Barnehage Informasjonshefte. MYRA BARNEHAGE. Myra barnehage er kommunal og ligger i sentrum av Åndalsnes. Den er administrativt tilknyttet Åndalsnes oppvekstsenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Advertisements

VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Praktisk informasjon om Marihøna barnehage
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Grunnleggende verdier for oss:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS AUGUST 2016 Velkommen til nytt barnehageår! Håper dere alle har hatt en fin sommer, og ferie, til tross for at været ikke har vært.
Dagsrytme Toristua ● barnehagen åpner ● frokost ● tannpuss,dorunde ● gruppene som har turdag går på tur. ● ca samlingsstund(kl.11.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Fra Gås/And til Kråke/Svane/Spurv En plan for overgangen ----
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS FEBRUAR 2016 Da er vi kommet til årets korteste måned, som dette året er 1 dag lenger siden det er skuddår i år. Hvorfor har vi.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til foreldremøte for lynghumlene høsten 2016.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Mai på Pytten Da har vi alt kommet til mai- måned, og vi legger bak oss en tid med mye aktiviteter i barnehagen. Vi har feiret påske i barnehagen, med.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
NYHETSBREV fra «Blåbærtua» Januar 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Blåbærtua MÅNEDSRAPPORT FOR APRIL Hva har vi gjort i mai?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Månedsbrev Småtroll Desember.
April på Pytten Tiden som gikk:
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Sommermåneder på Pytten
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
TROLLUNGANE – REVEHIET
Januar på Pytten Da var desember over, og vi skriver Vil benytte anledningen til å ønske dere alle et godt nytt år. Håper alle hadde en flott juletid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Hva har vi gjort i oktober?
Vi sorterer etter farger
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Velkommen til foreldremøte!
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
INFOMØTE LYNGMARKA BARNEHAGE
Foreldremøte SFO høsten 2019
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
MÅNEDS-/ INFOBREV FOR TYRIHANS august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Barnehage Informasjonshefte

MYRA BARNEHAGE. Myra barnehage er kommunal og ligger i sentrum av Åndalsnes. Den er administrativt tilknyttet Åndalsnes oppvekstsenter. Enhetsleder her er Rolf Herman Bjerkeli. Barnehagen har vært i drift siden I august 1997 flyttet den inn i nye lokaler på Nesjordet. Barnehagen ligger ellers nær etablert skoleområde, idrettshall, butikk, svømmehall og bibliotek. Friluftsområder finnes i gangavstand fra barnehagen. Avdelings løs barnehage. Fra høsten 2002 ble barnehagen utvidet fra en - avdelings barnehage, med 18 plasser, til en barnehage med 36 plasser. Samtidig valgte en å starte opp med ny driftsmodell avdelings løs barnehage. Siden da har barnehagen blitt utvidet til i dag 46 plasser. Fra 2008/09 har barnehagen hatt egen småbarnsbase i faste lokaler. Dette gir ro og stabilitet for de aller yngste. Barna fra 3/4 til 6 år veksler på å bruke lokalene på resten av huset. Her er base for forming, bygge lek, spill / høytlesing, kjøkkenkrok. Garderobe. I avdelings løs barnehage har barna fast garderobeplass. Til hver garderobe er det knyttet et team ansatte som har ansvar for daglig kontakt med foreldrene og ansvar for oppfølging av enkeltbarn. Lekegruppe. Fra , 4 dager i uka, er barna i aldersinndelte lekegrupper i en fast base over en 14 dagers periode. Her følges de av fast personale. Tirsdag er møtedag for personalet på huset. Denne dagen blir det frileik i basene og personalet overlapper. Måltid. I barnehagen kan barnet spise frokost, fruktmåltid, lunsj og nok et fruktmåltid på slutten av dagen. Barna har med egen niste til frokost. Frokost foregår mellom kl De som vil spise frokost i barnehagen må møte til kl Frukt, melk og mat til lunsj handles inn av personalet. Hvor mye den enkelte skal betale beror på type barnehagetilbud. Barna har fast spiseplass gjennom hele barnehageåret. Faste voksne spiser i lag med barna. Hele barnehagen er i bruk under hovedmåltidet. Dermed får vi små enheter som sikrer ro og gode opplevelser rundt måltidet. Aktiviteter i basene. Barna får velge aktiviteter innenfor gitte rammer i sin base. Men dette gir også personalet en anledning til å observere enkeltbarn og gi nødvendig hjelp og stimuli der det måtte trenges. Dette gjelder områder som tegning / forming, spill/konstruksjonsleik, musikk/drama, høytlesning/språktrening og sosial trening. Derfor blir det i en del av basetiden arbeidet mer systematisk for å gi barna impulser og stimulere til mestring på de ulike områdene. Det blir utarbeidet 14. dagers planer for basegruppene.

