Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
8 Skumlesing.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
FYR Ny GIV
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Tankekart og læringstrategi
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Prosjekt til fordypning Navn Navn på fordypning. Innhold  Her presenterer du hva du skal snakke om:  Eksempel: I denne presentasjonen skal jeg snakke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
Leseprosjekt VG1.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
LESEKURS.
Kapittel 17 Tale og lytte Læreplanen seier at du skal kunne
Informasjon om eksamen
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kapittel 14: Tale og lytte
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Bevis i matematikk- undervisningen
Vurderingskriterier enkel versjon
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Lytteforståelse Rammeverket
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Sitering, referering og plagiering
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner - vurdere egen muntlig utvikling - bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og situasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv - presentere norskfaglige emner og problematisere det framlagte stoffet - beskrive og vurdere egne lese- og skriveferdigheter

Basis Lesing Å lese godt nok – Lesing = få mening ut av det du leser – Forskjellige tekster krever forskjellige lesekompetanse – Funksjonell lesekompetanse = lese godt nok til å fungere i alle situasjoner i hverdagen Lesing i hverdagen – Lesestrategi = bevisst og formålsrettet framgangsmåte ved lesing – ”En god leser er en aktiv leser” Lese - tenke – snakke – skrive – forstå – Førlesningsstrategier: Tenk over formålet ved lesingen Bruk overflatelesing Lag tominuttersnotat Tenk gjennom hva du forventer av teksten - Å lese godt nok Å lese godt nok - Lesing i hverdagenLesing i hverdagen - Analyse og tolkningAnalyse og tolkning -Minnekunst og systematiseringMinnekunst og systematisering -Å danne seg bilderÅ danne seg bilder -Å utnytte strukturen i tekstenÅ utnytte strukturen i teksten - Ord og leseforståelse Ord og leseforståelse Oppgave side 27 Oppgaver side 28

Basis Lesing Analyse og tolkning – Førsteinntrykk et godt utgangspunkt – Analyse: Argumentasjon for din tolkning av teksten – ”En tekst kan ikke bety hva som helst, selv om en kan få deg til å tenke på hva som helst” Minneteknikk og systematisering – Minneteknikk: Nyttig for å huske Velg ut et sted Dann bilder i tankene Plasser bildene på det bestemte stedet, og i rekkefølge Gjenkall ved å gå i tankene på det stedet Oppgave side 29 Oppgave side 30 - Å lese godt nok Å lese godt nok - Lesing i hverdagenLesing i hverdagen - Analyse og tolkningAnalyse og tolkning -Minnekunst og systematiseringMinnekunst og systematisering -Å danne seg bilderÅ danne seg bilder -Å utnytte strukturen i tekstenÅ utnytte strukturen i teksten - Ord og leseforståelse Ord og leseforståelse

Basis Lesing Å danne seg bilder – Tenk over bildene du danner deg når du leser Hva er din reaksjon på bildene? Hvordan virker bildene på deg? Noter ned inntrykket –  Hjelper deg å huske det du leser Å utnytte strukturen i teksten – Skumles overskrifter, mellomtitler og temasetninger først Gir oversikt om hovedidé, temaer og argumenter Hjelper deg å plassere emnene ved lesingen etterpå Oppgave side 31 Oppgave side 32 - Å lese godt nok Å lese godt nok - Lesing i hverdagenLesing i hverdagen - Analyse og tolkningAnalyse og tolkning -Minnekunst og systematiseringMinnekunst og systematisering -Å danne seg bilderÅ danne seg bilder -Å utnytte strukturen i tekstenÅ utnytte strukturen i teksten - Ord og leseforståelse Ord og leseforståelse

Basis Lesing Ord og leseforståelse – Noter vanskelige og ukjente ord i tekster – Slå opp ordene og skriv ned forklaringen – Lag eventuelt et begrepskart eller tankekart – Bruk ordet i en setning, skriftlig eller muntlig Oppgave side 33 - Å lese godt nok Å lese godt nok - Lesing i hverdagenLesing i hverdagen - Analyse og tolkningAnalyse og tolkning -Minnekunst og systematiseringMinnekunst og systematisering -Å danne seg bilderÅ danne seg bilder -Å utnytte strukturen i tekstenÅ utnytte strukturen i teksten - Ord og leseforståelse Ord og leseforståelse