Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Månedsevaluering november 2011
Turene i November har gått til:
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
August på Rød.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Evaluering: «I kommunikasjon med mennesker og materialer utvikler jeg meg» Rør i fokus. I møte med rørene inntok barna en undrende og utforskende tilnærming.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
FAGOMRÅDENE 1-3 ÅR BARNETS BESTE ANTALL,ROM OG FORM
Sluttevaluering De syv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Månedsbrev Småtroll Desember.
April på Pytten Tiden som gikk:
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Periodeplan for februar 2019
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Utskrift av presentasjonen:

Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner mellom barn-voksen, voksen-barn og barn-barn For å kunne styrke barnets tilknytning til de voksne, deres selvfølelse og mestringsopplevelser i hverdagen For at barna skal føle seg sett, hørt og ivaretatt av de voksne For å styrke barnets sosiale ferdigheter i lek, konflikt- og samspillsituasjoner For at barna skal oppleve de voksne som en trygg base/havn for sin utforskning

Vi er opptatt av prosess og ikke produkt Vi forsøker å observere hva barna liker og planlegger derfor ut i fra dette. Dette betyr at planer hele tiden kan endres Barnas tanker og synspunkter skal ilegges vekt, og barna skal oppleve annerkjennelse og respekt for sine synspunkter

Vi voksne ser verdien av at barn leker for lekens skyld Gjennom leken lærer barna blant annet om sosial kompetanse, konfliktløsning og å omgås hverandre på gode måter Gjennom leken lærer barna om seg selv og om livet Vi voksne legger til rette for, støtter, oppmuntrer, inspirerer og trer inn i leken når vi blir invitert eller ser at det er nødvendig for å veilede et eller flere barn i lek Som profesjonell voksne deltar vi i leken iblant, griper inn i blant. I blant bare støtter den voksne opp om og utvider leken gjennom f.eks. å skaffe nye rekvisitter. I blant skal hun knapt se og absolutt ikke forstyrre (Bae 1996:132) På Tyttebærtua er det åringer og vi ser derfor nødvendigheten av å dele barna inn i mindre grupper for å få en en større lek- og samspillskvalitet

Gjennom dette fagområdet ønsker vi å gi barna estetiske opplevelser som skaper nysgjerrighet og gir inspirasjon til nye lekeformer Benytte kunnskap og ideer fra «fantasifantasten.no» La barna bli kjent med ulikt formings- og naturmateriell både inne, ute, samt fra turer etc. La fortellingen om Hakkebakkeskogen danne grunnlaget for vårt pedagogiske arbeid dette barnehageåret

Vi synger, danser og kler oss ut (Barna får lage de ulike dyrene i Hakkebakkeskogen ved bruk av ulike formingsmateriale, tekstiler etc.) Vi lager kanskje karnevals antrekk eller klær til Bamsens store fødselsdag og har fest for Bamsen Vi leker og dramatiserer ulike sekvenser/scener fra Hakkebakkeskogen (I frie og mer organiserte aktiviteter) Barna får tilgang på kostymer i lek og utforskning. Vi lager og finner ulike leksaker, kostymer som stimulerer til lek rundt Hakkebakkeskogen- temaet. Barna får tegne å male, bruke, lim stifter osv. Barna får erfare skaperglede og medvirke ved å utforske gjennom sin egen fantasi

De voksne er språkmodeller for barna, gjennom å bruke språket bevisst i alle situasjoner Vi jobber med nøkkelord fra fortellingen, og sanger for å øke barnas ordforråd og begrepsforståelse Vi bruker høytlesning og dialogisk lesing. Vi snakker om, leser og ser på bilder av de ulike dyrene vi finner i Hakkebakkeskogen. Vi benytter også lydbøker bla. fra Hakkebakkeskogen Vi samtaler rundt ulike temaer fra Hakkebakkeskogen og om det som opptar barna og ellers … Vi benytter Bravo-leken og snakker om dyrene i samlingsstunder, under måltider og i oppdelte og mindre smågrupper Vi bruker enkle rim og regler, og formidler fakta-stoff om dyra Vi benytter konkreter som vi selv lager fra Hakkebakkeskogen, og gjenskaper historien sammen med barna slik de ser den

Vi blir kjent med før-matematiske begreper som foran,bak, høy, lav, mye, liten, stor osv. ved å benytte kjente eventyr og fortellinger, og Hakkebakkeskogen. Vi leker butikk i huset vårt og ute i barnehagen Vi pusler, leker og bygger med kappla-klosser Vi leker med ulike former, mønstre og teksturer: Vi ser på særtrekk ved de ulike dyrene fra Hakkebakkeskogen: Noen har runde ører (musen), andre har oval form på ørene (harepusen) og atter andre har ører som ser ut som en trekant (reven). Vi kategoriserer. Hvor mange mus er det i Hakkebakkeskogen, hvor mange bjørner osv. og vi øver på å telle. Vi sammenligner størrelser på dyra. Likheter og ulikheter

Vi leker og imiterer dyra i Hakkebakkeskogen og deres bevegelser. Vi bruker Bravo og øver på åling, krabbing, snurring og henging Vi smaker, spiser og lærer om mat dyra i eventyret spiser og kanskje om mat laget av kjøtt fra enkelte av dyra i eventyret Vi synger sanger med bevegelse og har ulike danseleker Vi har fast tur-dag en gang i uka Vi lærer om hygiene (vask av hender, hoste inn i armen, ikke slikke på kniven ved smøring av mat osv.) Barna får servert sunn mat hver dag

Vi bruker vår egen fauna og natur utenfor barnehagen til å se etter å studere dyrespor i åker, eng, skog og mark Vi blir kjent med lyder, lukter, utseende, begreper og funn i naturen som har med dyr å gjøre Vi ser etter dyrespor ute og lar barna få kjennskap til faktastoff om dyra. Hva dyra spiser gjennom de ulike årstidene, om vinteren- og sommerpels, farger, labb, poter, klo, klør, hi, huler, halens betydning, dyrenes signaler etc. Vi undrer oss sammen med barna over hvorfor det er så viktig å ta vare på naturen og miljøet vårt

Vi filosoferer og reflekterer sammen med barna Vi markerer høytider som jul og påske. Vi lærer barna om toleranse, respekt og interesse for hverandre og ulike kulturer Vi snakker om hva følelser er, og hva de kan gjøre med oss (gjennom «steg for steg», refleksjoner og samtaler med barna) Vi søker å skape et inkluderende miljø, hvor det er rom for å være forskjellig Vi voksne skal være gode rollemodeller og veilede barna i de ulike situasjonene

Vi går på turer i nærmiljøet Vi markerer ulike høytider og merkedager. F.eks. med felles samling med nærbarnehagene i kirken før jul. Vi lærer om ulike yrker og roller i samfunnet og trekker paralleller til Hakkebakkeskogen som et samfunn Vi ønsker å ta en tur til biblioteket, og dra på teater for å se på Thorbjørn Egners egen forestilling om «Dyrene i Hakkebakkeskogen» - hvis mulig