BARNEHAGENS TILBUD. Myra barnehage har tilbud til barn år. Åpningstiden er kl Barnehagen har 2, 3, 4 og 5 dagers tilbud a 9 timer og 5 dagers tilbud a 6 timer. FERIE OG PLANLEGGINGSDAGER. Barnehagen holder stengt 3 uker om sommeren pluss fra og med julaften til og med nyttårsaften og 5 av personalets kurs - / og planleggingsdager. 1 planleggingsdag rundt oppstart 1 kurs dag om høsten 1 planleggingsdag ved oppstart etter nyttår 1 planleggingsdag / kurs dag om våren. 1 planleggingsdag mot slutten av barnehageåret. Dette gis nærmere melding om i forkant. BEMANNING. Grunnbemanning : 1 styrer 100% 3 pedagogiske leder 300 % 5 assistenter 500 % BARNET OG BARNEHAGEN. Tilvenning: En god oppstart har betydning for barnets videre trivsel i barnehagen. Det er derfor viktig at barnet får tid på seg til å bli kjent med de andre barna og de voksne. Mor eller far bør være med den første tiden. Nå en ser hvordan det går, avtaler foreldre og personalet hvordan tilvenningen bør foregå akkurat for dette barnet. Yngre barn trenger vanligvis lengre tid til tilvenning enn eldre barn. Erfaringene har vist at det er best for barnet med kortere dager i begynnelsen. Se også utdelt skriv. Fravær: Foreldrene bestemmer selv når barnet skal komme i barnehagen og når det skal hentes innenfor den tildelte tiden. Barn som har 6 timers tilbud, kan avtale – eller – Avvik utover denne løsningen må vurderes etter behov. Personalet vil ha beskjed når barnet ikke kommer i barnehagen en dag og når det kommer mye seinere enn vanlig. Dersom fraværet skyldes sykdom, må barnet være friskt nok til å kunne delta i ute leiken før det sendes i barnehagen igjen. Ved oppkast / diaré smitte skal barnet holdes hjemme i 48 timer etter det er symptomfri. Dette gjelder også bleiebarn (påbud fra Folkehelseinstituttet).

Fødselsdager: Barnas fødselsdager blir markert i barnehagen med samling, sang og krone. De av foreldrene som ønsker det kan bake en kake og sende med barnet. Eller barnehagen kjøper inn is. Det er barna i samme basegruppe som bursdagsbarnet som får is/kake. Sånn begrenser vi is/kake spising, til noen få ganger pr. barnehagår. Bursdagsinvitasjoner mellom barna skal ikke deles ut i barnehagen. TRADISJONENE VÅRE. En av barnehagens viktige oppgaver er å ta vare på noen av de tradisjonene som er forankret i kulturen vår. Vi har valgt å vektlegge tradisjoner som barna vil møte igjen i skole og i samfunnet ellers. Her er noe av det vi vil gjøre gjennom året: Myra koret felles sang 1. gang i måneden Høstfest Aksjon Desember med bl.a. Lucia og nissefest Vinter aktivitets dag Karneval Fastelavnen Barnehage dagen Påske med påskelunsj 17.mai Sommeravslutning St. Hans

