Gro Dahle: «Blå amason»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
for norsklærere på ungdomstrinnet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
FYR Ny GIV
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Essay er en skriftlig sjanger.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Sammensatte tekster ?.
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Formelle tekster.
| Formelle tekstar. Formelt språk ver sakleg og presis du skal ikkje bruke ein personleg tone kutt ut uformelle ord som slang, banning, forkortingar og.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Leseprosjekt VG1.
| Munnleg kommunikasjon
Enkel innføring i reklame
Antikkens filosofer 8. trinn
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Norsk som skolefag og studiefag
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Gro Dahle: «Blå amason» Å lese novelle på yrkesfag eller: Hvordan utnytte teksten?

Hva sier læreplanen? bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler

Før-lesing Å forberede elevene på teksten Her: Overskriften

Overskriften Hva er feil med overskriften «Blå amason»? 1) Volvo Amazon - skrives med stor forbokstav - skrives med z 2) En amasone - skrives med -e

Hva er en amasone? Fra gresk mytologi Kvinnelig kriger Greide seg uten menn

1)På detektivjakt i teksten Inn i teksten 1)På detektivjakt i teksten Skal du finne ut mer om en skjønnlitterær tekst, kan du undersøke den omtrent som en privatdetektiv eller en politietterforsker gransker et åsted. Ofte må åstedet saumfares etter spor. Hovedspørsmålene blir: Hva har hendt? Hvem er innblandet? Hvorfor skjedde det? Hvilke spor underbygger konklusjonene? På detektivjakt i teksten Person 1 Personalia   Hvor i teksten var opplysningene? Fornavn Etternavn Kjønn Alder Slektskapsforhold Yrke Bosted Nasjonalitet Andre opplysninger

2) Velg to av beskrivelsene av bilen fra første del av «Blå amason» Inn i teksten 2) Velg to av beskrivelsene av bilen fra første del av «Blå amason» Bagasjerommets mørke munn. Rattets sorte ebonitt. Han strøk bilen over hoftene, klappet den over ryggen. Stålkrumningen, frontrutens reisning. Han kunne kysset baklysene. Grillens buede munn.

Finn bilder på Internett som illustrasjon Inn i teksten – forts. Finn bilder på Internett som illustrasjon

1) Tenk deg at du er gutten i novellen «Blå amason» Videre arbeid 1) Tenk deg at du er gutten i novellen «Blå amason» a) Skriv en politianmeldelse eller b) Skriv en rapport = Saklige (yrkesrettede?) sjangre

Videre arbeid 2) Tenk deg at du er en av jentene i bilen Skriv din versjon av historien = fortelling / kreativ sjanger

Videre arbeid 3) Lag en presentasjon av en maskulin bil 4) Lag en reklame for din yndlingsbil = Kreative sjangre / reklame

Videre arbeid 5) Hvem var amasonene? Lag en presentasjon 6) Finnes amasoner i vår tid? Lag en presentasjon Lara Croft Spider Woman Gro Harlem Brundtland? Pippi Langstrømpe?