Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
IT-direktøren Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017

2 Bakgrunn Evaluering av USITs organisering (USIT 3.1)
Kriterier som skulle oppfylles bl.a. ved ny organisering Endrede premisser for IT-virksomheten Strategisk retning for IT-organisasjonen USIT 3.0 «organisering av USIT burde vurderes ca hvert 2-3 år» Dagens organisering hadde et annet fundament Vekstforventning Inndeling i utvikling og drift Endret og økt fokus på brukerorientering Endring i teknologi UH-samarbeid 29. desember 2018 USIT

3 Status Uavklart ledelsessituasjon i UAV
Før lederavklaring bør justering av organisering vurderes 29. desember 2018 USIT

4 Strategisk retning er førende
IT-investeringer i et 5-års perspektiv 28. februar 2017 Strategisk retning er førende Forskning og utdanning først Cloud og BYOD er modellen Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene Forskning og utdanning først gir seg selv utfra både universitetets virksomhet og oppdrag og ut fra prioriteringene i både “Strategi 2020” og universitetets årsplan. I langt større grad enn tidligere er det forskningens og utdanningens behov som skal være førsteprioriteten i IT-organisasjonens virksomhet. Cloud og BYOD er modellen (plattformen) er et svar på utfordringene som den teknologiske utviklingen med skyteknologi og mobile brukere stiller USIT og andre IT-organisasjoner overfor. Dette er en utvikling som på den ene side endrer betingelsene for alle former for leveranse av IT-tjenester; utviklings-, tilretteleggings-, forvaltnings-, drifts- og støttetjenester. På den andre siden åpner den for nye muligheter for brukernes anvendelse av IT i sin daglige og langsiktige virksomhet. Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet innebærer å ta brukernes behov som utgangspunkt og prioritere tiltak som gjør IT-bruken enklere og bedre for brukerne og gir brukerne tjenester som imøtekommer krav til kvalitet, brukbarhet, stabilitet, tilgjengelighet og funksjonalitet. Samtidig skal det sørges for at virksomheten skjer innenfor IT-sikkerhetsmessig tilfredsstillende rammer og i tråd med lov- og regelverk. 28. februar 2017 Dekanseminar februar 2017

5 Mål for organisasjonsjusteringen
Støtte strategisk retning Prioritering av universitetsspesifikk IT Strategisk samarbeidspartner for UiO Tydeligere brukerorientering Bidra til Tydeliggjøring av ansvars- og oppgavefordeling En hensiktsmessig koordinering USITs endrings- og leveranseevne 29. desember 2018 USIT

6 Omfang av foreslåtte organisasjonsendringer
Underavdelingsnivå prioriteres nå Beholder seksjonenes indre organisering Noen seksjoner flyttes Andre endringer/følgeendringer kan komme senere 29. desember 2018 USIT

7 USIT i dag Evaluering og nye premisser tilsier at dagens organisering bør forbedres.

8 Forslag Underavdeling for brukernære tjenester
Underavdeling for IT i forskning Underavdeling for IT-infrastruktur Underavdeling for stab og støtte IT i forskning som en underavdeling Universitetsspesifikk IT Et strategisk prioritert og voksende område løftes opp i organisasjonskartet Brukernære tjenester som egen underavdeling Plassere ansvaret for sluttbrukertjenester (utover det som ligger under forskning) ett sted Herunder overordnet ansvar for tjenestekvalitet Brukerfokus løftes opp i organisasjonskartet Beholde WEB og DML nær hverandre Avhengighet i dagens praksis og arbeid Avventer betydning av Senter for læring og utdanning Underavdeling for IT-infrastruktur Navneendring for å tydeliggjøre innhold Underavdeling for Stab og støtte beholdes som i dag 29. desember 2018 USIT

9 Forslag til nytt organisasjonskart
IT-direktør Stab og støtte IT-infrastruktur IT i forskning Brukernære tjenester 29. desember 2018 USIT

