten 2017? 7

Andre oppgaver fram til des Økonomi – felles eller for hvert hus? Planer – årsplan, mobbeplan, progresjonsplan.. Personal- medarbeidersamtaler, ferie og avspasering, fravær samtaler.. Barn- skjemaer ( barnesamtaler, overgang bhg-skole…) HMS Administrativ oppgaver FLIK 8