Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning til foreldre med premature barn
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Positiv ledelse av barn
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Å leve med ADHD i familien
Samhandling og kommunikasjon
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
Foreldregruppe på Fillan barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hafjellseminaret våren 2012
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kartlegging av symptomer ESAS
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Problemløsning.
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Hannah 3.10 år. Gartneriet barnehage – knutepunktfunksjon for ASK Veilede barnehager Tilby hospitering Tilby barnehageplasser til barn med behov for ASK.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Mulig.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Rådgivningskontor for syn
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Å ta vare på seg selv og andre
Sinne Film:
Å ta vare på seg selv og andre
Nasjonalt kompetansenettverk for sped- og småbarns psykiske helse, R
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Nasjonal koordinator NBO Norge/NBO-trener/ helsesøster
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation

Hva er Newborn Behavioral Observation (NBO) –NBO er en fleksibel metode for å observere spedbarn mellom 0-3 måneder –hensikten er å øke foreldres sensitivitet overfor spedbarnets mange signaler og reformulere disse til et kommunikasjonsspråk; "Se barnet snakker til deg" –å veilede foreldrene på hvilken støtte og tilrettelegging barnet trenger –vi ønsker å gi foreldre økt mestringsfølelse og trygghet på at de kan lese og tolke sitt barns signaler

NBO framhever barnets kompetanse og benyttes for å støtte foreldrene til å oppdage og erkjenne at barnet er et eget individ med sin individuelle måte å respondere på og kommunisere på. «La oss se på barnet ditt sammen og se hva hun forteller oss»

Hva observerer vi? AMOR Autonome systemet: Hudfarge, venetegninger, pustemønstre Motoriske systemet: Muskeltonus, positur/holdning/liggestilling/bevegelser/bevegelsesmønstre Organisering av tilstander: Variasjon av tilstander, robusthet og tydelige, avgrensede tilstander. Overgangsmønstre fra en tilstand til en annen. Responsitivitet: Evne til å fokusere blikket og følge med på hørsel- og synsstimuli, både ansikt, stemme og objekter med lys og lyd.

Hva gjør vi? Observerer barnet på 18 ulike punkter: Reaksjoner på stimulering (lyd og lys) Muskler Reflekser Reaksjoner på sosial kontakt Håndtering av gråt og trøst Selvregulering av egen tilstand

Adferdskomponent Vurdering Veilednings aspekter 1.Habituering til lys 2.Habituering til lyd Lett Etterhvert Vanskelig Søvnmønstre Søvnbeskyttelse 3. Muskeltonus, legger og armer 4. Søkerefleks 5. Sugerefleks 6. Griperefleks 7. Skulder og nakketonus 8. Krabberefleks God Variabel Svak/sterk God Variabel Svak  Muskeltonus  Matnings spørsmål  Berøring og kontakt  Tonus  Sovestilling og sikkerhet

9. Respons på stemme og ansikt 10. Visuell respons (på ansikt) 11. Orientering mot stemme 12. Orientering mot lyd (rangle) 13. Visuell følge av objekt (ball) Veldig Litt Ikke responsiv responsiv responsiv Veldig Litt Ikke responsiv responsiv responsiv Veldig Litt Ikke responsiv responsiv responsiv Veldig Litt Ikke responsiv responsiv responsiv Veldig Litt Ikke responsiv responsiv responsiv  Sosial kontakt  Syn  Hørsel  Kommunikasjon og kontakt 14. Gråt 15. Trøstbarhet Svært lite Litt Mye gråt Roes lett Med litt Vanskelig strev  Gråt og trøstbarhet  Selvtrøstende/roe nde adferd 16. Adferdsregulering 17. Stress respons; hudfarge, svetting og skjelving 18. Aktivitetsnivå Velorganisert Variabel Lite org. Ikke stresset Litt Svært stresset Optimal Moderat Svært høyt/ Lavt nivå  Adfersdregulering/ temperament  Terskel for stimulering/ aktivitet  Behov for støtte

6 bevissthetstilstander 1 Dyp søvn 2 Lett søvn med øynene lukket 3 Døsig 4. Våken med klart/oppmerksomt blikk 5. Våken med betydelig motorisk uro 6 Gråt

Tidlige tegn hos barnet, hva betyr disse? Snur seg bort Hikking Nysing Gulping Urolig

”Resultat” av NBO Observasjonene gjør at vi kan tilpasse aktiviteten utfra hva barnet «tåler» akkurat nå. Det medfører at foreldrene tidlig lærer å forstå sitt barn som igjen gir dem mestringsfølelse og det er alltid positivt i forhold til tidlig samspill og god tilknytning. Noen babyer trenger mer støtte enn andre og da kan vi ta hensyn til det når vi lærer barnet bedre å kjenne.

Siden et spedbarns reaksjon på stimuli vil være tilstandsavhengig er det ekstremt viktig at man tar i betraktning hvilken tilstand barnet befinner seg i i observasjonsøyeblikket. Dette må alltid være utgangspunktet for alle observasjoner som gjøres av spedbarn.

Opplevelser helsesøstrene i Bodø kommune har gjort seg etter oppstart med NBO (des.2014 ) Et godt verktøy som kommer både oss og foreldrene til gode! Matnyttig Verdifullt å kjenne til begrunnelser av det vi ser Får bedre samarbeid med foreldrene i ettertid. Foreldrene er glade for at vi SER ungene deres