Ny GIV Rørvik 10.01.2012 Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer) 2010 - 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
DEG Oppfølgingstjenesten OT er til for OT – koordinatorer:
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Her alt e mulig - uansett Oppfølgingstjenesten OT er til for opplæring arbeid kompetansefremmende tiltak DEG OT – koordinatorer: Meråker Meråker videregående.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Overgangsprosjektet.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Den gode skoleeier I Nes.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
SKOLEÅRET OVERSIKT VEDTAK FEBRUAR 2015
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Nettverk for karriere-veiledning
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)

Overgangsprosjektet Grunnskole og videregående skole

Prosjektledere Birgit Bremer Mejdal – prosjektleder kommune - Innherred – Dagfinn Johansen – prosjektleder kommune - Indre og Midtre Namdal – Monika S. Luktvasslimo – prosjektleder Nord-Trøndelag fylkeskommune –

Fase 1: - 8 gr skoler - 4 vg skoler Fase 2: - 21 gr skoler - 6 vg skoler Fase 3: - 11 gr skoler - 1 vg skole

Prosjektmål Økt fullføring av vgo – 69% i 2010 til 75% i 2015 Varig samarbeid mellom fylkeskommunen og kommuner om tiltak for å bedre elevenes forutsetninger for å fullføre og bestå vgo Gode samarbeidsrutiner mellom u-skole og videregående for å sikre en god overgang – Overgangssamtaler

Målgruppe 10 % svakest presterende elever før siste termin i 10. klasse pr kommune Ikke elever med individuell opplæringsplan Snittkarakter under 3 eller under 30 grunnskolepoeng Stort fravær Bruk av skjønn – en typisk slutter i vgo? Alle kommuner skal være med i løpet av 2013

Hvordan? En mattelærer og en norsklærer pr. skole skoleres - både grunnskoler og vg skoler Det skrives avtale mellom elev, foresatte og skole – frivillig deltakelse Intensivopplæring etter jul i 10. klasse – Ny GIV-elevene tas primært ut i grupper Fra norsk, matte og andrefag – Grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring – Intensiv kurs eller fastlagte timer; her står skolene fritt – 7,5 klokketimer pr uke/10 ”45-min” timer

Hvordan forts... Hvis timetall i fag eller kompetansemål fravikes, søkes det om ”forsøk” Gründercamp i samarbeid med Ungt Entreprenørskap i N-T Sommeraktivitet i overgangen (Folkehøgskole + «sommerskole» Tett oppfølging videre over i videregående skole Ingen fortrinnsrett ved opptak til videregående skole

Ressurser Staten finansierer skolering av lærere Staten finansierer vikartimer når lærerne er på skolering Ressursene som trengs utover skolering, er skoleeiers økonomiske ansvar

Utvelgelsen av elever? Utvelgelsen er viktig! God samtale med elever og foreldre!! Avtaler skrives før jul. Intensivopplæringen rett over jul.

Fase 1 86 elever – 53 gutter, 33 jenter Populært å være med – ingen stigmatisering 8 grunnskoler, 4 kommuner og 4 videregående skoler Noen var med på kun regning, noen på kun lesing/skriving, og noen på begge – I fase 2 bør alle være med på begge Nesten alle elevene kom til Ny GIV-skoler i vgo

Fase 2 Ca 160 elever grunnskoler kommuner – Inderøy, Grong, Høylandet, Lierne, Namsskogan, Røyrvik, Snåsa, Flatanger, Namdalseid, Namsos og Overhalla Fosnes venter til fase videregående skoler – Mære landbruksskole, Inderøy vgs, Leksvik vgs, Ytre Namdal vgs, Grong vgs og Olav Duun vgs Meråker venter til fase 3

Erfaringer fra fase 1 Elevene: Føler seg mer sett! – Ingen snakk om stigmatisering Tørr å spørre om ting de lurer på. Elevene har prestert godt! Sitter lenger og skriver mer på prøver og tentamen Mer opplevelse av mestring gjør at de jobber bedre også i andre fag Foreldrene er fornøyd med den ekstra innsatsen mot deres barn

Sommeraktivitet Samling på Mære i 3 dager med overnatting – Mer motivasjon og mestring enn skole – Vanskelig å rekruttere elevene – 16 deltakere (12 Ny GIV-elever) Skogn folkehøgskole – dager med overnatting – 9 deltakere Svært gode tilbakemeldinger Hvordan dette blir i Namdalen er ikke klart

Ny GIV-lærernes rolle Oppnå god relasjon i gruppa; elev-elev og lærer-elev Nå Ny GIV-elevene med Ny GIV- metodikken – Dyktiggjøre elevene slik at de får utnyttet potensialet sitt Motivasjon og mestring er viktige stikkord – hjelpe elevene til å få tilbake verdigheten sin Spre Ny GIV-metodikken til de andre lærerne på skolen

Evaluering av Ny GIV Forskere får ansvar for fokus på hva som kjennetegner elevene og undervisningen Klasseromsstudium – Hvordan skjer opplæringen konkret? Et representativt utvalg av klasseromsstudier Effektevaluering – I hvor stor grad har deltakelsen i prosjektet økt sannsynligheten for gjennomføring i vgo?

Største gevinst: Mer meningsfylt opplæring for flere elever!! Mer meningsfylt liv for flere ungdommer!!

Detaljer skolene Orientering om prosjektet skoler/ kommuner Regional konferanse 16. april på Rica Hell (Møre og Trøndelagsfylkene – Fase 2 og 3) Tenke organisering 1. halvår 2013 for elevgruppen. Eventuell politisk sak om ekstra midler. Ressurs over hele året eller ekstra ressurs bare for våren? Praktiske utfordringer må takles. I starten av oktober 2012: Skolering 2 lærere fra hver skole i 3 dager. (1 mattelærer + 1 norsklærer). Oslo eller Gardermoen Skolen/ lærere bestiller billetter selv og kommunen betaler dette Reise- og vikarutgifter dekkes gjennom refusjonsbeløp til kommunene/ skolene. Administrasjonsbeløp til kommunene (minimum ) (Skal ikke dekke kursutgiftene for lærerne) I oktober 2012: Søke om forsøk til dep. (dere vil få skjema og eksempel).

detaljer videre … I november: Planlegge organiseringen I november 2012: Presentere tiltaket for aktuelle elever og foreldre I løpet av desember: Avtale undertegnes med elever/ foreldre. Skolene kommunene vil få en ferdig mal (se mal) Januar - juni 2013: Gjennomføring av tiltak elever Februar 2013: De 2 siste dagene med skolering for lærerne.

Oppfølging i N-T Oppvekstprogrammet kommer til å stille midler for å organisere opplæring til flere innenfor leseopplæring og regning. Alle rektorer vil få et digitalt skjema for å gi oss oversikt over totalt antall lærere som bør få skolering på egen skole. Kompetansehevingsplan vil bli utarbeidet i løpet av våren 2012.