MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars 2010. FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
På kryss og tvers i historien
Advertisements

LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Perioden ideene personene
Læreplanen i eldre historie
Læreplanen Historie Vg2.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Arbeidet med prosjektskissen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Valgfag innsats for andre
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kommunikasjon.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Analysere nyheter
Inspirasjon og ledelse
1. Innledende påstander om organisasjoner
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars 2010

FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn. Dette er ikke minst viktig for å forstå media sin rolle som forutsetning for ytringsfrihet og dermed for demokratiet.” (fra “Formål”) ● Eleven skal kunne: - gjøre greie for sentrale trekk ved mediehistorien i Norge

FRA LÆREPLANEN (forts.) ● Eleven skal kunne: - diskutere pressen sin rolle i utviklingen av demokratiet i Norge - drøfte hvordan ytringsfrihet er en forutsetning for frie medium og demokrati - gjøre greie for hovedtrekk ved norsk mediepolitikk fram til i dag - presentere hovedlinjer i mediestrukturen i Norge - gjøre greie for arkitekturen til Internett

HISTORISK PERSPEKTIV ● Mediehistorie forsøker å sette endringsprosesser i system og gi en bakgrunn for hvorfor ting er som de er ● Dette gir også mulighet til å forstå at samtiden også er en fase i en historisk utvikling

HVOR KOMMER MEDIENE FRA? ● Enkel forståelse: På et bestemt tidspunkt blir en bestemt teknologi oppfunnet, og så tar samfunnet teknologien i bruk. ● Teknologisk determinisme : Man ser på teknologien som drivkraft bak samfunnsendringer.

HVOR KOMMER MEDIENE FRA? ● En mer nyansert måte å tolke medieutviklingen på.

MEDIEDETERMINISME ● “The medium is the message” - Marshall McLuhan

ULIKE PERSPEKTIV ● Teknologisk historie ● Sosialhistorie (mediebruk) ● Sjanger- og uttrykkshistorie ● Politisk historie ● Økonomisk historie ● Medienes forhold til hverandre ● Demokrati og ytringsfrihet

AVIS