STYREUTVIKLING ROMERIKE Lillestrøm 26. februar 2009 “Vinmonopolet - fra forvaltningsorgan til servicebedrift” v/Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE
Advertisements

Hvordan lykkes som selger
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tema 1.Morgendagens rekrutteringsutfordringer. Ved Erik Nyhus, regionsleder Proffice Telemark, Vestfold og Østfold. 2.Viktige endringer i arbeidsmiljøloven.
TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet Delphi Consulting, 12. oktober 2011.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Forbruker- og finanstrender 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
En verden av usikkerhet
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Strategi for Nord universitet 2020
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
MAKSIMER SCANNERFORRETNINGEN DIN
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Level-Up Studentinkubatoren ved UiS
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Tema: Norsk sjømatnæring er en av landets største eksportnæringer.
Inspirasjon og ledelse
Demensaksjonen september
Brukermanual for Livportalen
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Videreutvikle en forretningside
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

STYREUTVIKLING ROMERIKE Lillestrøm 26. februar 2009 “Vinmonopolet - fra forvaltningsorgan til servicebedrift” v/Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet

VINMONOPOLET - ÅRETS SERVICEBEDRIFT 2006 Juryen har vurdert kandidater ut fra følgende kriterier: Samfunnsansvar opptatt av løsninger som tjener samfunnet som helhet Kunnskap høy faglig kompetanse som utnyttes på en god og positiv måte Verdiskaping fokus på oppgaver og arbeidsform som fremmer verdiskaping og velferd

Tema Strategi Hvordan skape god service Resultater

Vinmonopolets Styringspyramide En oppsummering av vår selskapsstrategi Kvalitet og ansvar i kontakt med mennesker TydeligEngasjertInkluderende Samfunnsoppdrag Visjon Hovedmål Hoved- strategier Verdi- grunnlag Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol Vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte Norges ledende faghandelskjede Velfungerende vinmonopolordning God sosial kontroll Det beste kundemøte Resultat- orientert, kompetent og samhandlende organisasjon Tydelig samfunns- aktør Bredde, kvalitet og lønnsomhet i produkt- utvalget Aktiv bruk av ramme- betingelsene

Tema Strategi Hvordan skape god service Resultater

Service Vi har det beste kundemøtet i Norge Kunde- service Effektiv Møter kunden med et smil Møte kundens behov med god kompetanse Produktutvalg Dybde og bredde Alle vindistrikter representert Lønnsomhet Moderne butikk- konsepter Oversiktlige selvbetjente butikker Moderne og ansvarlig image Mulitikanalt tilbud Integrert multikanalt tilbud Enkelt å handle Lett å navigere Tilgjengelighet Ingen skal trenge å reise mer enn 30 minutter til nærmeste Vinmonopolbutikk Intern konkurranse Årets butikk Balansert Målstyring Mystery Shoppers Modellbasert produktivitetsmåling Beste servicepraksis i Vinmonopolet

Servicestandard charter En kunde spør, hvor finner jeg…..? Gjør: Smiler, følger kunden helt bort til varen han spør etter, tar flasken ut av hyllen og viser til kunden. Følger evt. Kunden til en alternativ vare eller tilbyr å bestille alternativ vare hvis alternativer ikke finnes. Sier: Bli med meg, så skal jeg vise deg.

KUNNSKAP  Hva gjør vi så for å sikre god varefaglig kompetanse hos våre butikkmedarbeidere?  Kompetansestigen - obligatorisk varefaglig utdanning  Smakinger i butikkene  Mat-og-vinrunden  Eksterne prøvesmakinger i regi av importørene  Fokusområder

Moderne, tidsriktige butikklokaler

Butikknettet pr. 26. februar 250 butikker

SØMLØST MULTIKANALT TILBUD BUTIKKER NETT- BUTIKK KUNDE- SENTER 250butikker 1800 ansatte Fullsortiment Hovedsortiment Grunnsortiment Distriktsbutikk Filialbutikk Tlf.: anrop e-post ordrer ordrer

VI HAR ET UNIKT SORTIMENT I VERDENSTOPPEN Utvalget er vesentlig bredere enn det man finner i de store europeisk vinbutikker produkter kan skaffes i alle våre butikker, gjennom kundesenteret (04560) eller nettbutikken på våre hjemmesider

HVA HAR VI VEKTLAGT FOR Å YTE BEDRE SERVICE? Intern konkurranse og målinger erstatter ekstern konkurranse og benchmarking

Hvordan skape god service? Vanskeligere er det ikke… Årets butikk – Sandefjord

Knytte våre servicehelter i butikkene og hverdagsheltene på kjedekontoret sammen  Alle nyansatte på kjedekontoret skal jobbe én uke i butikk ila de første seks mnd.  Alle ansatte på kjedekontoret skal jobbe én uke i butikk ila en treårsperiode.  Vi oppfordrer alle på kjedekontoret til å jobbe én dag i butikk ifm høytider (jul, påske og pinse)  Ledergruppen jobber i ’årets butikk’ mens betjeningen er på studiereise.  Nye butikksjefer hospiterer på kjedekontoret.

Tema Strategi Hvordan skape god service? Resultater

Topp 10 Kundetilfredshet – Norsk Kundebarometer ved BI Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI

Profilundersøkelse 2008 ’Store norske bedrifter’

Egen organisasjon – MTI: Max score: 7

De mest fornøyde medarbeiderne er mest fornøyd med sin leder og omvendt Max score: 7

Klar sammenheng mellom resultater og lederskap  Jo mer fornøyd med sin leder jo bedre resultater Mål: 90,0Mål: 80,0

79% 85% 86% Andel med meget godt/ ganske godt inntrykk Vinmonopolets omdømmeundersøkelse 2008 Hvor godt inntrykk har du av Vinmonopolet totalt sett?

Vinmonopolets omdømmeundersøkelse 2008 Alt salg av vin og brennevin bør skje gjennom Vinmonopolet Andel som er helt/delvis enig 48% 53% 58%

Hvorfor har vi lykkes?  Sterk satsing på varefaglig kompetanse  Etablering av og entusiastisk utøvelse av bedriftens servicestandard gjennom motiverte medarbeidere  Medarbeidere som er genuint opptatt av det varefaglige i møte med kunden  Selvbetjente butikker  Flere butikker  Sterk økning i vareutvalget  Vinmonopolet er dyktige innkjøpere  Fokus på samfunnsansvar (sosial kontroll)

Vinmonopolet vil ikke overleve med vin i butikk Flere ønsker vin i butikk samtidig som man vil ha tilgang til servicen, ekspertisen og vareutvalget ved Vinmonopolet Hypotesen er at det ikke er et alternativ å få både i ”pose og sekk” Vin i butikk vil etter all sannsynlighet også innebære at brennevin også kommer i butikk. Analyser viser at tapt salg av de 20 mest solgte merkene (17 % av salget) vil innebære et vesentlig driftsmessig underskudd for Vinmonopolet. Markedsvurderinger kan tyde på at Vinmonopolet kan tape mellom 60% og 95% av vinmarkedet Norge 5% * Danmark * Andel av vin- salg i UK * Andel av vin- salg i Nederland * Dagligvare- butikker Vinmono- polet Kundeundersøkelse i Norge: "Vil du handle på Vinmonopolet når butikk er alternativ?" 95% 5% Nei Ja Daglig- vare- butikker Spesial- butikker …og hvorfor skal staten egentlig konkurrere med private om salg av vin og brennevin?

Takk for oppmerksomheten!