Veier til Elva Hip-hop gutta 15-23 år, fra fattige familier, oppvokst i Norge, spenningssøkende, kule, flere drev med musikk, noen gikk fremdeles.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Cannabiskultur Konsekvenser for bruk, avhengighet og marked
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Rusmiddel Bokmål – hentet fra ung.no. Cannabis/Hasj Hasj er den vanligste formen for cannabis i Norge og er det mest utbredte av alle de ulovlige narkotiske.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Alkoholbruk blant unge i Agder
Sokrates.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
1. Innledning Del I CANNABISKULTUREN 2
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Velkommen til forskerøya Engia!
Gang.
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Venner og valg Film og samtale.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til Newtonrommet
Individuell jobbstøtte (IPS)
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Å være ute en vinternatt – på søk etter noen som trenger deg
Eikeli VGS
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Sokrates.
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Kapittel 6 Lønn og belønning
WORKSHOP!.
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Hvor privilegert er du?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Veier til Elva Hip-hop gutta år, fra fattige familier, oppvokst i Norge, spenningssøkende, kule, flere drev med musikk, noen gikk fremdeles litt på skole Falne gangstere år, tidligere involvert i tung gjengkriminalitet, nå som regel problemer med rus og pengegjeld Flyktninger år, lite integrert i samfunnet, ingen formell kompetanse, lite språk, nyankomne, mange ureturnerbare Alle hadde en eller annen bakgrunn fra Afrika. Men det var svært forskjellige økonomiske og sosiale grunner til at guttene var i miljøet

Teori Gatekultur: Motstand mot eksklusjon. Mulighet for autonom, personlig verdighet. Spontant sett av opprørske praksiser som over en periode har vokst fram som opposisjonell stil. Gatekapital: Kunnskap, kompetanse, ferdigheter, egenskaper og objekter som tilkjennes verdi i gatekulturen. Basert på marginalisering og fravær av kulturell kapital Gatekapital finner vi i egne ruserfaringer, salg av stoff, vold og i forholdet til hjelpeapparatet

Mellom gata og velferdsstaten Ali: Men noen ganger er det veldig vanskelig, ikke sant. Det er ikke mange som forstår akkurat når det gjelder å gå på Elva. Du er arbeidsledig, og du har ikke noe sted å få inntekt fra. Fordi du har ikke penger, og for hver ting du gjør i Norge, trenger du penger, ikke sant. Du skal ha mat, må ha penger. Husleie, du må ha penger. Det er ikke alle som står der som egentlig vil stå der, ikke sant. Men det er siste utvei, fordi de gutta som står der de mener at det er bedre å stå der enn å gjøre ran, ikke sant.

Mellom gata og velferdsstaten Undertrykkelsesdiskurs - Må ha penger, jobb - Må forsvare seg - Hasj ikke farlig - ”Systemet har skylden” Legger vekt på likheten mellom den som snakker og dem som blir snakket til Legger vekt på likheten mellom marginaliserte grupper og resten av samfunnet. Skaper forståelse og sympati

Mellom gata og velferdsstaten I: Har du vært på treningssenter for å lære å slåss? Chris: Nei nei, jeg hadde på noe jævla treningsstudio i hele livet mitt jeg assa.. Jeg har bare vært ute på gata jeg. I: The hard way, asså (ler) Chris: Jeg har lært av filmer hvordan du kan slå i hjel et menneske, man. Sånn som det glasset her (holder opp glasset). Du knuser det i trynet på motherfuckeren. ”hva i helvete a’” (lang pause) I: Men du har banka noen? Chris: Ja, jeg tok et balltre og slo i hjel en kar en gang. Men han var en djevel ass. Petter, han var en satans unge. Jeg kødder ikke

Mellom gata og velferdsstaten Jeg pleide å hente hasj fra Sverige, fra Svinesundbrua. Vi pleide å kjøre to-biler-opplegg. Den ene bilen må være jævlig styla, høy musikk, jævla mistenkelig. Og den andre bilen må være en sånn soper kjerringbil. (…) Så kjører man først inn to BMW-er da. Sånn toppstyla i rød lakkering, og er ytterst mistenkelig. Masse utlendinger der heh … og så gir du tollvesenet noe å gjøre og så kjører du en liten Opel Corsa, med 100 kilo rett bak. Reaksjonen dems det er jo «hei, nå kommer det to sportsbiler med unge folk», «de finner alltid på faenskap». Så stopper dem selvfølgelig dem, dem stopper dem alltid. Så kommer det en liten Opel Corsa som har 100 kilo med tjall baki rævva. Så kjører dem bare rett inn i Norge. Dette gjør de hver eneste dag.

