1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik 30.01.2008 Rekruttering til VA-sektoren Hva gjør Norsk Vann? Kan twinning med utlandet bidra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Advertisements

1 Fagkonferanse for VA- sektoren 31. mars – 1. april Kompetanseutvikling/fagopplæring/rekruttering til VA-sektoren Svein Erik Moen, Norsk Vann BA.
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år ANSAs rådgiverseminar 14 oktober: Nord Trøndelag ved Høgskolen i Levanger 22 oktober:
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Sykkelvelodrom i Asker ? Presentasjon TKF, den 14. januar 2016 ØEE, den 18. januar 2016 FSK, den 19. januar 2016.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 1. februar 2011 Utdanningsmuligheter, kurs og kompetanseheving for VA-operatører Hilde M. Støen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fagforbundets stipendordning. 2 Stipendordningen har som formål å støtte opplæringstiltak og kompetanseutvikling for yrkesaktive medlemmer. I budsjettet.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Sportsklubben nord Versjon
Nav veileder i videregående skole
Presentasjon av handlingsplanen
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Brukerveiledninger her:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Kommunikasjonsstrategi
Eilert Sundt videregående skole
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Studieveien.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Målsetting med prosjektet
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Overgang barneskole ungdomsskole
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
ALLE SKAL UT.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Fylkestinget 12. desember 2017
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gode venner som hjelper andre
Den matematiske samtalen
Status lærlingordning
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Gjennomføring etter 5 år
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Oppfølging av Høstrapporten
Høstrapport – tall og statistikk
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik Rekruttering til VA-sektoren Hva gjør Norsk Vann? Kan twinning med utlandet bidra til bedre rekruttering? Einar Melheim, Norsk Vann BA

2 Innhold Status VA-kompetanse Utviklingstrender Hva gjør Norsk Vann for å øke rekrutteringen til sektoren? Hva kan og bør kommunene gjøre? Kan ”twinning” med utlandet bidra til bedre rekruttering?

3 Kompetanse i VA-sektoren - Rekrutteringsutfordringen Utredning gjort av NORVAR (Lindholm/Moen) i 2006 viser at med dagens utvikling vil antall ansatte i sektoren bli halvert fram mot 2020 Da klarer vi ikke å drive og vedlikeholde VA i kommunal regi Private firma overtar?

4 VA Senior - bakgrunn

5 Rekrutteringsutfordringen (Fra utredning av Lindholm/Moen datert )

6 Rekrutteringsutfordringen

7 Rekrutteringsutfordringen Nødvendig antall nye utdannede pr. år for å opprettholde antallet i hver kategori i år (Fra utredning av Lindholm/Moen datert )

8 Norsk Vanns strategiplan 1 av 12 resultatmål: Arbeide for god rekruttering til VA- sektoren og å beholde kompetente personer i sektoren

9 Kritiske suksessfaktorer For å nå målene må vi: Påvirke det off. utdanningssystemet til å tilby god VA-utdanning Informere ungdom om VA-sektoren og muligheter for utdanning og jobb Etablere nettverk av VA-personer som ønsker å arbeide med rekruttering Være aktiv katalysator for samarbeid mellom utd.inst., VA-sektoren og ungdom under utdanning

10 Målgrupper for rekrutteringsinnsatsen Universiteter Høgskoler Videregående skoler Grunnskole Kommuner og VA-verk Allmennheten

11 Gjennomførte og pågående tiltak Dokumentasjon av rekrutteringssituasjonen Samarbeidsavtale med VA-yngre Informasjon til ungdomsskolene (Skoleprosjektet) Samarbeid med RIF Egen opplæringsgruppe Deltakelse i Næringslivsringen og prosjekt ”Fremtidens byggstudium på NTNU” Prosjektleder for rekrutteringsarbeid i Norsk Vanns sekretariat fra (Hilde Merete Støen)

12 Opplæringsgruppa - aktiviteter og planer Ingeniørutdanning/samarbeid med høgskolene Startet arbeidet med å få mer VA-fag inn i ingeniørutdanningen, evt. etablere tilbud om videreutdanning innen VA for ingeniører Også interessant for rådgivende ingeniører Kartlagt læremateriell for VA på ingeniørhøgskolene og andre skoler Skal foreslå tiltak for evt. forbedringer