KLÆR OG FOTTØY: Barnet bør alltid ha liggende et ekstra tøy skift i barnehagen. NB! Barnets klær og fottøy skal være merket med barnets navn. Regnklær, dresser, votter etc. tas med hjem for vask v. behov. Barnehagen har i utgangspunktet ikke ansvar for klær som blir borte. De som bruker bleier sørger selv for å skaffe disse til barnehagen. NB. Klær etter årstid ! HENTING / BRINGING. Foreldrene anmodes om å benytte parkeringsplassen bak Coop prix v. henting / bringing. Da unngås kjøring inntil gangområde v. gjerde/port. (Tenk miljø – slå av motorene!) Foreldrene må alltid ta kontakt med en av personalet når barnet bringes eller blir hentet! ("ha det - takk for i dag") Skal barnet hentes av andre enn de faste, må barnehagen få beskjed om det. PORTEN. Det er uhyre viktig for sikkerheten at denne holdes låst. Selv på en ”snartur” innom skal porten låses. Vi vil også be om at barna ikke får gå alene utenfor porten når de blir hentet. OPPSLAGSTAVLA / Whiteboard tavla Disse henger i garderobene. Her gis generell informasjon om det meste som gjelder barnehagen som dags rytme, meldinger etc. Ta en daglig titt på TAVLENE ! Se også på de digitale foto rammene. PRIVATE LEIKER I BARNEHAGEN. Vi har gode erfaringer med at barna ikke tar med egne leiker hjemmefra. Barnehagen er rimelig bra utstyrt med leikemateriell som alle barna har samme bruksrett til. MEDISIN I BARNEHAGETIDEN. Dersom barn skal medisineres i barnehagetiden, skal personalet orienteres og aktuell medisin leveres en voksen. Selv ikke vanlig hostesaft skal oppbevares i barnas sekk i garderoben. Når det gjelder barn med kroniske lidelser og som trenger fast daglig medisinering skal aktuelt personale få nødvendig informasjon og opplæring. Her skal også skriftlig avtale mellom hjem/barnehage inngås.

HVERDAGSAKTIVITETER. I aktiviteter som gjentar seg daglig får barnet mulighet til å iaktta og eksperimentere og dermed skaffe seg bedre oversikt og forståelse av omgivelsene og det som foregår. De tilegner seg også kunnskap, holdninger og verdier av de andre barna i barnehagen og de voksne. Måltid. Foruten å innta og glede oss over god mat, vil vi praktisere god bordskikk, høflighet, gi hjelp til hverandre og delta og påvirke til den gode samtalen rundt bordet. Takke for maten, rydde egne saker. Av - og påkledning. Trene på selvstendighet. Lære hva slags klær i forhold til vær og rekkefølgen. Rett fot/knapper/glidelås. Turtaking. Lære å vente på tur. ”min tur”, ” din tur”. Godta at andre også må få være først……… Språkutvikling. Språk som kommunikasjonsmiddel. Sette ord på ting, opplevelser, følelser. Fortelle, lytte. Lese bøker, lære sanger, sangleiker, rim og regler. Lære å tolke og bruke non - verbalt språk. Rydde- ta vare på fellesutstyret. Ha faste plasser for leiker og utstyr. Sette tingene på plass. Erfare det praktiske med orden. Reparere, vedlikeholde. Lære å ta ansvar for ting som tilhører fellesskapet. Hygiene. Praktisere generell renslighet i forbindelse med måltid, do besøk. Lære å vaske hendene. Såpe / skylle / tørke. Ivareta barnas behov for å være tørr og ren. Holde for munnen ved nysing/hosting.

SAMARBEID MELLOM HJEM OG BARNEHAGE. Foreldresamarbeid. Foreldra har hovedansvar for barnet sitt. De har bestemmelsesrett på vegne av barnet og ansvar for barnets oppdragelse. I den tiden barnet er i barnehagen tar barnehagen seg av deler av omsorgs- og oppdrageroppgavene. Vi i barnehagen håper at foreldrene vil oppleve barnehagen som en støtte i hverdagen og at dere vil føle dere trygge for barna den tiden de er her. Gjennom samarbeid hjem/ barnehage håper vi å finne fram til felles syn i oppdragelsen av barnet. Utveksling av synspunkter og erfaringer til beste for barnet kan skje ved: - den daglige kontakten i hente og bringe - situasjonen. - i foreldresamtaler - foreldremøter og etter avtale ved behov. Foreldreråd. Alle foreldre til barn i barnehagen er automatisk med i foreldrerådet. Dette er et forum der alle foreldre kan møtes og dele tanker om barnehagen og samles om initiativ rettet mot den daglige driften og utvikling av barnehagen. Saker som gjelder barnehagen som foreldreråd ønsker å gå videre med, drift etc., sendes styrer i barnehagen som videre innkaller til møte i samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget består av representanter fra eier, foreldre og personalet. Når foreldrene vil samles til møter i barnehagens regi,stilles barnehagelokalene til disposisjon. Foreldrerådet velger en representant som skal representere foreldrene i samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget: 1 repr. fra foreldrene med vara 1 " " personalet med vara 1 " " eier med vara Styrer er sekretær og ansvarlig for innkalling til møter. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Slike saker er bl.a. drifts endringer, utnyttelse av inne og uteareal, godkjenning av årsplan m.m. Representant for foreldrene velges for et år.