10 Ny underavdeling for brukernære tjenester
Seksjon for digitale medier i læring (DML) WEB-seksjonen (WEB) Seksjon for integrasjon og elektroniske identiteter (INT) Seksjon for klientnær drift (KD) Brukernære tjenester som egen underavdeling Plassere ansvaret for sluttbrukertjenester (utover det som ligger under forskning) ett sted Herunder overordnet ansvar for tjenestekvalitet Tilrettelegger for koordinert brukerorientering Brukerfokus tydeliggjøres i organisasjonskartet Beholde WEB og DML nær hverandre Avhengighet i dagens praksis og arbeid Avventer betydning av Senter for læring og utdanning 29. desember 2018 USIT

11 Seksjon for klientnær drift
Gruppe for Windowsklienter (GDW) Gruppe for MacOSX, Linux og mobile enheter (MLM) Gruppe for IT-support og driftssenter (SDS) Gruppe for meldingstjenester (GMT) Gruppe for USIT Lokal-IT (LKIT) 29. desember 2018 USIT

12 Ny underavdeling for IT i forskning
Gruppe for forskningsinfrastruktur Gruppe for forskningstjenester Gruppe for datafangst og samlingsforvaltning IT i forskning som egen underavdeling Universitetsspesifikk IT Et strategisk prioritert, stort og voksende IT-område løftes opp i organisasjonskartet 29. desember 2018 USIT

13 Underavdeling for IT-infrastruktur
Seksjon for grunndrift Seksjon for tjenernær drift Underavdeling for IT-infrastruktur Navneendring for å tydeliggjøre innhold 29. desember 2018 USIT

14 Underavdeling for Stab og støtte
Seksjon for interne støttetjenester Seksjon for bruker- og oppdragsoppfølging Daglige ledere Beholdes som før 29. desember 2018 USIT

15 Prosess for arbeidet Involvering av tillitsvalgte, alle sjefer og medarbeidere Informasjon på allmøter Informasjon og diskusjon i møtefora i grupper/seksjon/underavdelinger Opprettet et nettsted med informasjon tilgjengelig for alle: Opprettet en egen mailadresse for innspill som alle kan benytte: 29. desember 2018 USIT

16 Organisering av arbeidet
Arbeidet ledes av IT-dir v/stabsdirektør Koordinator er seksjonssjef for interne støttetjenester Liv-Marit Davidsen Bistand fra rådgiver Bjørn Ness Bistand fra innleid konsulent (IML v/Claus Jebsen) 29. desember 2018 USIT

17 Plan for arbeidet - innhold og tidsplan (oppdatert 30. mars)
Mnd Dato Aktivitet Mars 24.03 Diskutere forslagets innhold og tidsplan med USITs tillitsvalgte 27.03 Informere og diskutere forslaget med seksjonslederne Uke 13 Eventuelt justeringer etter innspill fra tillitsvalgte og seksjonsledere Informasjonsmail til alle medarbeidere hos USIT April 04.04 Gjennomføre samling/workshop med USITs sjefer og tillitsvalgte 06.04 Informere om arbeidet på USITs allmøte 21.04 Informere om status og diskutere arbeidet med USITs tillitsvalgte Mai 09.05 Gjennomføre samling/workshop med medarbeidere og tillitsvalgte hos USIT 11.05 12.05 Frist innspill til IT-dir etter diskusjon av forslaget i underavdelingene, seksjoner og grupper 19.05 23.05 Diskutere oppdatert forslag til organisering og ansvarsfordeling på IT-dir Juni 01.06 Informere om status for arbeidet på USITs allmøte 05.06 Frist innspill fra ledere og medarbeidere 06.06 IT-dir ferdigstiller forslaget som skal legges fram for tillitsvalgte Uke 24? Fremlegge og drøfte/forhandle forslag til beslutning med tillitsvalgte Uke 25? Beslutte organisering og ansvarsfordeling samt tidsplan for iverksetting Det er satt opp sentrale IDF-møter 1. og 22. juni (uke 25) 29. desember 2018 USIT


Laste ned ppt "Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google