Mellom gata og velferdsstaten Gangsterdiskurs - Tøffe i et hardt miljø - Store opplegg, tjener mye penger - Annerledes rusopplevelser - Seksuelt attraktive Legger vekt på avstanden mellom den som snakker og den som blir snakket til. Legger vekt på avstanden mellom marginaliserte grupper og resten av samfunnet Skaper fascinasjon og frykt - gir selvtillit

Offer eller gangster? Personer på gata i en Skandinavisk velferdsstat må beherske både undertrykkelsesdiskurs og gangsterdiskurs. - Må kunne fremstille seg selv både som offer i møte med hjelpeapparatet og det offentlige og som gangster på gata - I stedet for å tenke på om den ene eller den andre posisjonen er ”sann”, kan vi tenke at begge posisjonene fanger den komplekse virkeligheten guttene befinner seg i. - Men vanskelig å forstå seg selv utelukkende i en offerposisjon. Det gir ikke selvrespekt og ikke respekt fra andre

Life time ever cannabis use. Longitudinal population-based data, age span 15-28

Normalisering (Parker mfl. 1998)

Er cannabis normalisert? Det dukket ofte opp fortellinger om annerledeshet i hasjrøykernes livshistorier. Cannabis var som regel en del av dette: Jeg har alltid har følt meg som en naturlig opposisjonell. Alt det der med å føle seg utafor og forskjellig i en liten trangsynt by – som gjorde at jeg sympatiserte med en del sånne ting som jeg oppfatta som litt opposisjonelle (Peter). Vi var nysgjerrige, det var spennende, vi var ute etter å prøve litt grenser.. gjøre litt opprør (Jan). Hvis vi ikke får lov skal vi i hvert fall gjøre det. (Anders).

Symbol – Cannabis sativa

Ritualer Det forventes at alle som har cannabis legger i potten og deler. Jointen eller pipa sendes rundt til alle som er til stede. Å røyke cannabis sammen innebærer en forpliktelse til videre sosial interaksjon.

Cannabiskulturens fortellinger Et avslappet syn på livet Stenger ute det trivielle Ikke-vold Sammenligninger med alkohol ”Organisk”, naturlig Åpner sinnet Overlegen kunnskap Avslører storsamfunnet

Slang Slang kan vise til hvor stoffet kommer fra, slik som «afghan», «marokk» og «nepal». Andre ord viser til kvalitet eller utseende, slik som «sorting», som er seig, oljete og svart, «tørrokk» som er dårlig hasj, eller bare «brunt». Slanguttrykk kan også vise til tidspunkt på dagen cannabis blir brukt, som «nattings» eller «mornings» eller til effekter bruken hadde: «Matis» var når hasjrøykere fikk «matkick», og «pratis» når de ikke klarte å slutte å snakke. Reflekterte også subkulturell tilknytning: som «weed» og «spliff» og «puffe» for de som var opptatt av hip-hop. Begreper som «shit», «rev», «tjall», «bønne», «fjern», «skev», «stein» og «høy» dominerte likeve fremdeles. Illustrerende for en mer generell tendens.

tallets kulturelle strømninger

Spørsmål Hvorfor bruker mange cannabis? Hva er bra med hasjrøyking?

Todelt produksjon: smuglet hasj og hjemmedyrket marihuana

Vertikal og horisontal organisering av hasjøkonomien Produsenter Eksportører Smuglere Importører Stordealere Dealere Hjelpere De to nederste nivåene er tungt preget av cannabiskulturen. Men det er også innslag høyere oppe Ideologiske aktører Vennenettverk Ved siden av legale forretninger Tilfeldighetspregete frilansere (Dorn 1992) Profesjonelle organisasjoner Familiebaserte organisasjoner (Natarajan og Belanger 1998) Organisasjoner basert på etnisitet (Zaitch 2002).

Kriminalitet eller business? Kriminalitet: respekt, ære, spenningssøken, kriminelle delkulturer, preget av illegalitet. Business: entreprenørskap, rasjonalitet, paralleller mellom legale og illegale marked og legale og illegale varer Men cannabisøkonomien må også forstås som vevd inn i spesielle kulturelle praksiser og meninger, og som preget av varens symbolske mening. Hasj har f. eks. kostet 100 kr. grammet fra midten av 70-tallet. Det er ikke mulig å forstå cannabisøkonomien uten å forstå cannabiskulturen. Spesielt på de nederste leddene i økonomien, blant ”hjelperne” og dealerne.

Spørsmål Hvorfor selger mange cannabis? Hva er bra med salget?

Sosial avhengighet av cannabis Nære venner er hasjrøykere Utvidete nettverk (‘weak ties’) består av hasjrøykere Cannabis er en sterk markør av gruppetilhørighet Dette risikerer hasjrøykere å miste når de slutter

Kulturell avhengighet av cannabis Investert mye av identiteten i ideologien Henger tett sammen med andre deler av verdenssynet (homologi) Subkulturell kapital (Thornton) Fellskap, samhold, fascinerende annerledeshet Alt dette forsvinner når de slutter å røyke Problematisk kultur: Delvis passifiserende, dyrker det ‘avslappede’, kritisk til ‘a-4-livet’ inkludert jobb, utdanning etc. Sammen med effektene av stoffet en dårlig kombinasjon

Økonomisk avhengighet av cannabis Trenger penger Kan ‘røyke gratis’ Dette spillet/jobben de kan Status og posisjon som kommer med salg Alt dette forsvinner når de slutter å selge Den største faren ved bruk av cannabis er å veves inn i den illegale økonomien. Høyt sammenfall mellom røyking og straff, øker igjen sannsynlighet for annen marginalisering. Ond sirkel. Blir involvert i en svart økonomi drevet av tunge kriminelle nettverk.

Konklusjon Viktig å forstå hvorfor folk bruker cannabis Viktig å ta deres eget perspektiv på alvor, samt utfordre sitt eget En delvis passifiserende kultur og en stor svart økonomi er et av de største problemene med cannabis Dette er kulturelle og politiske skapte problem og ikke knyttet til en egenskap ved stoffet