Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bli helsefagarbeider Trondheim
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 1. februar 2011 Utdanningsmuligheter, kurs og kompetanseheving for VA-operatører Hilde M. Støen.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Rådgiversamling 2.november 2016
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Alternative utdanningsløp
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
Velkommen til August 2017.
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Fellesmøte Fellesmøte.
Tverrfaglig uke for LUT
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Yrkesfaglig fordypning
Alternative veier til yrkeskompetanse
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Hetland videregående skole
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
NY STRUKTUR.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Læring i dag for i morgen.
Nå er vi spente!.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL

Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater i Nord- Trøndelag skal ha faglig fremgang i perioden  Andel elever, lærlinger og lærekandidater som gjennomfører videregående opplæring skal økes Vekslingsmodellen kan medvirke til at disse målene nås i Nord-Trøndelag

Mål  Å utprøve en vekslingsmodell->morgendagens vei fram mot fagbrevkompetanse gjennom å styrke motivasjon, mestring og gjennomføring hos eleven/lærlingen  Å ta et større ansvar for fagopplæringen lokalt i vekslingen skole/bedrift

OPPSTARTEN  Samarbeidet startet høsten Møter med tema organisering og innhold.  Deltagere: fagopplæring AVGO NT, kommunale bedrifter, private barnehager, OKS, ledere og etter hvert lærere i vgs.  Prosjektmidlene fordelt likt mellom skolene og OKS  Fylkeskommunalt forsøk fram til Senere: deltagere i nasjonalt forsøk.  Læreplasser for vekslingselevene ble klar våren -14.  Stort press på kommunene.  Oppstart for vekslingslærlingene: august  Ingen tilbud om ordinært VG2-løp.

Veksling Nord-Trøndelagsmodellen  Leksvik VGS, Ytre Namdal VGS og OKS  Vekslingsmodell fra VG2  HEA + BUA  Skolenes eneste tilbud på VG2 innen HO

Gjennomgående planer Nord-Trøndelagsmodellen:  VG1: ordinært løp  Veksling fra VG2  Fellesfagene fordeles  Tverrfaglig eksamen i programfag: før jul siste år  Fagprøve: vår siste år

2 uker i skole før lærekontrakt  Arbeidslivskunnskap  Forberede til arbeidsliv  Etiske spørsmål  Holdninger  Kommunikasjon

Periodeplan for vekslingselever i uke for helsefagarbeiderne Eksempel på tema de første ukene Grunnleggende kunnskap. Teori og «tørrtrening» i skole, gjennomføring / fokus i praksis.  Hygiene, håndhygiene. Bruk av stellefrakk, hansker.  Egen påkledning, smykker, negler- neglelakk, hår, undertøy, sko.  Holdninger. Helsefagarbeiderens rolle. Egnethet- skikkethet i yrket.  Å gi og ta imot veiledning.  Taushetsplikt.  Bruk av mobiltelefoner, sosiale medier.  Ergonomi, forflytning, forflytningsteknikker.  Stell.  Brukermedvirkning

VG2 og VG3 2. år VG2 og VG3 3. år VG2 og VG3 4. år Veksling. Veksling. Veksling fram til ca desember. 2 dager i skole: *Engelsk 2t/u *Kroppsøving 2t/u *Programfag *Prosjekt til fordypning Bolker vår og høst. 2 dager i skole: *Norsk 2t/u *Samfunnsfag 3t/u Kroppsøving VG3-plan? Programfag 1 dag noen uker i skole på høsten: *Programfag. Før jul: *Tverrfaglig eksamen i programfagene. 3 dager: bedrift 4 og etter hvert 5 dager i bedrift. *Lærefag *LærefagVår: * Fulltid lærefag. * Fagprøve. Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling Ansvar. Skole i skolefag. Bedrift i lærefag. Status: lærling

 Dokumentasjonsverktøy  Dokker er utviklet av Norsk eLæring i nært samarbeid med skoler, opplæringskontorer og lærebedrifter i Nord-Trøndelag. Dokker er en digital opplæringsbok og et dokumentasjonsverktøy som åpner for muligheter for tverrfaglig arbeid og gir god sammenheng i opplæringen.  Ca brukere i Nord-Trøndelag Gjennomgående dokumentasjon og løsninger for informasjonsutveksling mellom skole og bedrift

Inntak Fagområde Helsearbeiderfaget8210 Barne- og ungdomsarbeiderfaget 91019

Evaluering så langt  Mange møter i planleggingsåret uten konkrete avgjørelser.  Konstruktive møter ved skolestart høst 14.  Ulike erfaringer med å skaffe læreplasser (LVS og YNVS).  Dårlig kommuneøkonomi. Samfunnsansvaret? Behov for gulrot?  Alt nytt er «skummelt»? Vilje til nytenking?  Vi har tro på prosjektet nå etter hvert som detaljer faller på plass.  Større utfordring på HEA enn BUA