13 Opplæringsgruppa - aktiviteter og planer Møte med høgskolene 13. juni 2007 (RIF/Norsk Vann/VA-yngre) Bidra til å skaffe frem gode læremidler som bl.a. en god bok i VA- teknikk samt øvingsopplegg Opprettet egen lærebokgruppe Tilrettelegge for et samarbeid mellom ingeniørhøyskolene og omkringliggende kommuner Egne avtaler – arbeid pågår Bidra til at det opprettes et faglig nettverk mellom ingeniørhøyskolene innen VA- teknikk I regi av Norsk Vann, bl.a. årlige møter Ta opp med myndighetene utfordringer knyttet til å skaffe nye lærerkrefter Arbeid startet opp Arbeide for å få Norsk Vanns medlemmer til å ta inn studenter på sommerjobber og prosjektoppgaver Laget grunnlag for markedsføring av tiltaket

14 Opplæringsgruppa - aktiviteter og planer Driftsoperatørkompetanse: ”Avklare mulighet for å utvikle et videregående kurs med VA-profil som en del av opplæring innen vgs”. Var driftsoperatøropplæring innen vgs ved Hias i perioden medio 1980-tallet til 1999 som prøveordning. Etterspurt. Var et yrkesfaglig studietilbud på VK1 nivå, men uten fagstatus. Nå: Planer om prøveprosjekt i Hamar-regionen med mer VA innen ”kjemiprosess-faget” Dialog med Fagforbundet, KS m.fl. Workshop om VA - kompetanse holdt i november Eget fagbrev?

15 Planlagte tiltak 2008 Informasjon til utdanningssøkende ungdom Påvirke det offentlige utdanningssystemet til å tilby god VA-utdanning Etablere nettverk mellom VA-virksomheter og utdanningsinstitusjoner Bidra til sommerjobber, masteroppgaver og rekrutteringsstillinger Div. rekrutteringsprosjekter

16 Høgskolene ønsker samarbeid Rammeavtaler mellom skolene og nærliggende VA-verk Oppnevne kontaktpersoner på VA-verkene og i skolene Gjesteforelesninger, anleggsbesøk, oppgaver, etc Drøfte innholdet i opplæringen Oppdaterte lærebøker Drøfte rekruttering av lærere Samarbeid med VA-yngre om å markedsføre VA overfor byggstudenter Etterutdanning innen VA

17 Hva er twinning? Begrepet twinning brukes for å beskrive prosessen med å etablere samarbeid mellom institusjoner med like oppgaver i ulike land. Gjennomføres ved utveksling av informasjon og erfaringer om strategier og drift, ved gjensidige besøk hos hverandre, ved interne felles workshops og seminarer. Lengre hospitering hos hverandre er også mulig!

18 Avtaler med Sør-Afrika Norsk Vann har inngått en samarbeidsavtale med SAAWU: 1. Utveksling av erfaringer mellom organisasjonene 2. Legge til rette for twinning mellom VA-verk i Norge og Sør-Afrika Foreløpig har kun Oslo kommune VAV benyttet seg av muligheten. De har inngått twinning-avtaler med VA-verkene City of Cape Town og Midvaal.

19 Andre muligheter? Nye muligheter særlig i samarbeid med Nye Medlems Stater (NMS). Tidlig kontakt med Mazovia (og Warzawa) gjennom Oslo-regionens Brüsselkontor (ingen prosjekter relevante for VAV) Tarnow, Polen søkte via norsk presse samarbeidspartnere innen VA. Via regionkontorer Oslo-Polen har VAV fått kontakt med Tarnow. Positiv respons. Tarnow beskriver prosjekter.

20 Hvorfor twinning? Oslos begrunnelse: Bidra til andres utvikling (mentor rollen) Økt fokus på egen praksis og utvikling Økt fokus på kjerneområdene Bidrar til å utvikle en lærende organisasjon Personlig utvikling av egne ansatte Språktrening Økt attraktivitet som arbeidsgiver, rekruttering

21 Hvorfor er VA aktuelt for twinning? VA-området har et stort utviklingpotensiale. VA-virksomhet er internasjonal med stort overføringspotensial. Bidra til utvikling, bedre VA-tjenester. Individ og virksomhetsutvikling med nye utfordrende oppgaver. Motiverende for medarbeidere, attraktivt for arbeidssøkende. Egen utvikling med økonomisk støtte (EU, UD, MD, …) Fremme norsk næringsliv, miljøteknologieksport og markedsføre norsk VA-virksomhet.

22 Hva kreves for å lykkes med twinning? Hentet fra Oslo kommune: Relevante prosjekter. Finansiering. Basisforutsetninger, teknologi, språk, fag, organisering. Fagkompetanse, kapasitet og motivasjon. Fleksibel organisasjon. Lærende organisasjon.